בעולם בו בינה מלאכותית יכולה לכתוב עבורנו עבודות, לתכנת אפליקציות וגם לשטוף את הבית, היא נכנסת גם אל הוואקום של עולם השידוכים. בזכות אפליקציה חדשה ויזם צעיר אחד עם דמיון, עכשיו הבינה המלאכותית מנסה למצוא לכם זיווג.
'מיילו' הוא בוט נחמד ומחויך ששוכן בתוך אפליקציה עם שם דומה, ומטרתו להתאים בין גברים לנשים בצורה הטובה ביותר שאפשר. הכול התחיל כשגיא צדקיה, הייטקיסט ויזם מוכשר שהתחיל את הקריירה עוד בתיכון, גילה סביבו הרבה רווקים מתוסכלים והבין שאולי עם יכולות התכנות שלו, יש לו איך לעזור.
"הייתי בעולם הבינה המלאכותית הרבה שנים, אבל תמיד חיפשתי מה אפשר לעשות מעבר. זה היה לפני בערך שלוש שנים, הייתי בן שלושים וסביבי היו המון רווקים שכבר הרימו ידיים מכל האפליקציות. הם היו שם שנים, ולא הצליחו למצוא קשר, בטח שלא בת זוג. אני הבנתי שיש לזה סיבה. בואי נאמר שלא תמיד האינטרס של מפתחי האפליקציות האלה היא שהמשתמשים ימצאו אהבה, כי להם עדיף שהם יישארו באפליקציה כמה שאפשר.
הכי מעניין

האפליקציה | צילום: מיילו
"גם האופן שבו המשתמשים יכולים למצוא התאמה הוא מאוד מיושן לטעמי, ולא באמת מאפשר להתייחס לכל פרופיל ברצינות. אז אחרי שהחלטתי להקים את האפליקציה הדבר הראשון שעשיתי היה לשבת עם דף ולכתוב את כל הדברים שלדעתי מונעים ממשתמשים למצוא אהבה באפליקציה".
כמו מה?
"כמו זה שברוב האפליקציות אין לך כמעט מידע על בן אדם חוץ ממראה חיצוני. בסופו של דבר, כשתשאל זוג למה הם ביחד, הם לעולם לא יענו שהסיבה היא המראה החיצוני. ברור שיש חשיבות למשיכה, אבל כדי להקים בית בישראל צריך ערכים משותפים, חיבור. הרבה מעבר לפרופיל".
ובאמת כמי שמטרתו שהשידוך יצלח, בשונה מאפליקציות אחרות מיילו שובר את הקרח עם שלוש שאלות שהוא מציב בין המועמדים, כשמטרתן היא שבני הזוג הפונטציאליים יבינו אם יש התאמה ביניהם. מגע לפני חתונה, בילוי מועדף לחמישי בערב וגם איזה פעילות ספורטיבית חביבה עליהם במיוחד. התשובות יגרמו להם להסס לפני שיפסלו התאמות במחי יד.
"אחרי שיש התאמה בין שני משתמשים, מיילו פותח מעין קבוצה עם שניהם, ואז שולח שאלות שהמשתמשים עונים עליהם במקביל", מסביר צדקיה ומוסיף כי "מה שמיוחד זה שבזמן המענה התמונות מסתתרות תחת פילטר. ככל שמתקדמים בתשובות, נחשפת התמונה. יש שאלות שמותאמות באופן מיוחד לכל משתמש. אם נגיד מדובר בשני משתמשים מהציבור הדתי, אז יהיו שאלות יותר על חתונה, הקמת בית, כיסוי ראש".

גיא צדקיה | צילום: ניר רוטמן
כמו שמדגיש צדקיה, על אף שמיילו לא מותאמת רק למגזר הדתי כמו רינגל או שליש גן עדן היא בהחלט מעודדת את רווקי המגזר להיעזר בה.
"אבא שלי בא מבית דתי ואני יודע כמה עניין הרווקות מציק למי שמתקשה למצוא זיווג, בחברה בה אנשים נוטים להתחתן יחסית מוקדם. היה לי ברור שבמיזם הזה אני אתן מקום גם לציבור שומר המסורת. אני יודע שההגדרה דתי היא די רחבה אז יש אנשים שמיילו יציע להם מישהו מסורתי, דתי לייט או אפילו חילוני והם יסכימו לנסות. מצד שני יש דתיים שמוכנים להכיר רק דתיים. מיילו מראש שואל אותך מה הגבולות שלך והוא ישר מציע לך הצעות בהתאם".
אתם עוד בהתחלה, יש כבר הרבה משתמשים באפליקציה?
"אנחנו כבר באלפים", הוא אומר בשמחה, "כל יום מדווחים לנו יותר מעשר זוגות שבזכות מיילו הם התחילו קשר וסגרו את האפליקציה. יש גם המון שלא מדווחים לנו בכלל, אז אני מעריך שיש בכל שעה שעתיים זוג חדש שנולד. בדקתי במיוחד וגיליתי שאחוזי ההצלחה גבוהים גם במשתמשים מהציבור הדתי. זה ממש הפתיע אותי".
הנתונים הגבוהים האלה, באים לידי ביטוי גם בתגובות שמקבל צדקיה באופן אישי, מאותם אנשים שעייפו מהמסע ביקום האפליקציות ומצאו במיילו שינוי מרענן.

