בחיל האוויר קיבלו בהלם את תוצאות ממצאי הדו"ח הסופי בעקבות תאונת מטוס ה"סנונית" שהתרחשה ב-24 בנובמבר 2020, בה נהרגו מדריך הטיסה רב-סרן (מיל׳) איתי זיידן ז"ל ופרח הטיס רב-טוראי ליהוא בן-בסה ז"ל. ממצאי התחקיר מעידים על תאונה נדירה שלא נמצאו לה רישומים בספרות המקצועית בעולם. צוות המומחים, בראשות אלוף-משנה א׳, הציג למפקד חיל האוויר את ממצאי ומסקנות הדו"ח הסופי, ממנו עולה כי התאונה נגרמה בסבירות גבוהה כתוצאה ממצב טיסה בלתי נשלט בשל הזדקרות בזמן פנייה בגובה נמוך. מאירוע כזה היה כמעט בלתי אפשרי להיחלץ לפני הפגיעה בקרקע. יודגש כי הזדקרות היא מצב של הפרעה בזרימת אוויר תקינה לכנף המטוס, באופן שפוגע בכוח העילוי שלו ועלול לגרום לגלגול ואובדן גובה.
צוות החקירה קבע כי חוסר היכרות עם הסיכון לאובדן שליטה בטיסה בגובה בעת הזדקרות בפנייה במטוס ה"סנונית", לא זוהה במסגרת קליטת המטוס בחיל האוויר ובמהלך שנות שירותו בחיל וכתוצאה מכך, לא הכירו זאת צוותי אוויר בטייסת ולא הוכשרו להתמודדות עם הסיכון. בנוסף היה חוסר במידע בספרות יצרן המטוס בנוגע לתופעת ההזדקרות שהצוות חווה בטיסה זו. צוות התחקיר ציין כי מבדיקה עם מתפעלים אחרים של המטוס בעולם, סיכון זה לא היה מוכר גם להם.
פרחי הטייס שעוברים הכשרה קשה לומדים בין היתר לתפעל את המטוס במצבי חירום אולם אירוע מהסוג הזה, שאובחן כנדיר ביותר, לא היה ברשומות ההכשרה שלהם. במשך השנים טיסות בגובה נמוך בוצעו בטייסת ונתפסו כנדרשות לצורכי מיון והדרכה. חוסר ההיכרות עם התופעה שהתגלתה הוביל להערכת סיכון נמוכה בביצוע התרגיל.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– מבקר המדינה: מערכת החינוך אינה מכינה את תלמידיה למאה ה-21
– בליווי מטוסי קרב: ריבלין וכוכבי הגיעו לאוסטריה
– דע מה שתשיב: כיצד יפעלו המפלגות בנושא הפזורה הבדואית?
תחילה סברו בחיל האוויר כי מדובר בכשל טכני אולם לאחר חקירה מעמיקה התברר כי לא כך הדבר. הממצאים מצביעים על כך, שבסבירות גבוהה מאוד המטוס היה שמיש לאורך כל הטיסה. במסגרת החקירה נבדק היבט האחזקה בחברת "סנונית" במשותף עם החוקר הראשי של משרד התחבורה והתרשמותו הייתה שרמת האחזקה גבוהה.
מטוס ה"סנונית" נחשב מטוס אמין ובטיחותי אשר משמש את בית הספר לטיסה קרוב ל-20 שנה לצורכי מיון והכשרה ועליו הוכשרו עשרות צוותי אוויר לאורך השנים.
מפקד חיל האוויר קיבל את ממצאי הדו"ח הסופי וקבע כי בסבירות גבוהה הסיבה הישירה לתאונה טמונה בתופעה שלא הייתה מוכרת בעולם ובחיל לאורך כעשרים שנות שירות של המטוס בו. הוא הוציא הנחיה לביצוע מספר פעולות, ביניהן: בחינה וביצוע של ניהול סיכונים בהטסת חניכים בבית הספר לטיסה, התאמת המבנה הארגוני של טייסת המיון לצורכי הטייסת ואתגריה, עדכון הספרות החילית וספרות הטייסת והכשרת צוותי האוויר ללמידה ולהבנה של התופעה שהתגלתה. כמו כן, הנחה לעדכן את המתפעלים השונים בעולם בדבר תוצאות החקירה.
מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין סיכם והוסיף כי: "צוות תחקיר המומחים הפך כל אבן וביצע חקירה מעמיקה ומורכבת על מנת להגיע לסיבה בגינה קרתה בסבירות גבוהה התאונה הקשה. לצורך חקירה זו ביצענו מספר טיסות ניסוי בארץ ובחו"ל, על גבי מטוס 'סנונית', שמטרתן הוכחת התופעה האווירודינמית שהתגלתה. כל תאונה הינה בת-מניעה והלקחים מתאונה זו יופקו בחיל. אני כואב את כאבן של משפחת זיידן ומשפחת בן-בסה היקרות ונמשיך ללוותן בהמשך הדרך".