המשנה לעועצת המשפטית לממשלה, ד"ר גיל לימון, שיגר הערב (ג') מכתב על דעת היועמ"שית לשר התקשורת ד"ר שלמה קרעי, בנוגע להחלטת הממשלה למנות את חברת מועצת הרשות השניה ד"ר אודליה מינס לממלאת מקום יו"ר המועצה. במכתבו מבהיר לימון כי מדובר במינוי לא חוקי, "הואיל והממשלה איננה מוסמכת לאשר את מינויו של אדם שאיננו עומד בתנאי הכשירות המתחייבים על פי החוק הנוגע בדבר, מדובר בהחלטה שהתקבלה בחוסר סמכות, ודינה בטלות. בשל כך, כניסתה לתפקיד של ד"ר מינס כיו"ר המועצה והפעלת סמכויות של יו"ר המועצה על ידה תהיה בניגוד לדין".
במכתב הסביר ד"ר לימון כי התפקיד כולל תנאי סף סט טוטוריים, "ולפיכך מינויו של ממלא מקום מחייב עמידה באותם תנאי סף. לעניין זה, ראו לדוגמא את ההסדר שנקבע בהנחיית היועצת המשפטית לממשלה מס' 6.5000 בנושא 'מינויים וחברות ממשלתיות ובתאגידים ציבוריים', ביחס למינוי מ"מ מנכ"ל, אשר נדרש לעמוד בתנאי הסף הסטטוטוריים לתפקיד (עמוד 25 להנחיה). תפקיד יו"ר המועצה כורך היבטים ניהוליים ורגולטוריים משמעותיים ומהווה תפקיד חשוב ומרכזי שנוגע לגופי תקשורת רבים, בתחום הטלוויזיה והרדיו גם יחד. הדבר נכון גם ביחס למי שממלא את התפקיד במילוי מקום".
בהמשך מתח לימון ביקורת גם על דרך קבלת ההחלטה בנושא בממשלה, "תהליך קבלת ההחלטה בממשלה אף הוא פגום. הצעת ההחלטה האמורה לא הופיעה על סדר היום של ישיבת הממשלה והיא הונחה על שולחן הממשלה תוך כדי ישיבתה. בחוות הדעת המשפטית של היועצת המשפטית למשרד התקשורת, שנלוותה להחלטה, נכתב כי קיימת מניעה משפטית במינוי, בשל אי עמידתה של המועמדת בתנאי הסף. זו הייתה גם עמדתנו. משעה שהתברר לנו שישנה כוונה לדון בהצעה (כאמור, תוך כדי ישיבת הממשלה), הצגנו את עמדתנו אף בישיבה, בעל-פה. אף על פי כן, הממשלה אישרה את המינוי".
לימון דחה טענות שונות שעלו בישיבת הממשלה לתמיכה בחוקיות המינוי, ובסיומו של במכתב קבע, "לסיכום, כניסתה לתפקיד של ד"ר מינס כיו"ר המועצה והפעלת סמכויות יו"ר המועצה על ידה תהיה בניגוד לדין, היות שבמינוי שלה נפל פגם שיורד לשורשו של הליך שדינו בטלות. שר התקשורת רשאי למנות את אחד מחברי המועצה שעומדים בתנאי הכשירות לתפקיד מ"מ יו"ר המועצה, בהתאם לדין ולאחר בדיקה משפטית ממצה".
בתגובה שיגר השר קרעי מכתב תגובה ללימון, בו הוא מבהיר כי מינוי ד"ר מינס עומד בתוקפו, וטוען כי קביעתו של לימון משמעותה אנרכיה, "החלטת הממשלה מס' 2109 מיום 4.8.2024 בדבר מינויה של ד"ר אודליה מינס לממלטת מקום יו"ר מועצת הרשות השניה, בדיוק כמו החחטת הממשלה מס' 308 מיום 8.8.2021 בדבר מינויו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ד"ר גיל לימון, כבר התקבלה כדין במליאת הממשלה ופורסמה באתר המעטפה. לפיכך החלטה זו מחייבת כל עוד לא בוטלה בהחלטת ממשלה אחרת או בפסיקה של בית משפט מוסמך".
"הצעתך לראות בהחלטת ממשלה כבטלה באופן אוטומטי (void) ללא הליך ופסיקה של בית משפט המוסמך לכך, משמעה אנרכיה ואובדן כל עוגן מנהלי יציב. דרישההכזטת סותרת את המקובל במשפט הישראלי משחר הקמת המדינה ומשמעותה שכל הרוצה לכפור בעצם כהונתו של בעל תפקיד כלשהו בשירות המדינה, יבוא ויכפור. גם בכהונת היועץ המשפטי לממשלה ומשניו. אני מחויב להחלטות הממשלה וכך גם אתה. ביום ראשון, כ"ט בתמוז, 4 באוגוסט, הודעתי לד"ר מינס על מינויה והיא נכנסה לתפקיד", חתם שר התקשורת את מכתב התגובה ששיגר למשנה ליועצת המשפטית לממשלה.
נציין כי על פי חוות דעת היועצת המשפטית למשרד המשפטית מינס עומדת בתנאי ההשכלה למשרה, אך לא בתנאי הניסיון הניהולי. תנאי הכשירות דורשים בין היתר ניסיון של חמש שנים בתפקיד בכיר בתחום הניהול העסקי של תאגיד בעל היקף עסקים משמעותי; בכהונה ציבורית בכירה או בתפקיד בכיר בשירות הציבורי בנושאים כלכליים, מסחריים, ניהוליים או משפטיים; בתפקיד בכיר בתחום עיסוקיה העיקריים של החברה, או לחילופין, ניסיון מצטבר של חמש שנים, בשניים או יותר מהתפקידים. לטענת השר קרעי איש מחברי המועצה איננו עומד בתנאי הסף, ומשום שעל פי חוק ממלא המקום חייב להיות אחד מחברי המועצה – ד"ר מינס היא המתאימה ביותר. אולם, בייעוץ המשפטי טוענים כי על פניו ארבעה מחברי המועצה המכהנים עומדים בתנאי הסף, כך שאין סיבה למנות לתפקיד חברת מועצה שאיננה עומדת בתנאי הסף.
שאלה נוספת המצויה במחלוקת היא האם בכלל ישנה חובה למנות לממלא מקום רק מי שעומד בתנאי הסף למשרה. על פי החוק, התנאי היחיד למינוי לממלא מקום הוא חברות במועצה, והעובדה שבהנחיית יועמ"ש בנוגע לחברות ממשלתיות נקבע דבר מה איננה אומרת שבאופן אוטומטי זהו הדין גם בנוגע לרשות השניה.