המדינה הגישה הבוקר (ב') תשובה לבג"ץ, בהמשך לעתירת המועצה האזורית בנימין נגד תוספת אישורי עבודה לפלסטינים שביקשו להיכנס לעבוד באזור ירושלים, בטענה כי עומסי התנועה בכבישים אלה כבד כשעצמו, ותוספת של עוד אלפי נוסעים שייכנסו דרכם לבירה תחמיר משמעותית את המצב.
בתשובת המדינה נכתב כי אכן קיימת מצוקה שגוררת פקקי תנועה כבדים ונעשות פעולות לטיפול בנושא.
העתירה שהגישה המועצה לפני כחצי שנה טוענת כי התשתיות הקיימות לא בנויות לקיבולת כזו של פועלים שיעברו לשטח הקו הירוק, והמצב יוצר פקקים מדי בוקר, במיוחד על רקע הגדלת מכסת הפועלים מאז הקיץ האחרון. בתשובתו לעתירה הודה משרד הביטחון כי במחסום חשמונאים, המשרת את תושבי מערב בנימין והשומרון, קיים עומס תנועה גדול בשל מעבר אלפי הפועלים בשעות הבוקר. המדינה טענה כי היא מקדמת פתרונות במרחב לנושא.
עוד נכתב בתשובת המדינה: "בתקופה האחרונה התקיימו מספר מפגשים עם ראש המועצה האזורית בנימין שהעלה את הטענות וגורמי המקצוע מוסיפים לבחון את הצורך בשיפור המענה שניתן לאוכלוסיית הולכי הרגל הפלסטינים העושים שימוש במעבר. בימים אלה החלו פעולות לבחינת צורך בבניית גשר הולכי רגל אשר ישמש את הפועלים הפלסטינים לצורך חצייה רגלית בטוחה של כביש 446 (בטרם השימוש במעבר). זאת, באופן שעתיד להקל על עומס התנועה המצוי לקראת הכניסה למעבר בשעות הבוקר המוקדמות. כמו כן, בחודשים האחרונים בוצעו עבודות להרחבת החניון ממנו נאספים הפועלים הפלסטינים לאחר שעוברים את המעבר לצד הישראלי. בשבוע האחרון נפתח החניון באופן זמני על מנת להקל על העומסים בשעות הבוקר ובכוונת המשיבים להסדירו בתקופה הקרובה".

משרד הביטחון ציין עוד כי "קיים עומס בכיכר הנמצאת בסמוך לצד הישראלי של המעבר, אשר נגרם מריבוי רכבי ההסעות הממתינים לאיסוף הולכי הרגל והסעתם לרחבי הארץ, כך שניתן לומר שעומס זה אכן נגרם כתוצאה ממספר בעלי היתרי הכניסה לצרכי עבודה שעושים שימוש במעבר".
בתגובה לתשובת המדינה אומר ראש מועצת בנימין ישראל גנץ כי אין להסתפק בצעדים שהוזכרו, אלא חובה להרחיב אותם ולקבוע לוח זמנים בהול ליישומם. גנץ הוסיף: "הצעדים שהוזכרו בתשובת המדינה אינם מספיקים והמענה לא הולם את המצוקה הגדולה של עשרות אלפי תושבים מדי בוקר. יש שורת צעדים נוספים שהמדינה צריכה להתחייב לביצוע בהול שלהם. אני מאוד מקווה ששופטי בג"ץ יהיו ערים למצוקה האנושית ויכפו על המדינה לטפל בכך".
כעת מתכוונים במועצה האזורית בנימין לבקש מבג"ץ לפסוק למדינה לוח זמנים דחוף ליישום הצעדים שבאחריות משרד הביטחון, ולוודא שהפעולות יביאו להקלה על עומס התנועה. עוד תדרוש המועצה כי בג"ץ יטיל את האחריות לפתרונות על משרד הביטחון, בשל עומס הפועלים שהוא מביא למחסומים ובעיקר למחסום חשמונאים.
***
עומסי התנועה הקשים הופכים נסיעות קצרות לארוכות במיוחד. תושב ממזרח בנימין סיפר לאתר מקור ראשון כי כדי להגיע לעבודתו בשעה 7:00 בבוקר במודיעין דרך מחסום חשמונאים, עליו לצאת מהבית כבר בשעה 5:45 בבוקר, כשלמעשה הנסיעה ללא הפקק במחסום אורכת כ-40 דקות. לדבריו מדובר בתופעה שהלכה והחמירה בשנה האחרונה עם ריבוי הפועלים שנכנסים במחסום זה. העומס שנוצר כבר מכפיל את זמן הנסיעה.
"זה פשוט עינוי", מספרים תושבים מעפרה "יושבים במכונית וה-waze מוסיף עוד ועוד דקות כשאנחנו כמעט לא מתקדמים. כשאורחים לשבת הם נשארים לישון פה עד יום ראשון כי במוצאי שבת הפקק ארוך מאוד ובלתי נסבל, ואנחנו מדברים על נסיעה שלוקחת בלי פקקים בערך רבע שעה. אם במוצאי שבת אנחנו קובעים להגיע לירושלים להצגה או סרט אין דרך באמת להגיע בזמן, אלא אם נוסעים בשבת". תושבת מאחד מיישובי בנימין הוסיפה "כדי להגיע לתחילת יום עבודה בשעה נורמלית, שמונה או שמונה וחצי, הייתי צריכה לצאת מהבית בשש בבוקר".
"מדינת ישראל החלה להשקיע בתוכניות אב תחבורתיות רציניות לפני כעשרים שנה". אמר מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר, יגאל דילמוני, בראיון למקור ראשון בקיץ 2021. "אז החלו לדבר על רכבת קלה, סלילת כביש שש, מסילות נוספות. כל מיני יוזמות להתמודד עם בעיות תחבורה לטווח הארוך. אלו היו תכנונים שלקחו בחשבון את קצב גידול האוכלוסייה העתידי, תחזיות של כלי רכב נוספים שיעלו לכביש, התפתחות המטרופולינים. רצו ליצור מצב שלא חייבים לגור בתל אביב, מצב שיתמודד עם צפיפות האוכלוסייה במקומות שונים אבל כל זה פסח על יהודה ושומרון. הגישה הייתה על הזמן שעוד שניה מפנים את הישובים, תכף יהיו שתי מדינות, למה להשקיע? אבל זה לא המצב. מספר המכוניות שנוסעות בכבישים הללו גדולה היום באופן משמעותי", אומר דילמוני, "גם בצד הישראלי אנחנו מתקרבים למספר של חצי מיליון תושבים, וגם בצד הפלסטיני, איכות החיים עלה מאד בשנים האחרונות ואיתה גם יש קנייה של יותר מכוניות והכבישים שנבנו בעבר לא ערוכים לכך".