ב־17 בספטמבר חגג ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי את יום הולדתו ה־75. למרות היחלשות מפלגתו "מפלגת העם ההודית" (BJP) בבחירות לפרלמנט באביב האחרון, באופן אישי כוחו של מודי במותניו. הוא מתמיד באורח חייו הספרטני ובסדר יומו התובעני, ואם לא יהיו הפתעות הוא יתמודד גם בבחירות הכלליות בשנת 2029. אך עם כל ההערכה והכבוד שרוחשים למודי במפלגתו, עם הזמן מתרבות ההשערות בנוגע ליורש אפשרי.
בחוגי ימין בהודו, עידן מודי נתפס כמהפכה. הוא האיץ את ההתפתחות הכלכלה ההודית, שבתוך שנים אחדות תהיה לשלישית בגודלה בעולם. בתחום הרוח, מודי נתפס כמי שהסיר סופית את מעטה הבושה והשנאה העצמית מעל הזהות ההינדואית של אוכלוסיית הרוב, ואִפשר לה להפגין את זהותה ברשות הרבים. בביקוריי בהודו שמעתי לא פעם אמירות כמו: "לפני מודי, אם באתי למשרד עם תיקה בין עיניי (סימן צבעוני שהינדואים נוהגים למרוח על המצח; י"ר), שאלו אותי אם יש היום חג או שמחה במשפחה. היום אני מגיע כך כל יום, ואיש אינו חושב שזה חריג".
אז מיהו האדם שיוביל את המהפכה של מודי לשלב הבא? רשימת המועמדים כוללת שמות שונים ובהם ראש מדינת מהארשטרה, דֶבֶנְדְרָה פַדַנְבִיס, הנחשב למתמודד ריאלי בהיותו איש עסקים חשוב במומבאיי, הבירה הפיננסית של הודו. אך הדמות שמלהיבה באמת את חוגי הימין הוא יוֹגִי אַדיטיַאנַת', ראש מדינת אוּטַר־פְּרַדֵשׁ, המדינה הגדולה והמאוכלסת ביותר בהודו, עם 236 מיליון תושבים, ואחת העניות שבהן; ההכנסה הממוצעת לנפש דומה לזו שבאתיופיה. במדינה חיים כ־40 מיליון מוסלמים, שיעור גבוה מעט יותר משיעורם בכלל אוכלוסיית הודו, המוערך בכ־14 אחוזים.

יוגי עם רה"מ מודי, לאחר שהגיש מועמדות לבחירות, ב־2024 | צילום: AFP
יוגי, דמות צבעונית הרבה יותר מפדנביס, מגיע מרקע שונה לחלוטין: הוא נזיר הינדי, עוטה גלימת זעפרן, העומד בראש מנזר גורקנאת בעיר גוראקפור. זהו מנזר בן כ־700 שנה, המפעיל גם מוסדות חינוך, רפואה ורווחה, ונהנה מעוצמה פוליטית ייחודית בכל החגורה של דוברי ההינדי בצפון הודו ועד נפאל השכנה, מרחק חמש שעות נסיעה. תוארו הרשמי של יוגי הוא "מהאנט", כוהן גדול, ונאמניו מכנים אותו "מהאראג'", המלך הגדול. בגיל 26 נשלח יוגי לכהן מטעם מחוז גורקפור בפרלמנט הלאומי בדלהי, ועשה זאת במשך חמש קדנציות, עד שמפלגת העם ההודית בחרה בו לשמש ראש המדינה שבה נולד.
מעבר לגלימתו האייקונית, יוגי מזוהה במערב עם התבטאויות חריפות שהשמיע נגד המיעוט המוסלמי במהלך מסעות הבחירות שלו. התקשורת המערבית מצטטת שוב ושוב אמירות כמו "אם תהיה לנו הזדמנות, נציב בכל מסגד פסלים של האלה גאורי, גאנשה ונאנדי" – דמויות מקודשות במיתולוגיה ההינדואית.