דייט. אילוסטרציה | צילום: אבישג שאר-ישוב
"הכי התרגשתי שהיו משתמשים שאמרו לי 'רואים שאכפת לכם באמת מאיתנו'. עם יד על הלב, האינטרס שלי הוא אך ורק לעזור לאנשים למצוא אהבה. יש לנו כמובן הצעה של שדרוג כספי, אנחנו מציעים מנוי של חצי שנה בתשלום חד פעמי, שמבחינתי זה מספיק זמן לתת לבן אדם כדי למצוא זוגיות. שני הצדדים מרוויחים כאן, כי המשתמשים מבינים שהפרמיום באמת משדרג משמעותית את הסיכוי שלהם למצוא את בן הזוג, והכסף עוזר לנו לשפר את האלגוריתם".
במקום גלילה אינסופית, חמש התאמות איכותיות ביום
מגיל צעיר התעסק צדקיה בשוק ההון ומשם עבר ללימודי הנדסה פיננסית, שהיא בעצם בינה מלאכותית בתחום ההון, באוניברסיטת ברקלי. כישוריו הרבים בעולם הבינה המלאכותית טומנים בחובם עתיד מבטיח, אבל הוא מתכוון להישאר במיזם הנוכחי שמאפשר לו לראות עוד ועוד זוגות נרקמים.
"אני חושב שזו מצווה מאוד גדולה, וככל שיותר אנשים מגיעים אליי ומספרים את הסיפור שלהם אני מתרגש בטירוף. בן אדם שמכיר את השידוך שלו דרך האפליקציה, בשבילי זה עולם. ויש אינספור סיפורים כאלה".
גם החוויה האישית שלו בעולם הדייטינג, נותנת לו מוטיבציה להמשיך ולפתח את האפליקציה כמה שרק ניתן."בסוף כל מה שקיים באפליקציה מתבסס על השאלה – איך אני הייתי רוצה להכיר את בת הזוג שלי? למשל, הקטע של השאלות-תשובות הגיע ממשחק קלפים שהיה אצלי בבית והייתי משתמש בו בדייטים או מחוויות ששיתפו חברים שלי. אני מעדיף לא לדבר על עצמי, אבל בואי נגיד שיש גם עובדים בחברה שמשתמשים באפליקציה ואנחנו שואבים מהחוויה האישית הרבה השראה בפיתוח ותפעול של מיילו".
כשכבר מאות אלפי משתמשים נהנים מהאפליקציה החדשנית, השאלה המתבקשת היא האם הבינה המלאכותית באמת יכולה להיכנס גם לתחום הכי אנושי ורגשי שיש, האהבה?
"קודם כל צריך להבין שאנחנו כבר שנים משתמשים בבינה מלאכותית", הוא מסביר, "זה פשוט לא היה במודעות הציבורית. שיחת טלפון למשל מתרחשת רק באמצעות בינה מלאכותית, שמקשרת בין אנטנות או סרטונים שמוצגים לנו ביוטיוב. יש הרבה אנשים שעפים על זה ויש כאלו שעוד סקפטיים. אבל בסוף הנתונים מראים שזה מצליח. בינה מלאכותית שמוצאת אהבה זה באמת יכול להישמע מוזר, ואחד האתגרים שלנו הוא להסביר את זה.
"בסופו של דבר זה כלי שגורם לזה שבמקום שתעבור על 3,000 פרופילים בטינדר, הוא יעשה לך חמש התאמות איכותיות ביום. כאלו שבאמת המשתמש יסתכל עליהם ויפתח שיחה עם הצד השני. בטינדר, משתמש צריך לעבור בין 80 ל-100 פרופילים כדי לקבל התאמה. אצלנו זה באזור העשר. אחוז ההצלחה גבוה הרבה יותר וככה התסכול יורד. בזכות השאלות, השיחה הרבה יותר זורמת ואנשים מרגישים בנוח גם להמשיך אותה. אגב, אם הם נתקעים אז מיילו מזהה את זה ומחדש את השיחה מיד. זה דבר שעוד לא היה".
שלב המחקר עוד רגע נגמר ואחרי שמונה חודשים של הרצה, הם בדרך להשקה בינלאומית. בחזונו של צדקיה, המספרים הגבוהים של המשתמשים באפליקציה נכון לעכשיו הם רק ההתחלה.
"מבחינת כל מדד אפשרי אנחנו רואים כמה אחוזי ההצלחה שלנו גבוהים. גם כשמשווים אותנו לחברות הכי ותיקות. המשתמשים מרגישים שיש כאן משהו אחר, משהו מובדל מכל האפליקציות הקיימות. עשינו את המחקר שלנו במשך שנתיים, דיברנו עם מומחים, עם קהל היעד, עם רווקים ועם אנשים שמצאו זוגיות. עבדנו קשה כדי לייצר מוצר שנותן מענה מדויק, ועוזר למצוא אהבה אמיתית ולא קשר מזדמן או שיחה קצרה שתיקטע באמצע. הבינה המלאכותית, בניגוד למה שמקובל לחשוב, יכולה להיות כלי מצוין למציאת זוגיות. זה לא בא להחליף את הרגש שלנו, אלא זה נועד כדי לעזור לנו להגיע לאותו אחד או אחת שנוכל לחלוק איתם את כל רחשי ליבנו".