לקראת ראש השנה ועל רקע הסערה סביב הנסיעה לאומן, המכון הישראלי לדמוקרטיה מציג נתונים אודות הקהל הרחב הפוקד את ציונו של רבי נחמן מברסלב. הסקירה מבוססת על נתוני סקר שעובדו על ידי ד"ר אריאל פינקלשטיין, חוקר בתוכנית לדת ומדינה ובתוכנית החברה החרדית בישראל במכון.
מהנתונים עולה כי שמונה אחוזים מהיהודים בישראל מעל גיל שמונה עשרה ביקרו לפחות פעם אחת בקבר רבי נחמן באומן. רובם המוחלט עשו זאת פעם אחת בלבד (56 אחוזים) או אחת לכמה שנים (40 אחוזים), ורק מיעוט קטן (4 אחוזים מקרב אלו שפקדו את הציון אי פעם) מקפידים להגיע מדי שנה.
בפילוח לפי רמת דתיות נמצא כי 43% מכלל המבקרים הם מסורתיים, 23.5% אחוז חרדים, 20% אחוז דתיים לאומיים ו־13.5% אחוז חילונים. בניתוח של הקבוצות הדתיות השונות בנפרד עולה כי 16% מהחרדים ביקרו לפחות פעם אחת בקבר ר' נחמן באומן, בקרב הדתיים-לאומיים – 13%, ובקרב המסורתיים הדתיים והלא-דתיים השיעור עומד על 10%-11%. לעומתם, שיעור החילונים שביקרו בקבר ר' נחמן נמוך בהרבה ועומד על 2%. בתוך הציבור החרדי בולטים פערים ברורים: 21 אחוז מהספרדים ביקרו באומן, לעומת 15 אחוז מהחסידים ותשעה אחוזים בלבד מהליטאים. יש לציין כי הפילוח לפי קבוצות הוא של כלל מי שפקדו את הציון לפחות פעם אחת בחייהם, וסביר להניח שבקרב אלו הפוקדים את המקום בקביעות ישנו פילוח שונה.
הכי מעניין
בפילוח פוליטי מתגלה כי ש"ס היא המפלגה ששיעור מצביעיה המבקרים באומן הוא הגבוה ביותר – 19%. ביהדות התורה מדובר ב-13%, בציונות הדתית 11%, בליכוד 10% ובקרב מצביעי המרכז והשמאל - אחוזים בודדים בלבד. הממצאים מדגימים את החיבור המובהק בין מצביעי ש"ס לבין הנסיעה לאומן, ומסבירים את המעורבות האישית של יו"ר ש"ס, אריה דרעי, ואת מאבקי המפלגה סביב הסוגיה.

רבים ממצביעיו טסים לאומן. אריה דרעי | צילום: חיים גולדברג - פלאש 90
ניתוח הנתונים לפי קבוצות גיל מלמד כי ככל שאנשים צעירים יותר, כך הסיכוי שהם ביקרו בקבר ר' נחמן באומן גבוה יותר: 11% מהצעירים בגילי 34-18 ביקרו באומן, בהשוואה ל-7% מהאנשים בגילי 54-35 ו-5% בקרב האנשים מעל גיל 55. נתון זה מעניין במיוחד ומעיד לא רק על הפרופיל הגילאי הצעיר של המבקרים באומן, אלא גם על כך שבשנים האחרונות חל גידול ניכר בהיקף המבקרים - רוב המבוגרים לא ביקרו באומן גם כשהיו צעירים.
באשר להשוואה בין גברים ונשים, ניתן לראות ששיעור הגברים שביקרו באומן מעט גבוה יותר ועומד על 9% בהשוואה ל-7% בקרב הנשים (אף שגם כאן חשוב לזכור שהפילוח מתייחס לכלל המבקרים, ולא לאלו הפוקדים את הציון מדי שנה). הפער בין הגברים לנשים זניח יחסית, נתון שנראה מפתיע לאור כך שבראש השנה מגיעים לאומן כמעט אך ורק גברים. רבני ברסלב מתנגדים לנסיעת נשים לאומן בראש השנה, ובשנים האחרונות במהלך ראש השנה ובימים הסמוכים לחג אף נסגרת עזרת הנשים במקום. לאור זאת, ניתן לשער שמרבית הנשים המבקרות באומן עושות זאת בימים ומועדים אחרים במהלך השנה. ראוי לציין כי קיימת תופעה של תיירות נשית מאורגת לאומן בהנהגתן של רבניות, מעין מסעות דתיים-רוחניים המיועדים לנשים בלבד.
לדברי עורך הסקירה, ד"ר אריאל פינקלשטיין, "הממצאים מלמדים מחד על המגוון הרחב של המבקרים מאומן, המשויכים לכל חלקי החברה הישראלית, אך הם מצביעים גם על הדומיננטיות של קבוצות מסוימות בחברה שיש להן חיבור גבוה יותר לקברו של ר' נחמן".