יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

ההתנדבות היא זכות, אך העמידה במילה היא חובה

עולם הקורבנות מלמד אותנו שגם מעשים שראשיתם ביוזמת האדם עשויים להיכנס למסגרת של כללים, ושגם קביעות יומיומית יכולה לסמל התחדשות

מאת  אחיה בן פזי
ט׳ בניסן ה׳תשפ״ג (31/03/2023 08:18)

כהנים בעת תרגול קורבן פסח בירושלים. צילום: ארנון סגל

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

פעמיים מלמדת התורה את סדר הקורבנות בתחילת ספר ויקרא. בשבוע שעבר קראנו על סדר הקורבנות מצידו של האדם, המקריב, המתקרב. למדנו כיצד הוא מבקש להתנדב ולהביא עולה, מנחה או שלמים, ומתי עליו להביא קורבן חטאת או אשם כדי לכפר על חטאיו. פניה של הפרשה היו כלפי האדם – "אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם", ולכן סדר הקורבנות נע מן הנדבה המוחלטת אל המצווה המוטלת על האדם כחובה. התנועה של פרשת ויקרא היא מלמטה למעלה.

לעומת זאת, פרשת צו נפתחת בפנייה אל הכוהנים המשרתים במשכן: "צַו אֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו". כאן מתוארים הקורבנות מצידו של המצוּוה עליהם. גם את סדר קרבנות־הצו מתחילה התורה מן העולה והמנחה, אך הפעם ימשיך התיאור לחטאת ולאשם מפני שכולם קודשי קודשים שאין האדם המקריב שותף באכילתם, ורק הכוהנים אוכלים אותם בחצר אוהל מועד. רק לאחר מכן תפרט התורה את דיני השלמים, שנחשבים לקודשים קלים, הנאכלים לכל אדם ברחבי המחנה.

בשונה מסדר הקורבנות הראשון שנבע מן האדם והדגיש את מקומו של המקריב, בסדר קורבנות־הצו מודגשים הקורבנות עצמם. בתיאורם של קורבנות העולה, המנחה, החטאת והאשם אפילו לא מוזכרת העובדה שהם מובאים על ידי אנשים פרטיים. כאן העולה היא עולת התמיד, המנחה היא מנחת תמיד, ואפילו החטאת והאשם אינם מיוחסים לחטאים של יחידים. רק לאחר הפירוט הנוגע לקורבנות עצמם תזכיר התורה בקצרה כי במקרה של כהן המקריב את "עֹלַת אִישׁ", עולה של אדם פרטי, זכאי המקריב ליטול את עור הקורבן לעצמו, וכך נלמד כי סדר הקורבנות בפרשת צו מתייחס במובלע גם לקורבנות האדם היחיד.

אסירי תודה

כיוון שפרשת צו מלמדת על הקורבנות מן הזווית של החובה, אין זה פלא שהיא מקדימה את קורבן התודה לכלל קורבנות השלמים. באמת גם בקורבן השלמים, שנחשב בעיקרו ליוזמה אנושית־פרטית, "זֶבַח הַשְּׁלָמִים אֲשֶׁר יַקְרִיב לַה'", יש היבטים של חובה. כאשר האדם חווה אירוע של נס או הצלה, עליו להקריב קורבן תודה. התודה אינה רק רגש טבעי; היא נתפסת בעיני התורה כיוזמה שעל גבול החובה. בימינו מקובל הביטוי "אסיר תודה", המבטא את היותה של התודה חובה ולא רק זכות, כלפי א־לוהים וכלפי בני אדם. אפילו כלפי העבד המשתחרר חובתנו להכיר תודה ולהעניק לו בצאתו מן הצאן והבקר כתודה על עבודתו, וכל שכן כלפי כל מי שהיטיב איתנו טובה גדולה או קטנה מרצונו החופשי.

גם כשהתורה עוברת מן התודה אל השלמים "הרגילים" היא מדגישה היבטים של חובה: "וְאִם נֶדֶר אוֹ נְדָבָה זֶבַח קָרְבָּנוֹ". נכון שהיוזמה הראשונית הייתה שלך, התנדבות מצידך, אבל ברגע שבו הבטחת לעשות זאת, שָבה אותה נדבת הלב ונקבעה כחובה.

