בכניסה לחורה ניצבת תחנת דלק של סונול. תחנת דלק רגילה כזאת, עם חנות נוחות לצידה. לא דרמה. אבל מחזה יומיומי ונטול יומרות כמו תחנת הדלק האפרורית והחוקית בכניסה לחורה הופך במבט שני ליותר ממה שהוא. כי במבט השני, בסיבוב שלי בחורה עם עמנואל (מנו) לזר, בן 27, רכז מחוז דרום בתנועת רגבים, מתגלה לעיניי אחרי העיקול במעלה הכביש, תחנת דלק פיראטית. ועוד אחת, ועוד אחת.
מקטע של שלושה קילומטרים בכביש 31 חשוך כבר שלושה חודשים, בעקבות גנבת שנאי של חברת החשמל. הכביש עדיין חשוך, גם בעת כתיבת שורות אלו. בחלקים אחרים של הכביש אפשר לראות אספלט שחור, שרוף, שאריות מצמיגים בוערים שנזרקו לכביש, תזכורת למה שקרה פה בזמן שומר החומות. "אין אמא ואבא לתשתיות הציבוריות", אומר לזר כשאנחנו נוסעים על הכביש.
ממעוף הציפור, בטיסה במטוס קל בשמי הנגב, יש עוד זווית להתמודדות של מדינת ישראל עם האוכלוסייה הבדואית. העיירות גדלות ומתרחבות, ללא בנייה רוויה, וגם הבנייה בתוך היישובים המוכרים נעשת ברובה באופן לא חוקי ולא מוסדר. כפחונים אחר השמש.
ברגבים מדברים על "תוכנית שדה בוקר" להסדרת ההתיישבות הבדואית ולהחזרת המשילות ושלטון החוק לנגב. "הנגב הוא העתיד של מדינת ישראל", אומר לי מנכ"ל רגבים מאיר דויטש. "בעוד שלושים שנה אמורה להיות פה אוכלוסייה גדולה פי שניים. עוד 9 מיליון איש לא ייכנסו בתל־אביב. הם יצטרכו לחיות פה, ואת האירוע הזה מדינת ישראל הייתה צריכה להתחיל לתכנן מזמן. אם פה העתיד, צריך לתכנן שדה תעופה בינלאומי ורכבת מאילת לאשדוד, תעלת הימים, הקמת עיר עתידנית בסגנון דובאי מדרום לבאר־שבע. מדינת ישראל מדברת על הדברים האלו 15 שנה, אבל בפועל לא מגיעה להחלטות ולכן שום דבר לא זז. ראש הממשלה צריך לעשות חושבים לאן הוא רוצה להביא את הנגב בעוד עשרים שנה, ולהתחיל להתקדם".
אל מול התוכניות הגדולות, המציאות לא מעוררת תקווה. "הפזורה היא זו שמולידה את כל בעיות המשילות בנגב", מסביר מנו. "כל עוד האוכלוסייה הבדואית לא מוסדרת, בלי כתובת, תשתיות מסודרות, תחנת משטרה קרובה, חינוך קרוב, שירותי בריאות קרובים, לא נוכל להתפלא על מה שצומח לנו מתחת לאף. רמז: לא פרופסורים. המשמעות של חיים מתחת לרדאר, בלי תשתיות, רחוקים מכל דבר, היא שהמדינה לא יודעת מה קורה שם. עבריינות, סמים, נשק, הברחות נשים, כסף שחור. הבסיס של הפתרון צריך להיות כרוך בהסדרה של ההתיישבות. בלי זה אי אפשר לדבר על ביטחון".
הכתבה המלאה תתפרסם מחר (ו') במוסף דיוקן של מקור ראשון
