מהנדסת משותקת מגרמניה המריאה אמש (יום שבת) לחלל, יחד עם חמישה נוסעים נוספים, והשאירה את כיסא הגלגלים שלה מאחור כדי לרחף בחוסר כבידה ולצפות בכדור הארץ מלמעלה.
מיכאלה בנטהאוז, שנפצעה באורח קשה בתאונת אופני הרים לפני שבע שנים, הפכה לאדם הראשון בכיסא גלגלים שטס לחלל. היא שוגרה ממערב טקסס בטיסה של חברת Blue Origin, שבבעלות ג’ף בזוס. לצדה טס הנס קניגסמן, לשעבר בכיר ב־SpaceX, יליד גרמניה אף הוא, שסייע בארגון הטיסה ואף מימן אותה יחד עם החברה. מחיר הכרטיס לא פורסם.
בנטהאוז, נרגשת ונלהבת, סיפרה כי צחקה לאורך כל העלייה לחלל – הקפסולה הגיעה לגובה של יותר מ־105 קילומטרים – ואף ניסתה להתהפך כשהייתה בחוסר כבידה.
הכי מעניין
״זו הייתה החוויה הכי מגניבה שיש״, אמרה זמן קצר לאחר הנחיתה.

מיכאלה בנטהאוס, מהנדסת גרמנייה שמטרתה להפוך למשתמשת כיסא גלגלים הראשונה בחלל, משוחחת עם חבר הצוות הנס קניגסמן, מנהל בדימוס ב-SpaceX שסייע בארגון ובחסות טיסתה | צילום: Blue Origin דרך AP
הטיסה, שנמשכה כעשר דקות בלבד, דרשה רק התאמות קלות כדי לאפשר את השתתפותה של בנטהאוז, כך לפי החברה. זאת משום הקפסולה הפועלת באופן אוטונומי, תוכננה מראש תוך מחשבה על נגישות. ״העיצוב מאפשר גישה רחבה יותר למגוון אנשים מאשר בטיסות חלל מסורתיות״, אמר ג’ייק מילס, מהנדס ב־Blue Origin שאימן את הצוות וליווה אותו ביום השיגור.
בין תיירי החלל הקודמים של החברה נמנים גם אנשים עם מוגבלויות תנועה, ליקויי ראייה או שמיעה, וכן שני נוסעים בני יותר מ־90.
עוד כתבות בנושא
במקרה של בנטהאוז הוסיפה Blue Origin לוח העברה ייעודי, שאפשר לה לעבור בין פתח הקפסולה למושב. לאחר הנחיתה נפרש שטיח על אדמת המדבר, כדי לאפשר גישה מיידית לכיסא הגלגלים שלה, שהמתין לה על הקרקע מאז השיגור. בנטהאוז התאמנה מראש על המעברים, וקניגסמן היה שותף לתכנון ולבדיקות. במתחם השיגור כבר הותקן מעלית שהובילה את הצוות לגובה שבע קומות, אל הקפסולה שהוצבה בראש הטיל.
בנטהאוז, בת 33, משתתפת בתוכנית החניכים לתארים מתקדמים של סוכנות החלל האירופית (ESA) בהולנד. בשנת 2022 חוותה לראשונה רגעים של חוסר כבידה בטיסת אימון פרבולית שיצאה מיוסטון. פחות משנתיים לאחר מכן השתתפה במשימת חלל מדומה שנמשכה שבועיים בפולין.
״מעולם לא באמת חשבתי שטיסה לחלל תהיה אפשרות ריאלית עבורי״, סיפרה ל־AP לפני השיגור. ״גם לאנשים בריאים לגמרי זה עולם סופר־תחרותי״.
התאונה שבה נפגעה מחצה לדבריה כל תקווה שהייתה לה. ״אין תיעוד היסטורי של אנשים עם מוגבלויות שטסים לחלל״, אמרה.

שיגור טיל Blue Origin | צילום: Blue Origin דרך AP
כאשר קניגסמן פנה אליה בשנה שעברה והציע לה לשקול טיסה עם Blue Origin, שתכלול יותר משלוש דקות של חוסר כבידה, היא חשבה שמדובר באי־הבנה. אך לא כך היה – והיא הצטרפה מיד.
מדובר במשימה פרטית, ללא מעורבות של סוכנות החלל האירופית. עם זאת, השנה אישרה ESA את כשירותו של האסטרונאוט המילואי ג’ון מקפול, קטוע רגל, לטיסה עתידית לתחנת החלל הבינלאומית. מקפול, פראלימפי בריטי לשעבר, איבד את רגלו הימנית בתאונת אופנוע בגיל צעיר.
בשונה ממקפול, פגיעה בחוט השדרה מונעת מבנטהאוז ללכת כלל. מקפול משתמש בפרוטזה ויכול היה, במקרה חירום, להתפנות בכוחות עצמו מקפסולה לאחר נחיתה. לפיכך הוגדר קניגסמן מראש כעוזר החירום שלה. הוא ומילס סייעו לה לצאת מהקפסולה ולרדת במדרגות הקצרות בתום הטיסה.
״אסור אף פעם לוותר על החלומות שלך, נכון?״ אמרה בנטהאוז לאחר הנחיתה.
היא הדגישה כי היה לה חשוב לבצע בכוחות עצמה כמה שיותר פעולות. מטרתה, לדבריה, היא לא רק להפוך את החלל לנגיש יותר לאנשים עם מוגבלויות – אלא גם לשפר את הנגישות על פני כדור הארץ.
״אני מקבלת הרבה תגובות חיוביות בתוך ‘בועת החלל’ שלי״, אמרה, ״אבל מחוץ לה – לא תמיד הגישה כל כך מכילה״.
״אני באמת מקווה שזה יפתח דלתות לאנשים כמוני״, הוסיפה. ״אני מקווה שאני רק ההתחלה״.
מלבד קניגסמן טסו עמה גם מנהלים ומשקיעים מעולם העסקים, וכן מדען מחשבים. בכך עלה מספר האנשים שטסו לחלל עם Blue Origin ל־86.
ג’ף בזוס, מייסד אמזון, הקים את Blue Origin בשנת 2000, וטס בעצמו בטיסת הנוסעים הראשונה של החברה ב־2021. מאז שיגרה החברה חלליות למסלול סביב כדור הארץ מקייפ קנוורל שבפלורידה באמצעות הטיל הגדול והחזק יותר, New Glenn, והיא פועלת גם לפיתוח נחתות לירח.
עוד כתבות בנושא


