חברת התיירות בבעלותו של חבר מועצת ירושלים לשעבר, יוסף שפייזר, מואשמת שמכרה כרטיסים בתשלום לסיור חינמי שהוצע לכל דורש, כאשר עבור חלק מלקוחותיה, העסקה הסתכמה אף במאות שקלים. הלקוחות זעמו ואמרו כי "עד היום, אף אחד לא התקשר כדי להחזיר לנו את הכסף. לא כיף לגלות שגם בעת הזאת יש מי שדואג 'לדפוק' אזרחים תמימים ולהכניס לכיס כסף שהשיג במרמה".
בעיריית ירושלים הוחלט לפני כשבועיים כי על רקע המצב הביטחוני, יוצעו לציבור הרחב במהלך חג החנוכה סיורי חנוכיות מודרכים ללא עלות, במטרה להרים את המורל ולפרנס את מורי הדרך המקומיים. תושבי העיר, מפונים וחובבי אטרקציות תיירותיות הגיבו ליוזמה בשמחה ומיהרו להבטיח את מקומם.
על פי הנטען, כאשר העירייה פנתה אל מורי הדרך המקומיים ויידעה אותם בדבר הפרויקט, יוסף שפייזר, בעלי חברת התיירות Israel-2GO, ביקש להצטרף לפרויקט של העירייה ובמקביל החל למכור כרטיסים לסיורי חנוכיות בעיר בעלות של כ-80 ש"ח לאדם. במהלך הפרויקט התגלה שאת לקוחותיו הוא צירף אל קבוצות הסיורים החינמיים של עיריית ירושלים.
על פי הטענות הוא מכר כרטיסים גם למועדון הצרכנים של "בהצדעה", הכולל הטבות למשרתים פעילים בשירות מילואים ולמשוחררים מצה"ל. ההטבה ש"העניק" למועדון הצרכנים היה כרטיס ראשון בחינם. 41 חיילי מילואים רכשו כרטיסים דרך חברת התיירות, כאשר עבור שבעה מהם גבה שפייזר תשלום של 79 ש"ח לכרטיס.
מלבד היותו בעלים של חברת תיירות, יוסף שפייזר הוא אישיות שמזוהה עם הפוליטיקה המקומית והארצית: עד לאוגוסט האחרון הוא נמנה בין חברי מועצת העיר ירושלים, היה חבר ברשימת "ימינה" לכנסת ה-24, ובחירות הארציות האחרונות התמודד על מקום ברשימת "הציונות הדתית" לכנסת.
הסיפור נחשף לאחר שלקוחותיו של שפייזר התלוננו כי הצעת הסיור עליו שילמו הייתה שונה לחלוטין מזו שבה השתתפו. "הוא פשוט תפס 'טרמפ' על סיור שהעירייה נתנה בחינם", סיפרה לקוחה מאוכזבת. "רכשתי את הכרטיסים שלי דרך 'בהצדעה'. היה להם מבצע למילואימניקים. כרטיס ראשון חינם והכרטיס השני בתשלום של 79 ש"ח. התאכזבתי לגלות שלמרות שרכשתי סיור של שעתיים וחצי במאה שערים, הסיור בפועל היה של שעה ורבע בלבד ושכונת מאה שערים לא נכללה בו. במעמד הרכישה ביקשתי כמה וכמה פעמים שהסיור יכלול את מאה שערים, ואם לא – אין לי צורך בו".
"אמרו לנו להתכונן ולבוא עם חצאית או שמלה ארוכה כדי שלא לפגוע ברגשות התושבים" הוסיפה הלקוחה. "בסוף זה לא היה, וזה אכזב אותנו מאוד. אנחנו לא גרים בעיר, ונסענו במיוחד לירושלים בשביל הסיור שהובטח לנו. אם היינו יודעים שכך זה יהיה, לא היינו משתתפים בזה. כאשר גילנו שההשתתפות בסיור הייתה בחינם, ההפתעה שלנו הייתה כפולה".

על פי הטענות, ישנם גם לקוחות שחוויית הסיור הסתכמה עבורם במאות שקלים. כך לדוגמא, לקוח שבכלל רכש כרטיסים לסיור של מאפיות וצ'ולנטיות בעיר, סיפר כי "מנהל החברה, יוסף שפייזר, התקשר אליי ואמר לי שהסיור שהזמנתי יוצא לפועל ושצריך להסדיר את התשלום – 109 ש"ח לאדם. בסיור השתתפה כל המשפחה, ארבעה במספר, כך ששילמנו 436 ש"ח בסך הכל. הסכום היה נראה לי סביר והוגן".
"לקראת מועד הסיור", המשיך הלקוח, "הוא התקשר אליי כדי להגיד לי שהסיור המתוכנן לא יתקיים, אבל במקומו הוא משבץ אותי לסיור אחר באותו הערב. הוא אמר לי שהסיור של החנוכיות הוא בערך אותו דבר ושגם הוא יעבור במאה שערים כפי שהיה מתוכנן בסיור המקורי. הסיור היה מעניין ומקצועי וההדרכה הייתה מעולה. העניין היחיד שהפריע לי היה שהסיור נמשך שעה וחצי בלבד ולא שעתיים כמו שהובטח לי, וגם שהוא לא עבר במאה שערים. לרגע אחד לא העליתי בדעתי ששילמתי על סיור שהוצע לציבור בחינם".
"למעשה", סיכם הלקוח, "עד היום, שבועיים אחרי האירוע, אף אחד מטעם החברה לא יצר איתי קשר או הציע להחזיר לי כסף. מאוד הופתעתי לגלות שנגבו ממני כספים במרמה, ואני מאוכזב לדעת שמישהו מסוגל לעשות זאת בזמן כזה. לא כיף להרגיש ש'דפקו אותי'. מעצבן אותי שמישהו שם את הכסף שלי בכיס שלו במרמה".
לאחר שהעירייה התעמתה עם שפייזר, הוא טען כי חל בלבול ומדובר בטעות. אלא שגם בערב סיורים אחר במהלך החג, גילו שני לקוחות של שפייזר כי קנו כרטיסים בעלות של כ-80 שקלים לכרטיס, כאשר שאר המשתתפים סביבן נהנו מאותו הסיור בדיוק במתכונת חינמית.
תושבים שהיו במקום העידו כי הכעס של השתיים היה עצום. "חברה שלי הזמינה אותי ליום הכיף הזה. היא זו שהזמינה את הכרטיסים ושילמה, אני העברתי לה כסף חזרה בביט", סיפרה הלקוחה, "לא האמנו ששילמנו על סיור חינם. העברנו תלונה לנציג העירייה וזה תחת טיפולו. הובטח לי שיטפלו בזה מול החברה. אתם מוזמנים לפנות לעירייה לבדוק מה עשו עם התלונה והאירוע הזה. החברה שלי גם התעמתה עם שפייזר עצמו וביקשה החזר על התשלום. אנחנו לא היחידים שמהם הוא גבה כספים על הסיור הזה". לאחר העימות הישיר, שפייזר הסכים להחזיר להן את כספן.
מחברת התיירות נמסר בתגובה כי "אנחנו ב-Israel-2go, מורי דרך ירושלמים, מקיימים סיורים לציבור הרחב ב-10 השנים האחרונות. בחנוכה האחרון, בעקבות המלחמה, קיבלנו עשרות ביטולי הרשמות לסיורי חנוכיות בהתראה קצרה – וקיבלנו זאת בהבנה וגמישות גדולה. יתרה מכך, עשינו כל מאמץ לקיים את הסיורים גם במספר הרשמות מועט (מה שנקרא פחות ממינימום משתתפים בימי שגרה, ובהפסד). ומעל הכל, הצענו השתתפות ללא תשלום בסיורי החנוכיות שלנו – למילואימניקים, אנשי כוחות הביטחון ומפונים מבתיהם. לא כלכלי מצידנו, ידענו זאת. אבל הערך של זה בימים כל כך מורכבים גבר על כל שיקול".
לדבריהם, "התברר לנו בדיעבד שלזוג אחד שנרשם לסיור בתשלום הוצע לעבור לסיור בתאריך אחר. אי ההבנה נוצרה מתוך כך שנאלצנו לבטל סיור: מדריך שלנו שאמור היה להדריך באותו הערב הוקפץ ברגע האחרון למילואים בגזרת עזה. הודענו על ביטול הסיור. מספר מילואימניקים שנרשמו לאותו הסיור (שוב – ללא תשלום!) ביקשו להגיע בכל זאת, וביקשו מאיתנו לבדוק אם אפשר למצוא אלטרנטיבה. ואנחנו, במקום לבטל את הסיור לגמרי וכדי שלא לאכזב אותם – הצענו להם כחלופה להצטרף לתאריך אחר".
"הזוג שפנה אליכם בתלונה", אמרו בחברה, "כנראה שהייתה אי הבנה לגביו, והוצעה לו האפשרות הזו בשוגג. מיותר לציין כי כספם הוחזר באותו הרגע בו גילינו את הטעות. אנחנו לא מכירים מעבר לכך שום מקרה של אדם ששילם עבור כרטיס ולא קיבל את התמורה בסיור חנוכיות יוצא דופן כמו שאנחנו רגילים. כואב לשמוע בימים כאלה על הכפשות חסרות בסיס נגד חברה ירושלמית ותיקה ומוערכת ומורי הדרך שלה שהאג׳נדה שלהם היא להכיר ולהנגיש את ארץ ישראל היפה לכמה שיותר משתתפים. שולחים מכאן איחולי בשורות טובות לעם ישראל וחיזוק לצה״ל וכוחות הביטחון".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "במסגרת פרויקט סיורי החנוכיות של עיריית ירושלים, שניתנו ללא עלות, אחד המדריכים צירף כנראה מסיירים בתשלום. משהגיע המידע לחברה המנהלת את הפרוייקט מטעם עיריית ירושלים, הופסקה העסקת המדריך המדובר והוא הונחה להחזיר את הכסף לאלה שנוספו לכאורה לסיורי העירייה החינמיים.
עיריית ירושלים לא תעבור לסדר היום לדברים שכאלה ותפעל בכל דרך לגדוע אותם".
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "מועדון 'בהצדעה' יצר קשר עם חברת התיירות 'ישראל טו גו' לסיורי חנוכיות בירושלים עבור חיילי המילואים חברי המועדון. החברה הסכימה לתת כרטיס בחינם לכל חייל/ת מילואים ובתשלום נוסף לנלווים.
34 חיילי מילואים נהנו מסיור בחינם, בעוד 7 נלווים שילמו 79 ש"ח – מחיר מסובסד ע"י המועדון".
"אין קשר בין מועדון בהצדעה לעיריית ירושלים בדבר סיורי חנוכיות", הוסיפו במשרד הביטחון, "ההתקשרות הינה מול החברה בלבד. למרות שאין טעם לפגם באופן ניהול שיתוף הפעולה עם החברה ומתוך רצון טוב, אנו נזכה את 7 הלקוחות הנלווים בסכום האמור. מועדון בהצדעה ימשיך לפעול למען משרתי המילואים הפעילים להוקיר אותם על שירותם".