ענקיות הטכנולוגיה מרחיבות את מעורבותן במסחר המקוון באמצעות עוזרים דיגיטליים שמכירים את העדפות המשתמשים, מאפשרים מדידה וירטואלית של בגדים, מוצאים עסקאות משתלמות ואף מבצעים רכישות בשמם. הפופולריות הגוברת של עוזרי קניות וירטואליים נובעת משימוש בבינה מלאכותית גנרטיבית, שמופעלת על ידי "סוכנים" המתמחים במשימות ספציפיות ופועלים באופן עצמאי. "זהו הצעד הבא של חוויית הקניות", אומר אנליסט מחברת המחקר CFRA.
גוגל הציגה בשבוע שעבר יכולות קנייה חדשות במסגרת פיצ'ר בינה מלאכותית חדש. לדברי ראש תחום פרסום ומסחר בגוגל, המערכת מאפשרת למשתמשים לצלם את עצמם, לשלב את התמונה עם פריטי לבוש כמו חצאית או חולצה שראו ברשת ולראות כיצד הפריט ייראה עליהם. הבינה המלאכותית מתאימה את מידת הבגד לגוף המשתמש, תוך התחשבות באופן שבו הבד נופל.
משתמשים יכולים לקבוע תקציב והבינה המלאכותית תחפש ברשת עסקה מתאימה, תעדכן את המשתמש כאשר תמצא כזו ותשאל אם לבצע את הרכישה באמצעות פלטפורמת התשלום של גוגל. "גוגל מתחילה לאתגר את אמזון", סבור אנליסט מחברת Techsponential, אבי גרינגרט. לדבריו, זו גם דרך למנף את הבינה המלאכותית להגדלת כמות המשתמשים והזדמנויות הפרסום. גוגל לא הגיבה לשאלה אם היא מקבלת חלק מהרווחים מרכישות שמתבצעות דרכה.
הכי מעניין
בוטים יודעים להתמקח?
OpenAI הוסיפה בתחילת 2025 פיצ'ר קניות ברשת ל-ChatGPT, שיכול להציע מוצרים, ביקורות משתמשים וקישורים לאתרי קניות. Perplexity AI מאפשרת מאז סוף 2024 למנויים לבצע רכישות בתוך האפליקציה. אמזון השיקה באפריל פיצ'ר "Buy for Me" לעוזר הדיגיטלי שלה, שמאפשר למשתמשים לבקש רכישת מוצרים מאתרים מחוץ לפלטפורמת אמזון.
בוולמארט חשפו לאחרונה כי הם מפתחים סוכן בינה מלאכותית לפורטל הקניות של החברה, בשיתוף שותפים עסקיים שמבטיחים עדיפות למוצרי וולמארט. חברות האשראי ויזה ומאסטרקארד הודיעו באפריל כי מערכותיהן הותאמו לעסקאות תשלום שבוצעו על ידי סוכנים דיגיטליים.
"כאשר סוכני בינה מלאכותית לוקחים על עצמם את רוב תהליך גילוי המוצרים והחלטות הרכישה, על קמעונאים להתאים את עצמם לשכבת קונים חדשה זו", מסבירה אליס ווטסון מחברת הייעוץ Clarkston Consulting. לדבריה, קמעונאים עלולים להתקשות בהבנה איך עובדים הסוכנים, בשונה ממה שמושך את הקונים האנושיים.
הכרת הלקוח
בחברת המחקר CFRA לא צופים מהפכה במסחר המקוון כתוצאה מהטכנולוגיה הזו, אך מאמינים שהיא תועיל לחברות כמו גוגל ומטא, שמחזיקות בכמויות עצומות של נתונים אישיים על המשתמשים ומובילות בתחום הבינה המלאכותית. "כנראה שיש להן יותר מידע על הצרכן מכל גורם אחר", אומרים בחברה.
גישה לנתונים אישיים מעלה שאלות של פרטיות ושליטה במידע. גוגל הודיעה כי תעדכן פרופילי משתמשים בהתבסס על חיפושיהם, ותבקש הרשאה לגישה למידע נוסף כמו דוא"ל או שימוש באפליקציות.
עבור חלק מהצרכנים, הרעיון לסמוך על צ'אטבוט שיבצע רכישות בשמם עשוי להיות מאיים. הטכנולוגיה קיימת, אך המסגרת המשפטית והאתית עדיין לא ברורה. "כלכלת הסוכנים כבר כאן", קובע מנכ"ל חברת PSE Consulting האירופית. "השלב הבא של המסחר המקוון תלוי בשאלה אם נוכל לסמוך על תוכנות שיקנו עבורנו".