במהלך ועידת מקור ראשון ומכון תכלית למדיניות ישראלית – 'חברה וביטחון – פנינו לאן?', נערך ריאיון של שר החינוך יואב קיש עם הפרשן הפוליטי של חדשות 12 עמית סגל. בהתייחס לסוגיית פרס ישראל אמר קיש כי "הבחירה של ועדת תקומה בצוות קלמנזון, שעשו מעשה גבורה בלתי נתפס. בחרו לא להישאר בבית ושילמו מחיר כבד, החלטה שלהם משנה מציאות. לכן פרס ישראל לא יכול היה להישאר במתכונתו הרגילה… האירוע בביהמ"ש קצת מגביל אותי אבל אני חושב שאלה הציפיות".
Video: צילום: גו לייב
קיש אמר כי לדעתו ישראל חייבת לפעול ברפיח למרות המשבר עם ארה"ב. "ישראל לא עצמאית בחימוש ומדיניות והיא מקבלת בהן תמיכה של ידידתנו ארה"ב והגענו למחלוקת זה לא סוד . ואני אומר לך, אנחנו, רה"מ, הקבינט השרים מחויבים בהשמדת חמאס וביכולות שלו. אם לא נכנס לרפיח הפסדנו". בשאלת מיגון בתי הספר אמר כי לתפיסתו "טעות למגן את עצמנו לדעת, חייבים להכריע את חמאס, ולהישאר לוודא שזה לא קורה יותר".
צפו בשידור הישיר מהוועידה:
קיש התייחס לסוגיית אופק חדש במערכת החינוך החרדית. "יש פה הזדמנות היסטורית להכניס את המגזר החרדי למסלול שמתכתב עם המציאות במדינת ישראל. 100 אחוזי לימודי ליבה, פיקוח תקציבי ועוד. זה יכניס אותם למיינסטרים. מצד שני זה מתעכב יותר מחצי שנה כי לא הסכמנו להכניס את זה כמו שביקשו. אני מסכים עם גפני שאין סיבה שמורה חרדית לא תקבל את תנאי 'אופק חדש', אבל מצד שני אני לא מוכן ללכת למקום עקום שבו לא עומדים בכללים, גם במחיר משבר. נתניהו מסתכל עין בעין איתי אבל לא שוחחתי אתו הרבה זמן".
שר החינוך ציין כי כבר באמצע יום הטבח ב-7 באוקטובר החל משרדו בגיבוש מענים. "לקח מספר שבועות לייצר מענים של בתי ספר במלונות, יומיים אחרי הטבח הקמנו מערך נפגעים במשרד החינוך שלא היה קיים לפני".

על רקע חזרת כ-70 אחוזים מתלמידי שדרות למוסדות הלימוד בעיר הסביר קיש את הקשיים בגבול הצפון. "בצפון המצב הרבה יותר מורכב, חוסר הוודאות גדול, אמרתי לפני חודשיים על דעת עצמי את שנת הלימודים תשפד לא נסיים בבתי הספר בצפון. המורכבויות בצפון הם גם בבתי ספר אזוריים שם יש ישובים שחלקם פונו וחלקם לא… מול המורכבות הזו נקיים ישיבה בראש פינה בזמן הקרוב. הצפי הוא ששנת תשפ"ה תפתח בבתי הספר המקוריים כך אני רואה את לוח הזמנים אבל רוצה להיערך לעוד אפשרויות".
לקראת סיום הסביר קיש כי על אף היותו ראש המל"ג, בשם חופש האקדמיה אין לו כלים לפעול באמת במקרים כמו ההסתה של המרצה באונ' העברית וקרא "לייצר מנגנון" שיאפשר הצבת גבולות.