יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

בשלום התאומוּת

התרוצצות יעקב ועשו בבטן רבקה מסמלת את המאבק בין האחים, שיוכרע באהבת אחד מהם. אך קריאה זהירה בפרשה מעלה את האפשרות שתיתכן בעתיד גם השלמה

מאת  הלל מאלי
א׳ בכסלו ה׳תשע״ט (09/11/2018 09:04)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

שני אחים נאבקים בבטן אימם הנבוכה שהולכת לדרוש את ה' ולהבין את פשר ההתרוצצות. יחד עִמה אנחנו מצפים להתגלות, לקול מן השמים שיצביע ויורה על הבן הנבחר ונוכל בשקט לקדש על היין ולומר: "אתה בחרתנו מכל העמים". אבל קריאה זהירה בפרשה מגלה כי המבוכה אינה נפתרת: "וַיֹּאמֶר ה' לָהּ שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר". כיוון שחסרה יחסת המושא ("את") בפסוק שוב איננו בטוחים מי הנושא ומי המושא. מי יעבוד את חברו? האם כדברי המתרגמים "רב יעבוד (את ה)צעיר" או שמא "ו[את ה]רב יעבוד הצעיר" (כבאיוב יד: "אבנים שחקו מים")?

רד"ק מציע כי זוהי מבוכה מכוונת: "לפי שפעמים יעבוד רב את הצעיר… ופעמים יעבוד הצעיר את הרב כמו שהוא היום". בפירוש רד"ק המבוכה הדקדוקית מסבירה את המבוכה ההיסטורית, והקביעה של הנושא והמושא בפסוק נעשית על ידי הקורא ועל ידי הזמן. למעשה, גם הזהות המסומנת במילים "רב" ו"צעיר" איננה כה ודאית. בדרך כלל "רב" במקרא איננו "בכור" ואפשר אם כן שמשמעות הסיפא כמו הרישא – לאום מלאום יאמץ ומי שיהיה רב באותה שעה יעביד את שיהיה צעיר ממנו. אם כן, פשר ההתרוצצות אינו נפתר בנבואה אלא בבחירה, וליתר דיוק באהבה של רבקה שמקבלת את בשורת המלחמה העתידית בין בניה.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

בחירה מתוך אהבה

והנה יוצא אחד והוא ראשון והוא אדמוני וכולו כאדרת שער והוא גדל להיות איש ציד איש שדה. ואילו השני מאחר לצאת מהרחם ומאחר לצאת מהבית והוא איש תם. אפשר שלנוכח מחזה כזה מזהה רבקה מיד מי הולך להיות קין בסיפור הזה ומי הבל. מי ירצח ומי יירצח. והיא אוהבת־בוחרת את יעקב. הפרשה מדגישה כיצד היא מלבישה אותו, את "יעקב, בנה, הקטן", והיא מסדרת לו את הצווארון "על חלקת צוואריו" והיא דואגת ועוטפת ושומרת, ובוחרת.

שנים אחר כך ייבחר עשו, ויעקב יגְלה, ובני אדום יירשו את ארץ הנגב ועדי ירושלים יבואו ויאמרו "ערו ערו עד היסוד בה" ושבי ציון מבוהלים ונטושים ישאלו בחרדה "במה אהבתנו הלוא אח עשו ליעקב?", והנביא שיבקש לאמץ את לבבם לא יצטט להם את ההבטחות שפוזרו כחול לאברהם אלא את אהבת רבקה: "ואוהב את יעקב" (מלאכי א).

בחירה כזו, שנשענת על אהבת אם, טומנת בחובה נטישה ובגידה, והיא תוליד זעקה גדולה ומרה שתעלה מכל קצות השדה. מי שמורגל מדי בתיאורי המדרשים על אודות עשו הרשע, המעשר את המלח, יתקשה אולי להזדהות עם בכיו של עשו הליסטים, אבל מי שמרגיש בן ליצחק אבינו חש הזדעזעות מדחיית עשו. שהרי ליבו של יצחק וליבו של עשו פועמים בפרשה כאחד. יצחק נחרד חרדה גדולה עד מאוד ועשיו צועק צעקה גדולה ומרה עד מאוד. הצעקה הזו, "ברכני גם אני אבי", מהדהדת בחיי יעקב שכל כולם תשלומים על ליל התחפושות. כנגד המרמה שבה לקח הקטן את בכורת הגדול ירמה לבן את יעקב ולא ייתן לו לקחת "הצעירה לפני הבכירה", וכנגד בגדי עשו השעירים שאותם לבש תילקח כתונת יוסף שתדמם משעיר העיזים, ויעקב כמו אביו יעמוד ממשש כעיוור ולא יכיר הכתונת בנו היא אם לאו.

והנביאים יוכיחו. הושע יאמר: "כי ריב לה' עם יעקב", ש"בבטן עקב את אחיו", וירמיהו ימשיל: "איש מרעהו השמרו ועל כל אח אל תבטחו, כי כל אח עקוב יעקב וכל רע רכיל יהלך". והמדרשים הנכתבים תחת שלטון עשו ישמעו את אותה זעקה אחת שהזעיק יעקב את עשו ויראו כיצד היא אורבת לנו במהלך ההיסטוריה: "והיכן נפרע לו? בשושן הבירה, שנאמר ויזעק זעקה גדולה ומרה עד מאוד" (בר"ר סז, ד). זהו בכי שכדברי אלתרמן, הופך לעוף דורס שרק אותנו בוחר לו שוב ושוב לאוכלה.

סתירה בגוף אחד

איך פותרים את המבוכה הנוראה הזו, ההתרוצצות וריצוץ הראשים שבבטן רבקה? איך מתקנים את הדנ"א שזרוע בתוכנו, של מלחמת אבא האוהב את עשו ואמא האוהבת את יעקב?

פתרון, שבעיני נוגע לפשט עצמו, לתאומוּת עצמה, הוצע במאה ה־20 על ידי כמה הוגים ציוניים, שחשו וראו כיצד הם נולדו יעקב והתבגרו להיות עשו. הם ראו את יצחק ממשש את דמות אדם אחד והנה ידיו ידי עשו, וקולו קול יעקב. זוהי סיטואציה סיוטית שבה ניגוד וסתירה מתגלמים בגוף אחד. התלמוד הירושלמי הביא לה פירוש מחריד בשם ר' יהודה בר אלעי, שאחר מרד בר כוכבא עמד ודרש "הקול קול יעקב והידים ידי עשו: קולו של יעקב צווח ממה שעשו לו ידיו של עשו בביתר" (ירושלמי תעניות ד, ה). בשונה מהם, המקובלים, ובעקבותיהם כמה מאבות הציונות, ראו את הסתירה בין יעקב ועשו כסתירה המחכה להשלמה.

י"ל פרץ, למשל, מתאר את הראש היהודי המתהלך בעולם ללא גוף, ללא ידי עשו, ראש מלא קולות וחלומות, רעיונות גאולה ומשיח צדק, מתהלך ומטיל אימה על בני־אדם שידיהם כגזעי־אילנות, וראשיהם קטנים והם סוטרים לו על פניו, וחלומו של הראש, ראש יעקב, הוא: "על תקופת־תחיה לידים, לאגרופים ולצפרנים". כביכול עיוורונו של יצחק הממשש את הסתירה, שבין הגוף לבין הקול, בין ריח השדה לבין ציד השדה, הוא מעטה חשכה שדרכה מתגלית אמת התאומוּת הבלתי ניתנת להפרדה.

ואולי באמת, כדברי יהודה עמיחי, אדם שנולד חלק כיעקב וגדל להיות שעיר כעשו צריך להמשיך ולחלום, להמשיך ולהשתהות בפתח הבית, כשאביו העיוור מבקש ממנו ללכת ולצוד ציד ולתת לאמא שלו לסדר לו את חלקת צווארונו לפני שיצא החוצה אל הקור, ולהישאר קצת יעקב, קצת תם, בזמן שהוא נודד בשדות העולם.

ד"ר הלל מאלי מן המחלקה לתלמוד באוניברסיטת בר־אילן הוא מרצה במכללה האקדמית הרצוג ופוסט־דוקטורנט באוניברסיטה העברית בירושלים

תגיות: העולם היהודימוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    גירעון, שיפור הביורוקרטיה וקצבת הסיעוד: השבוע במספרים

    הידיעה הבאה

    מה שבנשמה: סל תרבות עם שמעון פרנס

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: AFP

    הדור הצעיר החרדי בארה"ב יוצא למאבק: להגמיש את החומות בלי להפיל אותן

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD