נהגים שנוסעים ממרכז הארץ לירושלים על כביש מספר 1, נאלצים במשך רוב שעות היום לעמוד בפקקים, כשאחת הסיבות המרכזיות לכך היא הפיכתו של נתיב הנסיעה הימני לנתיב תחבורה ציבורית. הנהגים נוסעים במהירות איטית בפקק, צפופים יחד עם אינספור נהגים בשני נתיבים, כאשר לצדם נמשך נתיב תחבורה ריק כמעט לחלוטין. המצב הקיים הוא תוצאה של החלטה שהתקבלה על ידי שרת התחבורה היוצאת מרב מיכאלי, בניגוד לדעות מומחים והמשטרה.

מה שרבים מהנהגים אינם יודעים שהאיסור לנסוע בנת"צ החדש לא חל על כל שעות היום אלא רק במשך שלוש שעות שנחשבות לשעות העומס. למעשה, רק בין השעות 6:30 עד 9:30 יש איסור לרכבים רגילים המכילים פחות מ-3 נוסעים לנסוע בנת"צ, כאשר בכל שאר שעות היום – הנתיב מיועד לכולם. לפני 6:30 בבוקר ואחרי 9:30 בבוקר מותר לכל הנהגים לנסוע גם בנת"צ.
המידע הזה איננו סודי, אלא כתוב על כל השלטים הניצבים בכניסות השונות לנת"צ לאורך הדרך לאורך הדרך לירושלים (כפי שניתן לראות בתמונה). הגורם שמונע מרבים מהנהגים לדעת על השעות שבהן חל האיסור על הנסיעה בנת"צ, הוא המימדים הקטנים של השלטים שמקשים על הנהגים לקרוא אותם תוך כדי נסיעה מהירה.
הנסיעה בכביש 1 לכיוון ירושלים, הידוע בעומסיו, הפכה בשנה האחרונה לזורמת יותר, וזמן הנסיעה הממוצע לכניסה לעיר ירד משמעותית. זה קרה בעיקר בגלל פתיחת הנתיב השלישי לפני מספר שנים, ופתיחתו של כביש 16. אך עם הפיכת הנתיב השלישי לנת"צ, התגברה משמעותית כמות הפקקים והנהגים נאלצים לראות את הנתיב הריק שלצידם, מבלי יכולת לנסוע בו.
התוצאה היא שלאורך רוב שעות היום הנת"צ פנוי יחסית בזמן ששני הנתיבים שמשמאלו עמוסים, ואותם נהגים מעטים שמודעים לכך שמותר גם להם לנסוע בנתיב, עושים בו שימוש ונהנים מנסיעה מהירה יותר.