200 אלף ישראלים חזרו ארצה במהלך השבועיים האחרונים, כך עולה מנתונים שהציגה אתמול (ג') עו"ד סיגלית ברקאי-ואקל, נציגת משרד התחבורה, בדיון בוועדה לביקורת המדינה. עוד נחשף בוועדה שאין כל תקציב ייעודי לשירות הקונסולרי להביא ישראלים מחו"ל במקרים הומניטריים ואין כל נוהל שקובע סדרי עדיפויות.
בדיון בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי דנו בטיפול הרשויות בהחזרת ישראלים לארץ בזמן מלחמה. בדיון עלה כי שנתיים וחצי אחר כתיבת דו"ח המבקר שהצביע על העדר אסדרה לנושא, החוק אינו מחייב את הממשלה או כל גורם ממשלתי אחר לסייע לאזרחים במצוקה בחו"ל, ופעולת המדינה בתחום זה נעשית מכוח מחויבות ערכית. טרם נקבע נוהל מסודר ואין כל תקציב ייעודי במשרד החוץ.
"מעורבות משרדי הממשלה וסיועם באירועי מצוקה של אזרחים בחו"ל, הפכה רלוונטית ביותר בפרוץ המלחמה כאשר היה צורך להשיב אלפי ישראלים – משפחות הפצועים והחטופים, אזרחים שנדרשו למילואים וישראלים שהיו במקומות שהפכו למסוכנים בגלל אזהרת המל"ל", אמר לוי. ברקאי-ואקל עדכנה בתגובה כי שרת התחבורה ביקשה מכל מנהלי החברות להירתם לאתגרים שזימן מצב המלחמה ולבצע כל טיסה אפשרית.
ענת אביתר, מנהלת מחלקת ישראלים בחו"ל במשרד החוץ סיפרה על תהליך ההבאה לארץ: "נדרשנו מהיום הראשון להביא במהירות מרבית את המשפחות השכולות ומשפחות חטופים וכן מילואימניקים. באופן בלתי רגיל עבדנו בפרק זמן קצר מול גורמים שונים כולל כל חברות התעופה בכדי להביא את האנשים כמה שיותר מהר לארץ".
על אמצעי מימון טענה כי "לא היה משהו מסודר ואנשים נאלצו לשלם, גם מחיר גבוה משום שהחברות ניצלו את המצב והפקיעו מחירים. אין לנו כל קרן מסוימת שמסייעת למקרי מצוקה. גם בשגרה יש אזרחים עריריים שנתקעים במצוקות קשות בחו"ל וידינו כבולות איך להשיב אותם ארצה. אנחנו נאלצים בכל פעם למצוא דרכים שונות איך לסייע לישראלים לחזור במקרים חריגים".
עמיר ענבר, רח"ט לוט"ר אבטחה ומעברים במל"ל אמר בדיון כי בפרוץ המלחמה בהבאת האזרחים לארץ עלו שאלות רבות, "טייס שמחכה בווינה האם מביאים אותו במיוחד כן או לא, הגענו לרזולוציות של אחד קצין בסיירת מטכ"ל והשני תותחן, ההוא אבא של פצוע והשני אבא של חטוף – אין לי תשובת בית ספר בנושא".
בנוגע לאזרחים ישראלים שלא נשמעים לאזהרות המל"ל אמר, "מתקשה לראות שישראלים שעברו לירדן שלא יעזרו להם אפילו שעברו על אזהרת מסע, אבל כאשר יש אזהרת מסע צריך כל אזרח לדעת שתהיה לו אחריות אישית".