הדימוי הקיצוני של יוגי במערב נכרך גם בשתי יוזמות אכיפה אייקוניות: יוגי מזוהה עם דימוי הבולדוזר, בעקבות הריסת מבנים השייכים לארגוני פשיעה, במהלך שזכה לכינוי "צדק של בולדוזרים". כמו כן דבקה בו יוזמה שהוביל בשנים 2017־2019, ובמסגרתה הוקמו גדודי שיטור עירוניים למניעת הטרדות מיניות, שכונו "Anti Romeo Squads". טיפול יעיל בהטרדות הוא כמובן דבר מבורך, אך נטען כי עניינם האמיתי של החוליות הללו היה הצקה לצעירים מוסלמים שנחשדו בקשרים רומנטיים עם בנות הינדיות. תופעה זו מכונה בהודו "לאב ג'יהאד", והאידאולוגיה מאחוריה, כמו גם עצם קיומה והעובדות לגביה, נתונות במחלוקת עזה. גרוע מכך, נטען שאת הגדודים לא באמת הפעילה המשטרה, אלא "גדוד הצעירים ההינדואים", צבא הפעילים הפרטי של יוגי, שלכאורה פורק עם עלייתו על כס ראש מדינת אוטר־פרדש בשנת 2017. אלו נודעו בפעילותם למען מטרות לאומיות כמו בניית המקדש באיודיה, וכן בעימותים נגד מוסלמים סביב מכירה פיראטית של בשר בקר – שההינדים נמנעים מאכילתו. יוזמת גדודי השיטור הופסקה לאחר כשנתיים בעקבות מהומה תקשורתית רבה, אף שהגדודים לא היו מעורבים באלימות קשה.
עם רטוריקה ופעולות שבישראל היו ממקמים אותן באזורים האידאולוגיים שבין סמוטריץ' לבן־גביר, יוגי אינו זוכה לתקשורת אוהדת במערב. עם היבחרו לראש ממשלת אוטר־פרדש קבעה הכותרת בניו יורק טיימס כי "ראש המקדש ההינדואי המיליטנטי עולה בדרגות הסולם הפוליטי ההודי". לאחר המחאה על הכפשת המנזר שלו, שגם אינו מקדש, שונתה הכותרת ל"נזיר הינדואי רושף אש עולה בדרגות הסולם הפוליטי בהודו".
כדי להבין את סוד כוחו המהפנט של יוגי לא רק בעבור חקלאים עניים באוטר־פרדש, אלא גם מבחינת רבים בצמרת קהילת העסקים ההינדואית, יש להכיר תחילה את "המודל הג'וגראטי" של מודי, להבין מה הוסיף יוגי על גביו בתנאים הקשוחים של אוטר־פרדש, ומהי ההבטחה שלו לעתידה של הודו כמעצמה עולה.

המודל הגוג'ראטי
תפקידו הקודם של נרנדרה מודי, לפני היבחרו לראש ממשלת הודו, היה ראש ממשלת גוג'ראט. לפני כן שימש בכיר בשורות ארגון המתנדבים הלאומי (RSS), ארגון־האם האידאולוגי של הימין ההודי, ועמוד השדרה המרכזי של החברה האזרחית ההינדואית. נוסף על עשרות מיליוני הפעילים בארגון ובשלוחותיו, כעשרת אלפים איש מתנדבים ב־RSS במשרה מלאה. בדומה למודי, הם מגלמים גרסה לאומית ומודרנית של מוסד הנזירות ההינדואי: חייהם קודש לאימא הודו, הם אינם נושאים נשים, וכמעט אינם מחזיקים רכוש או מושכים שכר. אף שהגיע מקאסטה נמוכה ומרקע עני, מודי התקדם בשורות הארגון בזכות מחויבות עמוקה לערכיו: פטריוטיות, צניעות, מוסר עבודה תובעני, התרחקות משחיתות ויכולות ביצוע מעולות.
מאז עצמאותה נודעה הודו כמדינה סוציאליסטית, עם שלטון ופקידות מושחתים ובלתי מתפקדים, עוינים לעסקים ולהון. הודו משופעת במוחות מעולים, אך השלטון גרם להם לחיות בדלות. בשנת 1991, על סף חדלות פירעון, בוצעו רפורמות לליברליזציה ראשונית של הכלכלה, שאפשרו את ראשית ההייטק ההודי. ועדיין, למרות פתיחת השערים והיציאה הגוברת מן העוני המחפיר, המדינה נותרה בתת־פיתוח חריף ובתת־תפקוד.

