שרה גריבס־גבדון זוכרת שטסה בחזרה לארה"ב מבליז ב־10 במרץ אשתקד, וראתה נוסעת אחרת עוטה כפפות ומסכה ומנקה את המגש שלה. היא גלגלה את עיניה מול מה שנראה אז כמו תגובה מוגזמת מאוד. "מובן שבהמשך השבוע הכול השתנה", סיפרה. "לא הייתי אחת מהאנשים הללו, אבל הפכתי לכזו בהמשך".
גריבס־גבדון, כתבת טיולים ומגישת טלוויזיה במיאמי, יצאה לכמה טיסות עבודה מאז סוף השנה שעברה. היא עטתה בהן שתי מסכות ומגן פנים מפלסטיק. לדבריה, לאחר שהמגפה תסתיים היא חושבת שתשמור על ההרגל הזה. "את לא יודעת אילו סכנות בלתי נראות עלולות להיות באוויר", אמרה. "אני חושבת שהאנשים שעוטים מסכות עכשיו מתוך רצון להגן על עצמם, כמוני, ימשיכו לעטות אותן בטיסות".
מומחים למחלות זיהומיות מסכימים שאסור לנטוש את המסכות כשהמגפה תחלוף. לדבריהם, אנשים צריכים להמשיך לכסות את פניהם במטוסים גם לאחר שחברות הטיסה לא ידרשו זאת באופן רשמי, ובמיוחד אם הם חשים ברע או סובלים ממערכת חיסון לקויה. גם במקרים אחרים, רבים מאמינים שעטיית מסכה במהלך טיסות היא מעשה רצוי.

"פתוגנים עלולים לעבור בין אנשים במשך כל השנה ובכל העולם", אומר לין צ'ן, מנהל המרכז לרפואת תחבורה בבית החולים מאונט אובורן בקיימברידג' שבמסצ'וסטס. "כשטסים עם מטיילים אחרים, בכל מקום, מומלץ לעטות מסכות".
כל מי שטס כעת צריך לעטות מסכה, לפי התקנה המחייבת כיסוי פנים במטוסים, בשדות תעופה ובתחבורה הציבורית בכלל. חברות התעופה החלו לחייב נוסעים לכסות את פניהם כבר באפריל 2020, אך לא היה להן גיבוי מהממשל האמריקני עד השנה, כשנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הנפיק צו בעניין.

לא ברור כמה זמן החובה הזו תישאר על כנה. תקנות המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן יעמדו בתוקפן "עד להודעה חדשה", וצו רשות אבטחת התעבורה האמריקנית אמור לפוג ב־11 במאי, אך בסוכנות נמסר כי אפשר להאריכו ככל הנדרש.
קייסי ארנסט, אפידמיולוגית באוניברסיטת אריזונה, אומרת שאינה מצפה שהתקנות יבוטלו בקרוב. "עדיין יש רמות הדבקה גבוהות, איום של וריאנטים חדשים והתחסנות חלקית בלבד", אמרה. הנגישות העולמית לחיסונים תישאר כנראה נמוכה בעתיד הקרוב, גם אם במערב יהיו חיסונים רבים יותר: "תחבורה אווירית מפגישה אנשים מכל רחבי העולם, והסיכון מחריף. כל עוד רמות ההדבקה בעולם גבוהות, החובה לעטות מסכות תימשך".
לדברי דיוויד פרידמן, מומחה למחלות זיהומיות באוניברסיטת אלבמה בבירמינגהם שחקר את ההדבקה בקורונה בטיסות, רק בעוד כשנה נדע אם גם בעתיד יידרשו מסכות במטוסים. הדבר תלוי בגורמים כמו התקדמות מאמץ החיסון הבינלאומי, מגמות הדבקה ויכולתם המוחשית של החיסונים למנוע הדבקה.
גם לאחר שהמגפה תסתיים והרשויות ירפו את ההקפדה על עטיית מסכות, מומחים מעריכים שרבים בציבור עדיין ישקלו לכסות את פניהם בנסיעה, כמקובל במדינות מזרח אסיה.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– הכוכב הבא לנשיאות: מושל פלורידה מלהיב את הדמיון הרפובליקני
– מי יזכה בכרטיס מוזהב? מיליארדר יפני מחפש שותפים למסע לירח
– מחקר: עדיף לעכב את הטיפול הכירורגי בפצועי ירי צלפים
לאונרד מרקוס, מנהל היוזמה לבריאות הציבור בתעופה באוניברסיטת הרווארד, אומר שמטיילים עם מחלות רקע או אנשים חולים ימשיכו לעטות מסכות כאמצעי זהירות. מחקר שערך במימון תעשיית הטיסות מצא כי השילוב של מסכות, אוורור, חיטוי והתרחקות בעת העלייה למטוס והירידה ממנו, מאפשר להגן על אנשים מפני הדבקה בטיסות. "האם הנוסעים ייראו אחרת לפני מגפת הקורונה ואחריה? כן: יותר אנשים יעטו מסכות".
מומחים מאמינים שיש לפתח כללים חדשים שקובעים כי נוסעים יכסו את פניהם גם אם אין חובה גורפת לעשות זאת. פרידמן, למשל, אומר שהוא רוצה שהנוסעים יעטו מסכות בדרכם למדינות זרות, כשהסיכון להעברת תחלואה גבוה יותר – כולל מחלות כמו שפעת, שהתחלואה בה נחלשה בשנה החולפת בזכות אמצעי ההגנה מפני הקורונה.
"אתה נמנע לא רק מהקורונה כשאתה עוטה מסכה", אומר סטיוארט כהן, ראש המחלקה למחלות זיהומיות באוניברסיטת קליפורניה. "הגיוני לעטות מסכות כשאתה נמצא במרחבים ציבוריים שיש בהם התקהלויות גדולות".
תרגום: אלחנן שפייזר