"כדי להצליח בעולם הפרסום צריך לחשוב על בני אדם ולא על צרכנים"

שמואל ורשבסקי (90), מחלוצי ענף הפרסום בישראל.  ספרו "בראשית היה המיתוס" ראה אור לאחרונה בהוצאת סטימצקי

שמואל ורשבסקי | אריק סולטן

שמואל ורשבסקי | צילום: אריק סולטן

תוכן השמע עדיין בהכנה...

תכולת הספרייה הספרייה שלי יצאה לדרך באפריל 1957 כאשר חיזרתי אחרי חיה, חיילת במדים שתהפוך אחרי שנה לרעייתי. הפתעתי אותה ליום הולדתה בשני מארזי קרטון שהכילו 24 ספרים ממיטב הספרות העולמית. חיה, שחששה מתגובת אביה למתנתו הגדולה של המחזר הירושלמי, הגניבה את הספרים לביתה טיפין טיפין והסתירה אותם במגירות הבגדים. עם נישואינו נוספו עליהם בדירתנו הראשונה ספרי הבר־מצווה שלי, והתחביב השבועי שלנו היה ביקור בסטימצקי. לאחר כמה שנים חתמנו על האנציקלופדיה "בריטניקה" (מי חלם אז על AI), והכפלנו את ממדיו של ארון הספרים

שיטת מיון הספרייה שלי אקלקטית לחלוטין ומשקפת את אופיי וצורת חשיבתי. ספרי שיווק מתערבבים בספרי כלכלה ופסיכולוגיה, שמהם למדתי כי "הרגש קודם להיגיון". הארה זו, של פרופ' דניאל כהנמן, שינתה את כל גישתי הפרסומית עד היום. לפני כעשור עזבנו את הבית המרווח שחיינו בו ארבעים שנה, כאשר במפלסו העליון שלטה ספרייה גדולה שנתנה את הטון בבית, ועברנו לדירה במחצית הגודל ונאלצנו לדלל את הספרייה. חילקנו ספרים רבים למוסדות שונים.

שמואל ורשבסקי | אריק סולטן

שמואל ורשבסקי | צילום: אריק סולטן

מדף קרוב ללב מלבד ספרי שירה (עמיחי, זך, גורי ועוד) המספקים לי חמצן לנשמה, הספרים הקרובים לליבי עוסקים בתולדות היישוב היהודי הקטן בירושלים, שחיים באר ועמוס עוז היטיבו לתאר. ספר הנוגע לי אישית הוא אלבום שכתב והוציא לאור השופט אליהו וינוגרד ובו שלל סיפורים מרתקים, בהם סיפורו של מוכתר העיר העתיקה שמואל ורשבסקי, סבא־רבא שלי, שהיה מבוני היישוב היהודי בירושלים. בשנים האחרונות אני שקוע בתחום האינטליגנציה הרגשית המעסיקה אותי במיוחד. נמצאים על המדף גם ספרים שנושאם חטאי הגלובליזציה, ובראשם "נו לוגו" של נעמי קליין, שבשנות האלפיים יצאתי חוצץ נגדו בספרי "ללכת עם לוגו", שבו הראיתי כיצד להעצים את הלוגו תוך עשייה חברתית.

הכי מעניין

השפעת המלחמה בשנתיים של המלחמה הנוכחית הורעלתי מקריאת עיתונים ולא נגעתי בספרים. עליית מפלס השנאה בישראל מדירה שינה מעיניי. יצרתי לי "חדר בריחה" אישי בכתיבת ספרי האחרון.  הוא הפגיש אותי מחדש עם ששת הספרים שכתבתי בעשורים האחרונים, שבין פרקיהם חבויים מיתוסים רבים המבקשים לצאת לאור.

על ארבעה ספרים

מוצלחים

ד"ר תומס ליקונה, מטר

ספר מומלץ בחום להורים צעירים בעידן שלנו, המודאגים לאיזה עולם הם מגדלים את ילדיהם. המחבר הוא פסיכולוג התפתחותי הנחשב בארה"ב לגורו בחינוך ילדים. הספר מומלץ גם לכל מנכ"ל או למנהל קבוצת עובדים, כדי להבין את חשיבותה הרבה של האינטליגנציה הרגשית בניהול עובדיהם.

ללא

| צילום: ללא

לנצח נבנו

18 חברות מופת

ג'יימס קולינס וג'רי פוראס

המחברים זיהו כי החוזק האמיתי של חברות מופת שהוכיחו עצמן טמון בתרבות הארגונית, בערכים חברתיים־אנושיים ובחזון ארוך טווח, ולא רק במוצר איכותי או במנכ"ל כריזמטי. למדתי מהספר כי כדי להצליח בעבודתי כפרסומאי עלי לחזק את הקשר הרגשי והערכי של קהל המטרה עם המותגים שאני מפרסם, ולהתחיל לפנות אליהם כאל "בני אדם" ולא כאל צרכנים. "לנצח נבנו" נחשב לפריצת דרך בניהול חברות ותאגידים, ונתפס כעבודה מדעית ולא רק כאוסף של תובנות תיאורטיות.

ללא

| צילום: ללא

Visual Persuasion

Steffan Baker

ספר נדיר שנעדר לאחרונה מספרייתי ואני מנצל במה זו כדי לנסות להשיבו אלי. אף שיצא לאור לפני כשישים שנה, הוא חסר לי עד היום כדי להציג את התצלומים שבו לצעירים הלומדים ונעזרים בי בתחום התקשורת החזותית. לא אחת כותבים לי תלמידים כי עברו במכללה מבחן קשה ובמהלכו ניסו לשער כיצד הייתי אני ניגש לפתרון הבעיה החזותית, וכך הצליחו.

הקלות הבלתי נסבלת של הקיום

מילן קונדרה

פראג, הגיבורה העיקרית של הספר, היא אחת הערים הכי מסתוריות ויפות בעיניי. אך מעבר לכך, הספר האלמותי שעוסק בחיים שאחרי הפלישה הרוסית לצ'כוסלובקיה, הוא מסע עמוק אל תוך המורכבות האנושית. ארבעת גיבוריו חושפים, כל אחד בדרכו, את הפרדוקס שבין הרצון לחופש אישי ובין הצורך בחיבור אנושי הדורש מחויבות. הרומן מציג דילמות קיומיות שאין להן תשובות פשוטות, בדיוק כמו בחיים. בעיניי, כל אדם צריך לקרוא אותו לפחות פעם אחת בחייו.

ללא

| צילום: ללא

 

 

י"ז בתשרי ה׳תשפ"ו09.10.2025 | 17:04

עודכן ב