התחדשתם בשבוע הספר? קחו רעיונות לעיצוב הספרייה הביתית

זה נכון שעם השנים והתפתחות הטכנולוגיה, אנחנו קוראים פחות ספרים. אבל בשנים האחרונות הספרייה הנוסטלגית עושה קאמבק – לא עוד רהיט לתצוגת ספרים משמימה, אלא אלמנט עיצובי לכל דבר ועניין

ספריית ברזל ארטפרו. אדריכלות ועיצוב: חווה ביטרמן | גלעד רדט

ספריית ברזל ארטפרו. אדריכלות ועיצוב: חווה ביטרמן | צילום: גלעד רדט

תוכן השמע עדיין בהכנה...

בימים אלה, כשכולנו פושטים על ירידי שבוע הספר ומחפשים את הדבר המרתק הבא לקריאה, כדאי לחשוב איך והיכן לאחסן אותם כשנגיע איתם הביתה. "הספריות הביתיות כיום הן לא מה שהיינו רגילים לראות פעם", מסבירה מעצבת הפנים הדס רוט מ"הלל אדריכלות". "כיום הן משמשות כמחיצות בין חדרים, כמעקות מסוגננים של גרמי מדרגות בבתים החדשים וכפינה האולטימטיבית להציג תמונות משפחתיות, חפצי נוי וגם פריטים סנטימנטליים שאספנו לאורך השנים. אומנם במהלך השנים הספריות הביתיות נדחקו הצידה, אך כיום הן כובשות מחדש את החללים הציבוריים בדירות ובבתים שלנו, אבל לא רק - אט אט הן משתלבות גם בחדרי הילדים, האורחים וחדרי השינה".

הספרייה כמחיצה. הלל אדריכלות | מאור מויאל

הספרייה כמחיצה. הלל אדריכלות | צילום: מאור מויאל

אז מה גרם להן להיעלם מלכתחילה? 

רוט: "המאסיביות שאפיינה אותן לא ממש תאמה את הקו המודרני שהשתלט על הבתים שלנו בשני העשורים האחרונים, ועם יד על הלב, כמה מאיתנו באמת עוד קוראים ספרים בעידן הדיגיטלי והספרים האלקטרוניים? למרות שבתקופה הנוכחית הספרים דווקא מהווים מפלט איכותי ואסקפיזם במיטבו. כיום, כשטכנולוגיות הייצור מתקדמות יותר מאי פעם, סצנת העיצוב מוצפת בחומרים באמת יפיפיים ומיוחדים, ורובנו מוכנים לשלם (והרבה) על כל פריט בעל ניחוח נוסטלגי. הספריות חוזרות להיות מצרך מבוקש".

הכי מעניין

עוד מציעה רוט כי "הספרייה כיום יכולה לשמש גם כאחסון המסתיר בתוכו שלל אלמנטים שברצוננו להסתיר, כמו כבלים חשמליים, מערכות מיזוג, מערכות וידאו ואודיו ועוד, כשהספרייה עצמה היא בסיס לקיר כוח עוצמתי".

משמשת לאחסון והסתרה. ספרייה של הלל אדריכלות | עודד סמדר

משמשת לאחסון והסתרה. ספרייה של הלל אדריכלות | צילום: עודד סמדר

מוצר צריכה בסיסי

"דפדוף מהיר באתרים של חנויות עיצוב ומעצבי הרהיטים מציג בפנינו עולם ומלואו, ולפחות שם נראה שהספריות הן מוצר צריכה די בסיסי בבתים. הן מעודנות, מינימליסטיות ופיסוליות אבל חשוב מכך יש בהן פוטנציאל להעניק לכל פונקציה בבית שלנו אופי ולייצר מראה יותר מורכב ומתוחכם", מסביר קובי חליפה, מעצב הבית ומבעלי חברת "ארטפרו" שברמת השרון, שאחראי על מפתחים ופיתוחי ברזל מיוחדים. 

שמירה על איזונים

לדברי המעצבת רוט, קיימות שתי אסכולות בולטות בעיצוב הספריות החדשות: אחת מהן דוגלת במתן במה לרהיט הספרייה, שמהווה Piece של ממש בחלל, והשנייה נותנת מקום של כבוד דווקא לאקססוריז שמוצגים בה ומאפשרת להם לזרוח.

לתת לאקססוריז לדבר. ספרייה של הלל אדריכלות | מאור מויאל

לתת לאקססוריז לדבר. ספרייה של הלל אדריכלות | צילום: מאור מויאל

קומפוזיציות משתנות

על דבר אחד כולם מסכימים: Less Is More, והרציונל הוא לשמור על איזונים ולא להעמיס יותר מידי אלמנטים ופריטים. "היחס הנכון הוא לנצל 60% מנפח המדפים לספרים ואבזור ואת 40% הנותרים להותיר ריקים. כך נשמור על מראה מהוקצע ואוורירי", ממליצה רוט. "מקמו את הספרים בקומפוזיציות משתנות כדי לא ליצור אווירה של חנות ספרים".

למלא רק 60%. ספרייה של הלל אדריכלות | מאור מויאל

למלא רק 60%. ספרייה של הלל אדריכלות | צילום: מאור מויאל

חליפה, מצידו, מסביר: "בניגוד לדירות שהולכות וקטנות, הבתים הפרטיים דווקא גדלים. בעליהם לא מסתפקים בארבעה קירות לבנים ומחפשים אלמנטים שיהוו קיר כוח שטומן תוכן".

אלומיניום וברזל

חליפה מוסיף כי שני החומרים הבולטים בייצור ספריות הם האלומיניום והברזל. "הקונטרסט הצבעוני והטקסטורלי שהם מאפשרים, משרת מאוד את האיזונים בחלל", אומר חליפה. "מעבר לכך, יש את עניין החוזק והעמידות. כדי לייצר קונסטרוקציה מעץ, עלינו להשתמש בלוחות בעובי של 2.5 ס"מ. בברזל מספיקים 6 מ"מ, כך שניתן לייצר מראה דקיק ונקי בהרבה. העיבודים הפופולריים ביותר הם הברזל החלוד, שנותן המון אופי, וכן ברזל טבעי שחור (או צבוע בלבן)".

מראה דקיק ונקי. אדריכלות ועיצוב: חווה ביטרמן, ארטפרו | גלעד רדט

מראה דקיק ונקי. אדריכלות ועיצוב: חווה ביטרמן, ארטפרו | צילום: גלעד רדט

קיר כוח

סמנכ"ל השיווק והמכירות של אורטל קמינים, רוני תדמור, מסביר כי "פעמים רבות המעצבים מתכננים אלמנט רב-תכליתי שכולל גם ספרייה, אחסון, קמין, פריטי נוי ואמנות, שיוצרים ביחד קיר כוח משמעותי – גם חזותית וגם תחושתית". לדבריו, "החיבור בין האש שמשדרת חום ואינטימיות לבין עומק הספרים יוצר מוקד דרמטי, אינטימי ומזמין בלב הבית".

אלמנט רב-תכליתי. עיצוב של אורטל קמינים | אלן צפלסקי

אלמנט רב-תכליתי. עיצוב של אורטל קמינים | צילום: אלן צפלסקי