יממה לאחר מכתב הסרבנות של טייסי חיל האוויר במילואים, צה״ל הכין תמונת מצב על מצב הסרבנות כדי להציג אותה בפני הדרג המדיני. נכון להיום (ד'), אין בעיית כשירות בצה״ל וזאת למרות הצהרתם של 161 אנשי חיל האוויר על הפסקת התנדבותם.
בצה״ל מבהירים כי כל מי שחתם על המכתב ויש לו צו מילואים בתוקף ייקרא לשיחה. אלו שקיבלו צו גיוס ולא הגיעו לשירות, יטופלו פיקודית. באשר לאלו המשרתים במערך המילואים אך לא קיבלו צו לשירות מילואים עדכני, מבהירים בצה״ל כי גם הם ייקראו לשיחה וכל משרת שלא יתייצב, יטופל משמעתית. לפי צה"ל, לאחר שיחה עימם יוחלט האם להכיל, להעניש בנזיפה, הדחה, שחרור מתפקיד ואם צריך גם מאסר בפועל. בכל מערך המילואים של צה״ל יש כמה מאות של חיילי מילואים שחתמו על מכתבי סרבנות ונערכה להם שיחת הבהרה על ידי מפקדיהם.
אחרי הגל הראשון של הסרבנות, צה״ל בנה מנגנון בדיקה שוטף שבוחן בעיקר את חיל האוויר. כל זרוע בצבא מנהלת את תמונת המצב על בסיס בדיקה יומית. במקרה של חיל האוויר, כל טייס צריך לטוס מספר טיסות ביום ובלילה בחלון זמן של חודש. אם טייס לא התייצב הוא נגרע ממצבת הכשירות. אם הוא רוצה לחזור לכשירות הוא חוזר לאימונים, תחילה בסימולטור ובהמשך במטוס.
במהלך היום יצאו לתקשורת שני שמות, שני תתי אלופים במיל׳, שחתמו על מכתב הטייסים, תא״ל במיל׳ שלי גוטמן, מפקד בסיס חצרים לשעבר ותא״ל במיל׳ אמנון עין דר, שבתפקידו האחרון כיהן כראש להק אוויר. בצה״ל אומרים כי יש עשרות תתי אלופים בתפקידים דומים ומקבילים בחיל האוויר ולכן, למרות שצריך להיפרד מהשניים, עדיין המצב רחוק מפגיעה בכשירות.
בשיחות עם חיילי המילואים בחיל האוויר, ביקשו מהטייסים ואנשי הקרקע לעבוד מול המפקדים ולשקף תמונת מצב. חלקם התקשרו ואמרו שלא יתייצבו וחלקם אמרו שהם מתלבטים וכך צה״ל יצר תמונת מצב עדכנית. באשר לעצומת הטייסים שפורסמה אמש ,אומרים בצבא כי השמות בראשי תיבות הביאו לבדיקה מי האנשים שחתמו ולאיזה מערך הם שייכים. מתוך 161 חותמים אותרו 90, חלקם היו מגולמים במספרים שצה״ל הכיר. חלקם הביעו עמדה כי לא יתייצבו אחרי החקיקה וחלקם אמרו כי החליטו לסיים התייצבות עכשיו.