אנו ממשיכים ללמוד על גודל איסור רכילות ועל חשיבות לימוד התורה כדי שנחיה נכון.
עוד כתבות בנושא
חפץ חיים, שיעור 86:
האופן שישיב לאדם השואל מה דיברו עליי
"אדם הנשאל 'מה דיבר פלוני עליי?' - אם יש לו עצה להשיב באופן שלא יהיה שקר גמור וגם לא יהיה רכילות, ישיב באופן הזה ולא יוציא שקר מפיו. אבל אם הוא מבין שחברו לא יקבל תשובה זו - מותר לו לומר לו שקר גמור מפני השלום, אבל חס ושלום לא ישבע לשקר בשביל זה".
הכי מעניין
רכילות אסורה אפילו ברמז
"רכילות אסורה אפילו אם הוא אינו אומר בפירוש את שם האדם שריכל עליו, רק מספר לו סתם, ועל ידי סיפורו ממילא נודע לו אחר כך שם אותו אדם. וכן אם אותו אדם ידע כבר מעצמו את עצם העובדה שדיברו עליו או עשו לו, אך לא ידע מי דיבר עליו או עשה לו כן, ובא מרכל זה והראה לו ברמז שיבין מיהו - גם זה אסור".
מביא ספר "פניני חיים" את ספר "שמירת הלשון", שער התבונה פרק ב': "השתיקה יפה לחכמים, קל וחומר לטיפשים; סייג לחוכמה שתיקה; אם תשב בחבורה, טוב שיאמרו לך 'דבר, מה אתה שותק כל כך?', ממה שתדבר ודבריך יהיו להם למשא ויאמרו לך 'שתוק'".

השיעור היומי בחפץ חיים | צילום: תמונה: ארכיון התצלומים בבית לוחמי הגטאות; עיצוב: מקור ראשון
שמירת הלשון, שיעור 86:
ההנהגה בגלות - התבוננות בדרכי אבותינו
"על הפסוק 'הגידה לי שאהבה נפשי, איכה תרעה, איכה תרביץ בצהריים', פירש רש"י: 'כנסת ישראל שאלה עצה: 'איך לעשות בזמן הזה, שאנו מחוסרים השפעה וגם מוכפלים בצרות רבות, ועל ידי זה היצר הרע מסית אותנו לסלק מעלינו את עול התורה - אולי יוקל על ידי זה עול הגלות מעלינו?' והשיב הקדוש ברוך הוא: ''צאי בעקבי הצאן' - היינו התבונני בדרכי אבותייך הראשונים, שקיבלו תורתי ושמרו משמרתי ומצוותי ולכי בדרכיהם'".
"ואף שאין אנו יכולים להשיג אפילו מעט מהמעט מדרכיהם הקדושים וללכת בדרכיהם, מכל מקום אם נראה לתפוס כפי מה שישיג שכלנו מדרכיהם הקדושים ולאחוז מעט מהנהגתם בקודש - תועיל לנו זכותם הרוממה להביאנו לכל טוב".
יעקב אבינו למד 14 שנה בהתמדה כדי להינצל מלבן
"לכאורה קשה על יעקב אבינו - הרי היה בן 63 שנה, ועדיין לא נשא אישה. ובפרט שידע שרק הוא מוכשר להעמיד את עם ישראל, אם כן - בוודאי מצווה גדולה שיילך מיד לבית לבן וישא אישה. מדוע התעכב בדרך, בישיבתו של שם ועבר, 14 שנה ללמוד תורה? וכי זו העת והעונה ללמוד תורה?".
"אלא יעקב נעשה עני בדרך על ידי אליפז, וידע שיצטרך לעבוד בבית לבן כדי לישא את בנותיו, ויעקב אבינו פחד להתעכב שם כי ידע שלבן רמאי הוא, וגם ירצה להאבידו מהעולם, וביתו מלא תרפים - ואין בכוחו לעמוד נגד טומאה גדולה כזו ללא זכות קדושת התורה, ובבית לבן לא תהיה לו אפשרות להיות דבוק לתורה".
את ההמשך נלמד מחר בע"ה - אבל אנו לומדים שגם יעקב אבינו, עמוד התורה, היה צריך את כוח התורה כדי להינצל מלבן.