דגם של בית המקדש השני במוזיאון ישראל. צילום: שאטרסטוק

גם בימינו העיקרון הזה מוסיף להיות נכון. השירות הלאומי הוא פרי התנדבות של צעיר או צעירה, אבל משעה שהתנדבת ושובצת למסגרת ההתנדבות, מוטל עליך למלא סכום של שעות התנדבות ולעמוד במטלות ובדרישות כמו במקום עבודה. גם התנדבות למסגרת צבאית אינה תוכנית כבקשתך. מעת שהתנדבת ליחידה עליך לעמוד בדרישותיה ולמלא אחר דרישות המפקדים. אפילו התנדבות בקהילה, שאין לה מסגרת מחייבת של ממש, מהווה על פי רוב סוג של מחויבות כלפי מי שזקוקים ומחכים לתמיכה ולסיוע. ההתנדבות היא זכות, אך העמידה במילה היא חובה.

בכל יום מחדש

הבסיס של כל העבודה באוהל מועד הוא קורבנות התמיד. עולת תמיד מוקרבת מדי יום על המזבח, אבל בפרשתנו לא מודגש הקורבן אלא האש – "אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה". את האש הזו מחזקים מדי יום באמצעות עצים חדשים, ואת הדשן שהצטבר על המערכה מרימים ומניחים מחוץ למחנה. זו תנועה של הכנסה והוצאה, כמו בגוף חי, כמו בלב פועם. קורבן העולה ממלא גם הוא תפקיד בהחזקת אש התמיד הזו. בעֵרה זקוקה לאוויר, והרוח שמאפשרת זאת היא רוח ההתמסרות של בני ישראל, שבלעדיה לא תחיה אש התמיד הקדושה הזו.

ומיד אחרי העולה באה המנחה. מצד אחד מדובר בקורבן שיש לו אופי מיוחד של התחדשות, ומצווה להקריבו ביום הקמת המשכן, שהוא היום שבו נמשחים הכוהנים לעבודתם: "זֶה קָרְבַּן אַהֲרֹן וּבָנָיו אֲשֶׁר יַקְרִיבוּ לַה' בְּיוֹם הִמָּשַׁח אֹתוֹ". מצד שני, באותה נשימה נאמר שזהו קורבן שיש להקריבו "תָּמִיד מַחֲצִיתָהּ בַּבֹּקֶר וּמַחֲצִיתָהּ בָּעָרֶב", ושגם בעתיד יקריבו אותו ממשיכיו של הכהן הגדול: "וְהַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ תַּחְתָּיו מִבָּנָיו יַעֲשֶׂה אֹתָהּ חָק עוֹלָם לַה' כָּלִיל תָּקְטָר".

אז מה בדיוק המועד שבו מקריבים את המנחה המיוחדת הזו – ביום המשיחה, או בכל יום תמיד? תשובתם של חכמינו: גם וגם. אותו קורבן שמוקרב על המזבח ביום משיחתו לראשונה, שב ומוקרב על ידי כל כהן וכהן ביום שבו הוא מתחנך לעבודה באהל מועד, ואותו הקורבן מוגש גם על ידי הכוהן הגדול מדי יום ביומו.

מבחינה מסוימת, עבור הכוהן הגדול כל יום הוא כניסה לעבודה מחדש, ואולי לא רק עבורו. המזבח שעליו מקריבים ובאמצעותו מתקרבים הוא יציב ועומד, מחובר לאדמה ועומד על יסודות איתנים ועתיקים, אך עם זאת הוא כמו יצור חי, שהתאים שבגופו מתחדשים ומתחלפים, ורק כך נשמרת חיותו. כך המזבח וכמוהו הכהן הגדול המשוח לעבודה דור אחר דור, נכנסים לעבודה מחדש בכל יום מחדש. על המנחה יוצקים שמן, וכמו מחדשים באמצעותו את המשיחה בשמן של המזבח והכוהנים. באוזני המקשיבים למנגינת התורה עולים מן הפסוקים צלילים של מזמור חדש, שיר שהוא עתיק מיין ומתוק מדבש, שיר שהוא כבן אלפיים ובכל יום חדש.

תגיות: הקרבת קורבןפרשת השבועפרשת צוקורבנות

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    "הערצנו את הקצינים האלה, ראינו בהם מופת. כעת כל האמון מתנפץ לעינינו"

    הידיעה הבאה

    רבבות אנשי ימין הפגינו בתל־אביב: "השמאל רומס את הבוחרים"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    רבבות אנשי ימין הפגינו בתל־אביב: "השמאל רומס את הבוחרים"

    רבבות אנשי ימין הפגינו בתל־אביב: "השמאל רומס את הבוחרים"

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD