חברי מועצת עיריית רמת השרון העבירו בתחילת השבוע הצעת החלטה לפיה תלמידי בתי הספר, הן הממלכתיים והן הממלכתיים דתיים בעיר, ילמדו לימודי אבולוציה. ההצעה התקבלה על ידי רוב חברי המועצה והועברה לוועדת החינוך של העיר שתדון כיצד ליישם זאת.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– רציתם סקנדינביה: האור הבוקע ממערכת החינוך
– לא בייביסיטרים: עובדי ההוראה והחינוך הם לב המשק
– מחקר ייחודי: סבתות, נכדים, קורונה וריקודים
יוזמת ההצעה היא חברת מועצת העיר בת שבע אלקובי מסיעת "רמת השרון חופשית" ומחזיקת תיק הרווחה בעיר. בהצעה לסדר כתבה אלקובי כי "רמת השרון נמנית על הערים הפלורליסטיות במדינה, ולכן אך טבעי ורצוי שנעודד לימודים פלורליסטיים במוסדות החינוך בעיר במקומות בהם משרד החינוך כושל".
"המצב בארץ כיום עגום", כתבה אלקובי. "כ- 90 אחוזים מהתלמידים יסיימו 12 שנות לימוד בלי להכיר את תורת האבולוציה. רוב התלמידים יסיימו את חוק לימודיהם מבלי שלמדו מי הוא צ'רלס דרווין, מה מוצאם של האדם, של החי ושל הצומח, ולמעשה, בלי הבנה בסיסית כיצד נוצר היקום".
על פי ההצעה, שכאמור עברה בתחילת השבוע בעיריית רמת השרון, כל התלמידים במערכת החינוך העירונית ילמדו על תורת האבולוציה. האחריות לגיבוש מערך למידה מותאם גיל מוטלת על הנהלת אגף החינוך, מנהלות בתי הספר, וצוותי ההוראה בבתי הספר ובגנים. הנושא יילמד בעיר באופן רציף ויסודי, אם בסיוע גופים חיצוניים המאושרים על ידי משרד החינוך המיישמים זאת במוסדותחינוך אחרים, ואם באמצעות הכשרות מקצועיות למורים עצמם.
ההצעה כוללת אמנם את בתי הספר הממלכתיים והממלכתיים דתיים אך עם זאת, אומרת אלקובי, כי לא תהיה כפייה על בתי ספר בהם ההורים יבחרו שילדיהם לא ילמדו את הנושא.
לעומת זאת ישנם חברי מועצה הסבורים כי הנציגים החילונים לא הלכו רחוק מספיק. "בשנים האחרונות סבלנו משרי חינוך מיסיונרים שהוסיפו בהגזמה השפעה דתית מיותרת למערכות החינוך של החילונים", אמר ירון גדות חבר מועצת העיר. "השלטון המקומי צריך לתקן זאת על ידי הכנסת תכנים חסרים. חבל שגם מועצת העיר החילונית ביותר במדינה התקפלה ושלחה הצעה מצוינת לדיונים ארוכים ובירוקרטים בוועדת החינוך. רוב עצום של תושבי רמת השרון מקבלים את תורת האבולוציה ולא את סיפור הבריאה".
ההצעה עוררה תרעומת בקרב הנציגים הדתיים בעיר. יעקב קורצקי, סגן ראש העיר ונציג יהדות התורה, אמר כי מדובר בגימיק. "זכותם של חברי המועצה להציע הצעות כאלו ואחרות. והדרך ליישום ההצעה הזו עוד ארוכה. ההחלטה הזו עברה לוועדת חינוך בעיר, ועל וועדי ההורים לדון בנושא". עוד אומר קורצקי כי על מנת ליישם זאת בבתי הספר צריך הסכמה של 75 אחוז מהורי המוסד ולא כל ההורים מעוניינים בכך. כמו כן ההחלטה צריכה לקבל הסכמה של שר החינוך. "לא כל רוב של חברי קואליציה קובע לעיר אלו תכנים הילדים ילמדו ואלו לא. במקום שהרוב הוא דתי הם יוכלו לכפות תכנים דתיים על בתי הספר חילוניים? ודאי שלא. זה מדרון חלקלק וההצעה הזו התקבלה בכפייה, ובהתנצחות. לכן אינני מתרגש מההחלטה"
בעירייה עצמה גם אומרים שהדרך ליישום ההחלטה בכל בתי הספר ברמת השרון עוד ארוכה. "החלטתי, כמחזיקת תיק החינוך, להעביר את הדיון המעמיק לוועדת החינוך שתתכנס בחודש הקרוב – כך שאין עדיין החלטה", אומרת דוברת וייזר מחזיקת תיק החינוך בעיר. "על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך ובהתייחס להתערבות הורית בתכני הלימוד והכנסת תוכנית השלמה, צוין כי במידה שיש הסכמה של 75 אחוזים מההורים מכיתת אם, לשינוי תכני לימוד – אזי תועבר ההחלטה למנהלת בית הספר ולגורמי החינוך הבכירים לטובת אישור שר החינוך בלבד.
"כמי שבאה מעולם המדעים ובוגרת המגמה הריאלית אני מבינה את חשיבות לימודי המדעים והדברים מתחדדים דווקא בעת מגפת הקורונה וחקר התפתחות הוירוסים בעולם. אני מאמינה שצריך לקדם את הוראות ההנדסה, המדעים, המתמטיקה, החלל והרובוטיקה. בהתייחס לכך אני מכניסה תוכנית ליבה, בשיתוף עם הטכניון, הנקראת YTEK. תוכנית המאושרת על ידי משרד החינוך וממומנת על ידם במחצית מהתקציב. באופן עקרוני אני מאמינה שבנושאי חינוך צריך שיתוף בין כל הצדדים הנוגעים לדבר. ככלל אי אפשר לכפות לימודים משלימים על אוכלוסיות שאינן רוצות בכך. אם מדברים על פלורליזם, צריך לנהוג כך ולכבד כל דרך, כל אמונה וכל מחשבה של האחר והשונה".