יום רביעי, יולי 16, 2025 | כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

הקריאה בשם ה' היא גם נשיאה באחריות להוביל תיקון מוסרי בעולם

בעת העלייה לרגל אנו נראים לפני ה' אך זוכים גם לראות, התגלות שאמורה להשפיע על דרכינו והתנהגותנו גם לאחר המועד

מאת  אחיה בן פזי
ט״ז בניסן ה׳תשפ״ג (07/04/2023 11:26)
הקריאה בשם ה' היא גם נשיאה באחריות להוביל תיקון מוסרי בעולם

ליל סדר פסח. צילום: נתי שוחט/פלאש 90

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

לכל אחד משלושת הרגלים יש תוכן בפני עצמו. בהיבט החקלאי, פסח הוא חג האביב, שבועות הוא חג הקציר, וסוכות הוא חג האסיף. בהיבט של האירועים ההיסטוריים, מציינים המועדים את קו ההתקדמות של עם ישראל: מיציאת מצרים, דרך מתן תורה, אל החיים בצל השגחת ה' המתמשכת בשנות הנדודים במדבר.

עם זאת, ישנו היבט משותף לכל הרגלים, ששורשו בעובדה שכולם מצוינים כמקראי קודש – בתפילה, בהתכנסות לקריאה בתורה ובסעודת חג. החגים הם בראש ובראשונה עת של מפגש בין העם ואלוהיו, התוועדות שעל שמה הם נקראים מועדים: "שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶל פְּנֵי הָאָדוֹן ה'" (שמות כג, יז).

קריאת התורה ביום טוב הראשון של כל חג מדגישה את ההיבט הייחודי לו, ואילו הקריאה הנהוגה אצלנו בשבת שבתוך המועד מבליטה את ההיבט המשותף – ההתגלות. מבחינה טכנית ניתן אומנם להצדיק את הקריאה הזו באזכור הרגלים שבסוף הפרשה, אבל קריאה מדוקדקת יותר תגלה שגם הציווי הזה בעצמו מקבל צביון חדש בעקבות התגלות ה' אל משה בנקרת הצור.

איור: שאטרסטוק
בית המקדש. איור: שאטרסטוק

להרגיש אהובים

בימי המקדש הייתה המצווה העיקרית בכל חג לעלות ולהיראות לפני ה'. בהיכנסם לבית ה' היו עולי הרגל מביאים עימם קורבן ראייה, "אִישׁ כְּמַתְּנַת יָדוֹ". אלא שבעוד שעבורנו ההבנה הפשוטה היא שעיקרה של המצווה הוא היראות האדם לפני ה', בימי חז"ל הודגש גם ממד של ראייה מצד האדם כלפי א־לוהים המתגלה במקדש.

לפי ריש לקיש, היו מגביהים את שולחן הפנים בפני עולי הרגל "ואומרים להם: ראו חיבתכם לפני המקום" (חגיגה כו, ב). ומפיו של רב קטינא נמסר שאפילו את הפרוכת של קודש הקודשים היו מסיטים כדי לאפשר ראייה לפני ולפנים:

בשעה שהיו ישראל עולין לרגל מגללין להם את הפרוכת, ומראין להם את הכרובים שהיו מעורים זה בזה, ואומרים להן: ראו חיבתכם לפני המקום כחיבת זכר ונקבה (יומא נד, א).

כלומר, עולי הרגל זכו במקדש גם לחוויה של ראייה, או התגלות, ולא רק להיותם נראים על ידי ה'. המפגש שבמועד היה הדדי, ו"כדרך שבא לראות כך הוא בא להיראות" (חגיגה ב, א). אבל האמת היא שמה שעשוי להיחשב בעינינו לנועז, כמו הסרת הפרוכת וגילוי של קרבת הכרובים לעיני העולים, הוא למעשה עידון גדול של מה שאפשר היה לקרוא בפסוקי התורה עצמם.

נחזור צעד אחד לאחור. אחרי המשבר הגדול של חטא העגל, נדרש כינון מחודש של הברית בין ה' ועמו. במסגרת כריתת הברית המחודשת ניתנים הלוחות השניים, ובני ישראל שבים ומקבלים סדרת ציוויים שליוו את מעמד הברית הראשון. הפסוקים מפרשת כי־תשא, שאותם נקרא בשבת חול המועד, דומים כמעט לחלוטין לפסוקי פרשת משפטים, שאותם יקראו בבתי הכנסת ביום שני. שתי החטיבות הללו מסתיימות בציווי על המועדים, ובפסוק זהה: "רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית ה' אֱ־לֹהֶיךָ לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ" (שמות כג, יט; לד, כו).

ובכל זאת, אין הדמיון מוחלט. אחד ההבדלים הדקים והחשובים נוגע למצוות הראייה. בפרשת משפטים נאמר "יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶל פְּנֵי הָאָדֹן ה'" – היראות לפניו; ואילו בפרשת כי־תשא מופיע "יראה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדֹן ה' אֱ־לֹהֵי יִשְׂרָאֵל". ואם לא מסורת הקריאה המשווה את הפסוק למקבילו וקוראת "יֵרָאֶה", היינו קוראים כנראה בטבעיות "יִרְאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדֹן ה'".

בתווך עמדה בקשתו של משה לראות את פני ה', וההיענות האלוהית לבקשה בהתגלות שבנקרת הצור. כעת מתברר כי ההתגלות הזו הייתה פתח להמשך קשר של התגלות ומפגש במקדש. בין אם היו עולי הרגל זוכים להתגלות ממש ולנבואה, כיונה הנביא שהיה מעולי הרגל ושרתה עליו שכינה, ובין אם היו רואים "רק" עד כמה הם אהובים וחביבים בעיני ה', הם לא היו יוצאים משם כפי שבאו. כשם שמשה, שזכה להתגלות ה' בהר, ירד ממנו "וְהִנֵּה קָרַן עוֹר פָּנָיו", כך להתגלות שבמקדש נועדה להיות השפעה על אישיותם של ישראל ועל דרכם והתנהגותם.

ההתגלות מחייבת

ההתגלות בחורב נושאת עימה מסר של קריאה בשם ה': "וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא: ה' ה' אֵ־ל רַחוּם וְחַנּוּן…". אבל הקריאה בשם ה', כמו אצל אברהם, אינה רק הכרה בעליונות האמונה בה' על התפיסה האלילית, אלא גם נשיאה באחריות ללכת בדרך ה' ולהוביל תיקון מוסרי מעשי בעולם: "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט".

הבקשה "הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ" מובילה קודם כול לגילוי של דרך ה' במובן של הנהגת ה' והשגחתו, אך היא מחייבת גם את שמירת הדרך הזו וצעידה בעקבותיו. הן כך לימדו חכמים: "אַחֲרֵי ה' אֱ־לֹהֵיכֶם תֵּלֵכוּ – הלך אחר מידותיו, מה הוא רחום אף אתה היה רחום, ומה הוא חנון אף אתה היה חנון".

בהיעדר מקדש הצביעו חכמים על קיום חלקי של המצווה לעלות לרגל – התאספות לקרוא בשם ה' בתפילה בציבור או בקריאה בתורה, וכן הקבלת פניו של תלמיד חכם שיש בה משהו מן המפגש עם המרומם. ואולם הקריאה או המפגש – כמו גם ההתגלות – אינם עומדים כשלעצמם, הם נועדו לחולל תמורה באישיותו של האדם.

שמחת החג מבוססת בראש ובראשונה על העמידה לפני ה', שעניינה התגלות מחייבת, ובהתאם לכך גם אופי השמחה מתעצב כממשיך ופונה אל הזולת מתוך חסד וחנינה: "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ… וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ".

תגיות: דבר תורהחג פסחיהדותמקדשעלייה לרגל

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    יום שישי השלישי של הרמדאן: ערבים יידו אבנים בהר הבית לשער המוגרבים

    הידיעה הבאה

    פיגוע ירי בבקעת הירדן: 2 הרוגות ופצועה קשה בצומת חמרה

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    הפיגוע בכוכב יעקב: צעירה בת 20 במצב קשה, המחבל עבד ברמי לוי

    פיגוע ירי בבקעת הירדן: 2 הרוגות ופצועה קשה בצומת חמרה

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD