יום שלישי, ספטמבר 9, 2025 | ט״ז באלול ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

ציונות בפשוטו של מקרא

בניגוד לפרשנותו של הרש"ר הירש, אשר ניתק בין הארץ ובין קיומו הרוחני של עם ישראל, מילותיה של הפרשה דווקא מלמדות ששורר ביניהם קשר הכרחי

מאת  יובל סיני
י״ב בתשרי ה׳תשע״ט (21/09/2018 10:39)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

בהנחל עליון גויים
בהפרידו בני אדם
יצב גבלת עמים
למספר בני ישראל (דברים לב, ח).

בדברים אלה מתאר משה את ההבדלים בין העמים ואף את היווצרות הגבולות בין הארצות השונות כפועל של יצירה א־לוהית. בפסוק הבא מתואר הקשר המיוחד שבין עם ישראל לבין ה': "כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו" (שם, ט). אך מה ההבדל בין העמים ובין עם ישראל? האם היהדות היא לאום או דת? האם יש לנו זיקה מיוחדת לטריטוריה מסוימת? פרשנים שונים במאה וחמישים השנים האחרונות הציגו קריאות שונות של הפסוקים הללו, שיש בהן ביטוי להשקפותיהם האידיאולוגיות וליחסם לציונות ולהשכלה.

עם לא טריטוריאלי

לפי הרש"ר הירש יש הבדל מהותי בין הלאומיות היהודית לזו של העמים. מהפסוקים שלמעלה הוא מבקש להוכיח את תפיסתו שלפיה ישראל נהיה ל"עם" עוד קודם לישיבתו בארץ, ובכך הוא נבדל מכל העמים. ואלו הם דבריו:

כי חלק ה' עמו – לא היה זה רצונו של ה' שבני ישראל ייעשו לעם בארץ המיועדת להם ויתפתחו לעם על פי התנאים וההשפעות של הארץ הזאת, אלא בניגוד לשאר כל העמים הם נהיו לעם בטרם ירשו ארץ, ורק אחרי שה' עשה אותם לעם הוא הביא אותם אל הארץ המיועדת להם וציווה עליהם לרשתה.

אצל עם ישראל, מבאר רש"ר הירש, הלאומיות מתבטאת בכך שאנו "עם ה'", "'כי חלק ה' עמו': כי העם הזה כעם הוא עם ה', קנוי לה', ובעצם היותו לעם הוא נועד להיות חלק מה'". בכך טמון ההבדל בין ישראל לעמים: "מה שעמים אחרים מקבלים מאדמת ארצם מקבל ישראל מיחסו אל ה'. שאר העמים מושרשים באדמתם בעצם הווייתם והתהוותם… ואילו ישראל… לא ישתעבד לארץ ולא ישליט אותה על חייו הלאומיים… שאר העמים הם ביסודם 'חלק ארצם', ואילו ישראל, על פי מקורו וייעודו, הוא חלק ה'".

דברי הרש"ר הירש מהווים נדבך חשוב בהשקפה החרדית האנטי ציונית. בכתביו הרבים מציג הרש"ר הירש תפיסה ייחודית של משמעות הלאום היהודי. לדידו היהדות איננה לאום במובן של העמים האחרים. לאומיותה של היהדות היא פועל יוצא של היותה דת. בהתאם לתפיסתו ראה הרש"ר הירש בארץ ישראל אמצעי בלבד להגשמת הייעוד היהודי. ארץ ישראל היא אמנם ארצו של העם היהודי, אולם לא מחמת עובדה זו נעשה הוא לעם.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

אדמתו ועמו חד הם

דברים אלו עומדים בניגוד חד לעמדתו של הראי"ה קוק, שגרס כי "ארץ ישראל איננה דבר חיצוני, קנין חיצוני לאומה, רק בתור אמצעי למטרה של ההתאגדות הכללית והחזקת קיומה החמרי או אפילו הרוחני. ארץ ישראל היא חטיבה עצמותית קשורה בקשר חיים עם האומה, חבוקה בסגולות פנימיות עם מציאותה" (אורות ישראל).

אך האין פסוקי פרשתנו מהווים ראיה לעמדתו העקרונית של רש"ר הירש? התשובה שלילית. אדרבה, ללא כל ספק, מפרשתנו עולה הקשר האמיץ בין עם ישראל ובין ארץ ישראל. לא בכדי מסיים משה את שירת האזינו בפסוקים הידועים "הרנינו גויים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו" (דברים לב, מג). הביטוי הייחודי "וכפר אדמתו עמו" מבטא את הקשר העז בין ישראל ובין אדמתו, ואין זה קשור לאידיאולוגיה ציונית כזו או אחרת. זהו פשט הכתובים.

אכן, כך הבינו הפרשנים הקלאסיים, כמו למשל רש"י: "וכפר אדמתו – ומה היא אדמתו – עמו, כשעמו מתנחמים, ארצו מתנחמת". צדק אפוא הרצי"ה קוק כשאמר על הביטוי "וכפר אדמתו עמו" – "אדמתו ועמו הם ענין אחד. אין עם בלי ארץ". ועוד הוא כותב: "נשמת כלל־ישראל מתגלה רק מתוך הופעתו הציבורית בעולם הזה ובארץ הזאת. לכן נצטווה משה רבנו ללמד את השירה הזאת על סף הכניסה לארץ", כדי להסדיר "את האחיזה הקוסמולוגית העובדתית של עם ישראל בארצו".

לעומת דברים אלה, דברי הרש"ר הירש על פסוק זה נראים רחוקים מפשוטו של מקרא (ההדגשה שלי. י"ס):

וכפר אדמתו עמו – עמו יכפר את אדמת האדם; כאשר הגויים משפרים את יחסם לעמו הרי הם מצייתים לדרישות המוסר של תורתו, ובכך הרי הם מבטאים את ההודאה בשלטון ה' עלי אדמות.

האם הכתוב מדבר על מסר אוניברסלי ועל "אדמת האדם"? הדברים לא ניתנים להיאמר, שהרי ברור שהאדמה שעליה מדבר משה בסוף פרשת האזינו אינה "אדמת האדם" אלא אדמת ארץ ישראל, שעליה מדבר משה כעבור פסוקים אחדים באמרו "בדבר הזה תאריכו ימים על האדמה אשר אתם עברים את הירדן שמה לרשתה". אדמה זו היא האדמה שאליה נתאווה משה להיכנס (סוטה יד א), אך לא זכה לכך, כפסוק המסיים את פרשתנו: "כי מנגד תראה את הארץ ושמה לא תבוא". ויפה כתב על כך הרצי"ה קוק: "ארץ ישראל היא ארץ חיינו… לכן משה רבנו רצה ליכנס לארץ־ישראל, לא למען שכלול גדלותו האישית, אלא מתוך שאיפה אידיאלית למען כלל ישראל". אכן, עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל – חד הם, והחוט המשולש לא במהרה יינתק.

פרופ' יובל סיני הוא נשיא מכללת אורות ישראל

תגיות: העולם היהודיפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    די למטרידים, הניחו לזקנים: הלקח מהווידוי של אושרת קוטלר

    הידיעה הבאה

    להפוך את הקשקוש לאמנות

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום ארכיון: מרים צחי

    להפוך את הקשקוש לאמנות

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD