לקראת יום השואה הבינלאומי: בצל גל האנטישמיות בעולם בשנים האחרונות, הדו"ח "למען מטרה נעלה", שמפרסם "המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו" באוניברסיטת תל אביב זו השנה הרביעית, מצביע על תופעה מעודדת: תערוכות ומוזיאונים חדשים לזכר השואה והגבורה שנפתחו או נמצאים בבנייה במדינות מוסלמיות. פעילותם לא נפסקה גם לאחר טבח 7 באוקטובר וההחרפה בתעמולה האנטישמית ברחבי העולם המוסלמי. עם אלה נמנים "מוזיאון השואה האינדונזי" באי סולאווסי, תערוכת-הקבע על השואה וחסידי אומות העולם "אנחנו זוכרים" ב"מוזיאון מפגש הציוויליזציות" בדובאי, ו"מוזיאון בסה" והמוזיאון להיסטוריה של יהודי אלבניה, הנבנים בימים אלה בטיראנה ובוולורה אלבניה, בהתאמה.
הדו"ח "למען מטרה נעלה", ובו 80 עמודים, נכתב בידי צוות של תשעה מומחים. הדו"ח מוקיר יוזמות ממשלתיות ופרטיות לזכר השואה והגבורה ולמאבק באנטישמיות ובגזענות בכלל, לצד הצעות-מדיניות לשיפורן.
לדברי פרופ' אוריה שביט, ראש המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו, "הכחשת השואה והשגשוג של תעמולה אנטישמית בעולם המוסלמי הם לא רק עיוות של ההיסטוריה, אלא גם עידוד לאלימות. המוזיאונים שקמו וקמים בעולם המוסלמי הם בבחינת 'מעט מן האור', אבל המעט הזה חשוב מאוד". לדברי ד"ר קרל יונקר, חוקר בכיר ומנהל הפרויקטים של המרכז, "תמיכה ישירה או עקיפה של ישראל במוזיאונים האלה תפגע בהם, אבל ראוי שמוסדות בינלאומיים יציעו תמיכה כזו ויתעקשו על עקירת הכחשת השואה ממוסדות חינוך במדינות מוסלמיות, כבכל מקום אחר".

"מוזיאון השואה האינדונזי", במדינה המוסלמית הגדולה בעולם, מציג מידע כתוב לצד תיעוד ויזואלי על פשעי הנאצים, כולל רפליקה של מיטת-דרגש ממחנה ריכוז, ויש בו גם מידע על ניאו-אנטישמיות והכחשת שואה. המוזיאון נפתח לפני שנתיים בידי יעקב ברוך, רב מקומי ממוצא הולנדי. מיד לאחר פתיחתו, מנהיגים אסלאמיים מובילים קראו לסגירתו לאלתר. הם האשימו את ברוך בקידום הנרטיב הציוני ובהלבנת "הפשעים של ישראל".
בריאיון מיוחד עמו לדו"ח, הרב ברוך הסביר כי התמודד עם הביקורת הקשה באמצעות דיאלוג, שבו התחייב בפני המתנגדים כי המוזיאון אינו קשור לישראל או לציונות. כך הבטיח את המשך פעילותו. עד היום ביקרו במוזיאון כ-2,000 איש. מגיעות אליו כיתות בית ספר, אבל יש ימים שבהם לא יותר מאדם אחד רוכש כרטיס.
תערוכת-הקבע לזכר השואה בדובאי הוקמה בידי איש העסקים והאספן אחמד אל-מנסורי. היא כוללת תיעוד של ההיסטוריה של הנאציזם ופשעיו נגד היהודים לצד מידע על מוסלמים שהצילו יהודים בשואה. במרכז התערוכה כרזה בערבית, באנגלית ובעברית המצטטת מהמשנה "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו". אל-מנסורי סיפר בריאיון לדו"ח כי מאז פתיחתה של תערוכת הקבע לפני שנתיים ביקרו בה כ-2,500 איש מאיחוד האמירויות ומדינות המפרץ, לצד אלפי תלמידי בית ספר מקומיים. בכל תקופת קיומה, וגם לאחר 7 באוקטובר, רק בית ספר אחד שהגיע למוזיאון סירב לבקר בה. אל-מנסורי הדגיש בשיחה אתו את ייחודם של פשעי הנאצים ואת החשיבות בכך שמחנכים ערבים ילמדו על השואה ועל לקחיה. הוא ציין שבעקבות 7 באוקטובר לא קיבל איומים או דרישות לסגור את המוזיאון.

"מוזיאון בסה" שמוקם בימים אלה בטיראנה מפאר את הקוד המוסרי האלבני העתיק, המחייב הגנה על שכנים ואורחים, שהיה המפתח למאבק ההצלה האלבני הייחודי בימי השואה.
מאמרים נוספים בדו"ח דנים במוזיאון הלאומי החדש והשנוי במחלוקת להנצחת השואה בהולנד, בסיפורה הייחודי של יהדות גיברלטר ובאופן התמודדותה עם ההפגנות האנטי-ציוניות בטריטוריה הזעירה לאחר מתקפת 7 באוקטובר, בנוער יהודי בבריטניה ובארה"ב ובשאלות הזהות שלו בצל המלחמה, ובדרך שעשה צעיר אמריקאי מהנהגת תנועת עליונות לבנה למאבק בגזענות בכלל ובשנאת יהודים בפרט.
בדו"ח גם ריאיון מיוחד סר עם מקס הסטינגס, מבכירי חוקרי מלחמת העולם השנייה בבריטניה, הקורא לשינוי רדיקלי באופן הוראת השואה בבתי הספר במערב. הסטינגס מתריע בריאיון מפני חוסר הנכונות במערב להתמודד עם האתגרים הביטחוניים שנשקפים לריבונותו ולמוסדותיו.