צילום: שנטנו גופטה
מדינת גוג'ראט הייתה גם בעבר בית לרבות מהקהילות העסקיות החזקות ביותר בהודו, ואולם בתקופת עמידתו של מודי בראשה, בשנים 2001־2014, התחוללה בה המהפכה שכולם חיכו לה. תחת מודי הפכה גוג'ראט למדינה הידידותית ביותר לעסקים בהודו עד היום. זאת בזכות פיתוח מואץ, ירידה חדה בשחיתות, עלייה חדה בתפקוד המגזר הציבורי וגיזום עמוק ברגולציה החונקת, שאִפשר לתעשיינים ויזמים להצמיח מיזמי ענק בתעשייה, מסחר, בנקאות ושירותים. לכל צעיר הודי שאפתן היה ברור שהמודל הגוג'ראטי הוא שייתן לו סוף־סוף את האפשרות להצליח בגדול.
את "המודל הגוג'ראטי" הזה הביא עימו מודי ללשכת ראש הממשלה, והחיל אותו על הודו כולה. בעיתונות ובאקדמיה במערב נהוג להציג את ראש הממשלה מודי ומפלגתו כלאומנים נמוכי מצח, הניזונים מליבוי יצרים אפלים נגד הקהילה המוסלמית הגדולה. מודי אכן מייצג הינדואיזם פוליטי גאה, ממלכתי בדרך כלל. במונחים ישראליים, ועם כל ההבדלים המתבקשים בין מדינה מתפתחת למפותחת, זוהי פוליטיקה דתית־לאומית של ליכוד וימינה. אך גם אם לאומיות והינדואיזם פוליטי אהובים על מצביעי מודי, הבחירה בו היא קודם כול בזכות הישגיו בכלכלה, פיתוח ורווחה. ולראיה, גם לאחר רגע לאומי היסטורי שבו מודי חנך את המקדש לאל ראם בעיר איודיה באוטר־פרדש, בראשית 2024, מפלגתו נחלשה בבחירות 2025 בעקבות מה שנתפס כניתוק מרחשי העם וצרכיו היומיומיים.
הפיתוח ניכר לכול. מומחים חישבו ומצאו שהתקציבים שהשקיעו ממשלות מודי בתשתיות ברחבי המדינה, עולים על כל התקציבים שהושקעו מאז עצמאות הודו. מיזמי הדגל בתחום הרווחה הביאו גז בישול, שירותים ומים נקיים לכל כפר ושיכון, ייתרו את ליקוט העצים על הזיהום והסכנות הנלווים לו, ושינו באופן דרמטי את חייהם של מאות מיליוני הודים. היהלום שבכתר הפיתוח הוא התשתיות הדיגיטליות הזמינות לכל אזרח בטלפון הנייד. אלה מאפשרות קבלת קצבאות רווחה בלי שוחד ושחיתות, ניהול חשבון בנק וסליקת תשלומים, שירותי רפואה מקוונים בכפרים מרוחקים, ועוד. ועם כל הביקורת שנמתחת במערב על מודי בהקשר העדתי, בפועל, מאז עלייתו לשלטון בשנת 2014 ובזכות עלייה ניכרת באכיפת החוק והסדר, לא ידעה הודו מהומות עדתיות רבות־נפגעים, כפי שאירעו בעבר.
עם זאת, הפיתוח בהודו רחוק מלהיות אחיד וגורף. במציאות שבה שני שלישים מן הכסף הציבורי מחולקים על ידי השלטון המדינתי ולא השלטון המרכזי, עדיין נותרו מרחבים עצומים מאחור, ובהם רוב תושבי אוטר־פרדש. עד שהגיע יוגי.

סדר יום קפדני
יוגי אדיטינאת' נולד בשנת 1972 בשם אג'אי סינג בישׁט, לאב יערן ואם עקרת בית, ילד חמישי מבין שמונה, בכפר מסלגאון, השוכן בליבה ההינדואית של הודו. זהו אזור הטבול באתרים וסיפורים מן המיתולוגיה ההודית הרחוקה, כמו גם במורשת לוחמי עצמאות הודו המקומיים. לאחר הלימודים בבית הספר היה יוגי הצעיר רועה את הפרות של המשפחה. כתלמיד מוכשר, לאחר שסיים תיכון נרשם לתואר במדעים, החל להיות פעיל בארגון הסטודנטים של ה־RSS, ואף התמודד (בלי הצלחה) על הנהגת הסניף המקומי.
במהלך התואר השני במתמטיקה פגש במי שעתיד להיות מורו, ראש מנזר גורקנאת דאז, יוגי אוידינאת, פעיל חשוב בתנועה למען בניית המקדש באיודיה. עד מהרה החל אוידינאת הזקן לראות באג'אי הצעיר את יורשו, והפציר בו להצטרף לשורות המנזר. בשנת 1993, כשהוא בן 21, נטש אג'אי את לימודיו ואת בית הוריו, וקיבל על עצמו נדר נזירות לכל החיים. הנזירים בהודו נחשבים נקיי כפיים, כאלה שניצבים מעל החלוקה לקאסטות.

במנזר גורקנאת נהוג אורח חיים הכולל תרגול יוגה, משמעת עצמית חזקה, חינוך לשוויון נפש ולימודים סנסקריטיים, לצד חיי פרישות וצניעות. יוגי אדיטינאת' הצטיין בכל אלו. עם מינויו לראשות המנזר הוא קבע לעצמו סדר יום עמוס וקפדני, המלווה אותו עד היום בשינויים קלים בכל תפקידיו. הוא היה מתעורר בשעה שלוש לפנות בוקר ועוסק שעתיים בתרגול יוגה ותפילה. לאחר מכן היה יוצא לסיור במתחם המנזר, עורך מפגש צוות קצר, ומאכיל את הפרות ברפת. בין 6:15 ל־8:30 היה מבלה בקריאה, ואז מגיע למשרד לשעה, כדי לקבל החלטות אדמיניסטרטיביות ולחתום על מסמכים. בשעה 9:30 היה מתחיל בפגישות אישיות עם הקהל ב"חצר העם", לאחר מכן יוצא לסיורי שטח, ובסוף היום חוזר למנזר לארוחת ערב קלה ולשיחות אישיות עם מומחים. בשעה 23:00 היה פורש לשנת הלילה.
אותן פגישות בחצר העם הן שבנו את יוגי כפוליטיקאי. ליהודים המצויים בתנ"ך, הן עשויות להזכיר את "משפט המלך" המקראי. באוטר־פרדש, כמו בעולם הקדום, לא שוררים חוק וסדר במובן המודרני. האמצעי העיקרי לאכיפה בלתי־אלימה הוא פנייה למלך או לראש המנזר, אדם בעל מוניטין המסוגל לכפות משפט וצדק על קטן כגדול. זהו פטרון תקיף ואמין שמילתו נאמנה בעיני כול, עד שמעטות הפעמים שבהן הוא נאלץ להפעיל כוח.
יוגי מתגורר כיום בלאקנאו, עיר הבירה של אוטר־פרדש, והוא מגיח למנזר פעם בחודש או יותר. בביקור שקיימתי לאחרונה במנזר גורקנאת, ראיתי את אותו משפט העם מתנהל כסדרו גם בהיעדרו. עשרות בני אדם יושבים בחצר ובחדרי האירוח, בידיהם קלסרים עם מסמכים. בהגיע תורם הם מתיישבים ושוטחים את תלונתם או בקשתם בפני הצוות. הבקשה עשויה לעסוק בנושא בעניין כמו קבלת טיפול רפואי, סכסוך שכנים או תלונה על שחיתות פקידותית. בכל אלה טיפל יוגי בהצלחה יוצאת דופן, תחילה כראש המנזר, ואחר כך כראש מדינת אוטר־פרדש.
הסופר שנטנו גופטה מתואר כ"פילוסוף של יוגי". הוא מחבר הביוגרפיה "הנזיר שהפך לראש ממשלה", שיש לה גם גרסת קומיקס; לאחרונה אף יצא סרט עלילתי בשם "אג'אי", המגולל את קורות חייו של יוגי. בספר מובא סיפור מפיו של יוגי: אדם עני הגיע למנזר וביקש להתקבל לטיפול אונקולוגי בבית החולים שנחנך לפני שנה בידי ראש הממשלה הקודם, מהמפלגה הסוציאליסטית. כשאנשי המנזר התקשרו לבית החולים התברר שהמבנה עומד ריק. מיטות האשפוז הובאו למקום לצורך צילומי חנוכת הבית בלבד, ומעולם לא שכנו בבניין ציוד אונקולוגי ורופאים. כראש מנזר, יוגי היה יכול להפנות את האיש לבית החולים של מוסדותיו; כראש ממשלה, יוגי התכוון לשנות מהיסוד את השיטה כולה.

צילום: שנטנו גופטה
עם בחירתו של יוגי לתפקיד ראש המדינה הוא החל בשורה ארוכה של צעדים להשלטת סדר בפקידות. בתוך 15 יום נדרשו הפקידים למסור הצהרת הון ונכסים, להתחיל להקפיד על נוכחות מלאה במשרדים ועל ניקיון שבועי, ונאסרה לעיסת טבק במשרד. ביקורות פתע תכופות הבהירו שהפעם הבוס רציני. משווקים חקלאיים ובעלי מפעלים נדרשו לפרוע מיד את כל התשלומים שעיכבו לחקלאים העניים. ניהול הכספים נעשה קפדני יותר, ועם הירידה בשחיתות החל הגירעון הממשלתי להתאזן.
ואולם הבעיות של אוטר־פרדש לא יכלו להיפתר בלי טיפול יסודי בארגוני הפשיעה. בצל מחסור חריף בחוק וסדר, ארגוני הפשע באוטר־פרדש נהנים מכוח פוליטי וכלכלי עצום. במסגרת ה"מאפיה ראג'", שלטון המאפיה, פושעים בכירים אף זוכים בבחירות במושבים בפרלמנט המדינתי והלאומי, בשעה שתלויים ועומדים נגדם כתבי אישום על רצח, חטיפה ואונס.
אחד ממקורביו של יוגי תיאר באוזניי את המהלך הסודי: עם עלייתו לשלטון תבע יוגי לקבל רשימה ובה כעשרת אלפים שמות של העבריינים הבכירים ביותר. מכאן החל שחמט בשני מהלכים. במהלך הראשון נלקחו לחקירה או נעצרו בזה אחר זה שורה של עבריינים בכירים. בהמשך נמסר לתקשורת שהעבריין התנגד למעצר או ניסה לברוח, ובשל כך נורה למוות בידי שוטרים. לאחר שהדפוס התקבע, עיתונאים התרגלו לראות עבריינים מתחננים על נפשם בכניסה לניידת.
המהלך השני היה איתור הנדל"ן של העבריינים והחרבתו בידי הבולדוזרים. הנכסים הללו והאדמות שעליהם עמדו היו מקור ההכנסה העיקרי של ארגוני הפשיעה, ובהיעדרם הם ירדו מנכסיהם ומכוחם. בניגוד לנטען בתקשורת המערבית, בהודו מצביעים על נתונים המראים כי רוב המאפיונרים שנהרגו ושנכסיהם הושמדו היו הינדואים, ורק מיעוטם מוסלמים. בין כך ובין כך, איש באוטר־פרדש אינו מתגעגע לא לאלה ולא לאלה. האם נכונה ההאשמה שההשראה לבולדוזרים הגיעה מפעילות צה"ל? אין לדעת.
אכן, אין זה אופן הטיפול בפשיעה המקובל בבירות המערב, ואין זה מודל שראוי להיות מופת לכל הודו. ככלל, אין לצפות לסדר בנוסח בריטי במדינה עם הכנסה לנפש כשל מדינה אפריקנית. יצוין כי לצד הטיפול בארגוני הפשע בדרכים אלה, נעשתה גם עבודה חכמה של הרחקתם ממכרזים וייבוש מקורות המימון שלהם. העלייה הדרמטית ברמת החוק והסדר באוטר־פרדש מאפשרת כיום זינוק בפיתוח ועלייה הדרגתית ברמת החיים.

היסטריה מוגזמת
כמו ראש הממשלה מודי, מאמצי הפיתוח של יוגי התמקדו תחילה בתשתיות. לעומת שני שדות תעופה באוטר־פרדש בשנת 2017, כיום מספרם הוא 16, בהם ארבעה נמלי תעופה בינלאומיים. החלו 68 פרויקטים חדשים לרכבות בין־עירוניות, כולל 16 קווים חדשים. היקף הכבישים המהירים באוטר־פרדש הוא כיום הגבוה ביותר בכל הודו.
במקביל פתח יוגי במאמצים לפיתוח ההון האנושי. שיעור התלמידים בגיל 6 עד 14 הרשומים בבתי ספר ממלכתיים עלה בשנים 2018־2022 מ־44% ל־59%, ושיעורי האוריינות של צעירים עלו בהתאם. המימון לתלבושת האחידה בבית הספר מגיע מהממשלה ישירות לחשבון הבנק הדיגיטלי של ההורים.
בשיתוף ענקי תעשייה כמו תאגיד טאטא נפתחו מאות קורסים להכשרה תעשייתית, לצד הרחבת היצע הקורסים הממשלתיים שמיליוני צעירים משתתפים בהם. יוגי מבין שמלבד מספר מצומצם של מחוזות עשירים ומפותחים, באוטר־פרדש לא קיימת רמת הפיתוח הנדרשת כדי ליצור סצנת הייטק או פיננסים עצמאית, והוא מתמקד במשיכתם למדינה של ענקי תעשייה וייצור הודיים ובינלאומיים. כדי להקל עליהם הוא הסיר לפני כחודש, במהלך חקיקה מהיר, שכבה עבה של רגולציה תאגידית ומיסוי מסורבל.

מכל הסיבות הללו, יוגי הוא חלומם של אנשי עסקים רבים ובכירים בקרב אוכלוסיית הרוב ההינדואית. ראשו של הנזיר ההינדואי הזה איננו מונח בעולמות עליונים אלא בביצועים ובשורת הרווח. זהותו ההינדואית העמוקה מוסיפה לכוח המשיכה שלו. רבים מאמינים כי תחת שלטונו רמת התפקוד של הודו תעלה, ובעיות עמוקות ושורשיות ייפתרו.
וכיצד הקהילה הבינלאומית תקבל את הנזיר ההינדואי הגאה? "גם ראש הממשלה מודי נחשב למנודה בזירה הבינלאומית, עד עלייתו לשלטון בשנת 2014", אמר לי שנטנו גופטה. "הוא הואשם בהעלמת עין ובסיוע לפרעות ההמוניות בגוג'ראט בשנת 2002, והיה מנוע מקבלת ויזה לבריטניה ולארה"ב. התקשורת הבינלאומית כינתה אותו 'הקצב מגוג'ראט'. היום הוא סמל הודי ובינלאומי. ליוגי אין ניסיון במדיניות חוץ, אבל ברור שהוא ילמד מהר מאוד להתנהל בזירה הזו ולעבוד עם מנהיגי המעצמות". אגב, בניגוד לראש הממשלה מודי, יוגי אינו דובר אנגלית.
"ההיסטריה המערבית סביב יוגי כשונא מוסלמים מוגזמת מאוד", אומר גם מוין א־דין אחמד, סגן עורך העיתון "אינדיאן אקספרס". "מוסלמים עובדים במוסדות של מנזר גורקנאת, מגיעים בלבוש מוסלמי, ולאף אחד אין בעיה עם זה. המנזר נמצא ליד שכונה מוסלמית גדולה. צריך לזכור גם שהרבה מוסלמים נהנים מתוכניות הרווחה שיוגי פתח וייעל, והם מרוצים ממנו מאוד. מה שכן, הוא יצטרך ללמוד לא להגזים ברטוריקה גם בתקופת הבחירות, ולצמצם חיכוכים בסוגיות קהילתיות מובהקות כגון האיסור שהנהיג על מכירת אוכל בשרי בתקופת החגים ההינדואיים. אבל אני לא חושב שזה יהיה קשה, וגם אין לו כל כוונה או יכולת לכפות מדיניות כזו בכל הודו".
"יוגי אינו מסכן את חילוניותה של הודו", אמר לי דווארקה טיווארי, המנהל האדמיניסטרטיבי הוותיק של מנזר גורקנאת. "אומרים שנהפוך למדינה הינדואית – אנחנו כבר מדינה הינדואית. ההינדו הוא דרך חיים לכל הקאסטות, הדתות והמעמדות בהודו. כולנו הינדואים בהודו. יוגי עובד קשה ודובר אמת בלבד. הוא רוצה ליצור הודו של שלום ושל חיים שלווים ובריאים, בלי פשע, הודו של אמירת אמת. זוהי המשמעות של ה'ראם ראג'יה' (תקופת שלטונו של האל ראם, המלך האידיאלי; י"ר)".
האם יוגי יהיה ראש ממשלת הודו?
"זה תלוי באזרחי הודו ובאל שבמרומים".