יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי שבת

ניצול מיני של נשים בידי מנהיגים דתיים לא התחיל אצל עזרא שינברג

פגיעה בנשים בתוך המרחב הרוחני, תוך ניצול רצונן להתקרב אל הקודש ולהתברך בפרי בטן, היא תופעה שקיימת לפי המקרא עוד משחר ימינו כעם. מבני עלי ועד עזרא שיינברג

מאת  מרים שיפרוביץ
א׳ בשבט ה׳תשפ״ג (23/01/2023 12:39)

הפגנה נגד עזרא שיינברג, 2018. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

שחרורו מהכלא של עזרא שיינברג, שהורשע בניצול ופגיעה בנשים מקהילתו, חוזר ומעלה לתודעה הציבורית את התופעה של ניצול מיני בחסות הקדושה ובתוך המרחב הרוחני. קשה מאוד לתפוס ולהכיל כיצד ילכו שני אלה יחדיו, ומעיקה במיוחד המחשבה על כך שכמיהה של נשים להתקרב אל הקב"ה ולהתברך בפריון, נוצלה באכזריות בלתי נתפסת לסיפוק צרכים ויצרים.

אולם נראה ששורשי התופעה הזו, שמביאה לידי ביטוי את הקיום האנושי על תאוותיו וחולשותיו, מופיעים בשלב מוקדם יחסית, עוד בימי עלי הכהן במשכן שילה. לא מפתיע שדווקא התנ"ך, שאינו חושש לחשוף כל תופעה אנושית, קשה וכואבת ככל שתהיה, הוא שמציב בפנינו את השילוב הטרגי בין עבודת משרתי ה', הכוח שבידיהם והניצול המיני. לא זו בלבד שהוא מציב בפנינו את המציאות הזו, הוא אף רואה בה אחת הסיבות המרכזיות לחורבן המשכן בשילה.

כדרכו של המקרא, הפסוקים המתארים את מעשי בני עלי, המנצלים את הנשים העולות למשכן, עושים זאת בדרך קצרה ותמציתית:

וְעֵלִי זָקֵן מְאֹד וְשָׁמַע אֵת כָּל אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן בָּנָיו לְכָל יִשְׂרָאֵל וְאֵת אֲשֶׁר יִשְׁכְּבוּן אֶת הַנָּשִׁים הַצֹּבְאוֹת פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד (שמואל־א ג, כב).

הפסוקים הללו מותירים את הקורא עם שאלות רבות. מי הנשים הצובאות? לשם מה הן מגיעות למקדש? האם המעשים נעשו בכפייה או בהסכמה?

רש"י בפירושו מביא מדברי הגמרא במסכת יומא, שמנסה לענות על השאלות ובתוך כך גם מצמצמת מאוד את חומרת המעשים:

ורבותינו אמרו: מתוך ששהו את קניהן, והם היו ממתינות עד שתראן קניהן קריבין, מעלה עליהם כאלו שכבום.

לפי פרשנות זו, הנשים הגיעו למשכן כדי להביא את הקורבן הנדרש לאחר לידה. חטאם של בני עלי הסתכם בכך שהם התמהמהו בהקרבת הקורבן, וממילא עיכבו את הנשים מלחזור לביתן ולמפגש המחודש עם בעליהן.

מעניין לראות שרש"י, שפעמים רבות מאמץ את דעת חז"ל כעמדה המכריעה, בוחר הפעם שלא לעשות זאת. בראשית פירושו הוא קובע "אשר ישכבון – כמשמעו", ורק אחר כך מצטט את דברי חז"ל.

תמונת מראה

אני מבקשת לקרוא את הפסוקים בהקשרם ועם הרמזים שבתוכם, כדי לנסות לדלות תשובות לאופי המעשים וחומרתם. מי שאוזנו רגישה למילים המקראיות, אינו יכול שלא להבחין בשימוש הייחודי במילים "הנשים הצובאות", ולהיזכר במדרש על המראות הצובאות של נשות ישראל במצרים. וכבר עמדו על הקשר הזה כמה מהראשונים.

המדרש, שמפאת קוצר היריעה לא אביא אותו במלואו, מתאר את "המראות הצבאות" ככלי לפיתוי שנשות ישראל במצרים השתמשו בו מול בעליהן, כדי להביא להמשכיות העם גם במציאות הקשה של שעבוד מצרים. לאחר מכן, בעת בניית המשכן, הן רוצות לנדב את אותן מראות לצורך המשכן. משה נבהל מהצעה זו של הנשים ואף נוזף בהן, אך אז הקב"ה בכבודו ובעצמו מתערב ומבקש ממשה לבנות מהמראות הללו את הכיור, שהוא כלי לקדושת הכוהנים:

כשראה משה אותן המראות זעף בהן. אמר להם לישראל: טלו מקלות ושברו שוקיהן של אלו, המראות למה הן צריכין? אמר לו הקב"ה למשה: משה, על אלו אתה מבזה? המראות האלו הן העמידו כל הצבאות הללו במצרים, טול מהן ועשה מהן כיור נחושת וְכַּנּוֹ לכהנים, שממנו יהיו מתקדשין הכהנים (תנחומא פקודי ט).

קריאת המדרש בהקשר של סיפור בני עלי, מצמררת. לפי המדרש, מסירות הנשים לפרייה ורבייה היא שמשמשת בסיס לכוהנים להתקדש בעבודתם. ואילו כאן, כמו בתמונת מראה, אותה מסירות של הנשים לפריון מנוצלת באופן טרגי על ידי הכוהנים עצמם לחילול קדושתן של הנשים. המקרא אינו מציין במפורש שמטרת ההגעה למקדש קשורה בפריון, אולם סמיכות הפרשות לסיפור חנה, שמגיעה להתפלל במשכן כדי להיפקד, מעלה את האפשרות שנשים רבות עשו זאת.

בפסוקים לא מוזכרת התנגדות מצד הנשים למעשים הללו, והשיפוט המקראי מציג את הסיפור כעוולה שנמצאת באחריותם של בני עלי. תיאור זה מעלה את החשד כי מדובר בניצול שהתרחש בגניבת הדעת, ובחסות התפקיד הרם והאמון שנתנו הנשים בכוהנים, משרתי ה'.

חומרתם הגדולה של מעשי בני עלי מתחדדת לאור תמונת הראי המדרשית, ועשויה להסביר מדוע מעשה זה מביא לנבואת פורענות מיידית וחריפה, הגודעת את משפחת עלי מלהמשיך לכהן בקודש. תפקידו של הכהן לשמור על קדושת המקדש, אך בני עלי ניצלו אותו למטרה ההפוכה ובכך מעלו בשורש תפקידם.

צילום: גיל אליהו ג'יני
עזרא שינברג בבית המשפט. צילום: גיל אליהו ג'יני

הסמיכות לסיפור חנה מעלה אפשרות נוספת להבנת מה שהתרחש במקדש, וכיצד הגיעה השמועה לאוזניו של עלי. המקרא מתאר כיצד חנה התפללה, "וְעֵלִי שֹׁמֵר אֶת פִּיהָ". כלומר, עלי האזין לתפילות הנשים, ואולי אף וידא שתוכנן יהיה ראוי למרחב המקודש. ייתכן שבדרך זו הוא גם שמע על מקרים אלו, כאשר הנשים שפכו את מר ליבן לפני ה'.

התגובה הראשונה של עלי לאופן תפילתה החריג של חנה, הוא חשד כי היא מצויה במצב של שכרות. זוהי תגובה שאינה מעידה על אמון בסיסי, ואף להפך. רק אחרי שחנה מסבירה את עצמה, עלי משתכנע ומברך אותה בפרי בטן.

חוסר האמון מהדהד שוב גם בפרק הבא, שבו מדגיש עלי שמעשה הנבלה בנשים הוא בגדר שמועה בלבד:

וַיֹּאמֶר לָהֶם לָמָּה תַעֲשׂוּן כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי שֹׁמֵעַ אֶת דִּבְרֵיכֶם רָעִים מֵאֵת כָּל הָעָם אֵלֶּה. אַל בָּנָי כִּי לוֹא טוֹבָה הַשְּׁמֻעָה אֲשֶׁר אָנֹכִי שֹׁמֵעַ מַעֲבִרִים עַם ה'. אִם יֶחֱטָא אִישׁ לְאִישׁ וּפִלְלוֹ אֱ־לֹהִים וְאִם לַה' יֶחֱטָא אִישׁ מִי יִתְפַּלֶּל לוֹ (שמואל א, ב, כג-כד).

אי אפשר שלא לחוש במילים המהוססות שעלי משתמש בהן, כאשר הוא בוחר שלא להכריע באופן ברור, ומעביר את החטא מאחריות בית הדין אל המרחב שבין אדם לאלוהיו.

כשהעיניים כהות

החולשה שמפגין עלי ביחס למעשי בניו ולגורמים להם, נרמזת בדמיון שיוצר המקרא בין דמותו של עלי ליצחק. כפי שנאמר על יצחק, גם עלי מתואר כמי ש"עֵינָו הֵחֵלּוּ כֵהוֹת לֹא יוּכַל לִרְאוֹת" (שמואל־א ג, ב). המדרש מותח ביקורת על יצחק שנמנע מלראות ברשעת בנו עשו, וקושר בין תכונה זו לביטוייה הפיזי.

"וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת" – מראות ברעתו של אותו רשע. אמר הקב"ה: יהא יצחק יוצא לשוק ויהיו הבריות אומרות 'זהו אביו של אותו רשע'? אלא הרי אני מכהה עיניו ויהא יושב בתוך ביתו. זהו שכתוב "בְּקוּם רְשָׁעִים יִסָּתֵר אָדָם". מכאן, כל המעמיד בן רשע או תלמיד רשע עיניו כהות (בראשית רבה סה, י; בתרגום).

גם כאשר תבוא נבואת התוכחה מאת ה' אל עלי, היא תדגיש את אחריות עלי למעשה בניו, ותקשור בין העיניים הכהות של עלי שלא ראו ברוע בניו, לחוסר יכולתו למחות ולנהוג בהם ביד קשה:

וְהִגַּדְתִּי לוֹ כִּי שֹׁפֵט אֲנִי אֶת בֵּיתוֹ עַד עוֹלָם בַּעֲוֹן אֲשֶׁר יָדַע כִּי מְקַלְלִים לָהֶם בָּנָיו וְלֹא כִהָה בָּם (שמואל־א ג, יג).

התמונה העולה מקריאת הסיפור והקשרו בדברי חז"ל מעלה כמה מרכיבים שמהדהדים היטב גם לימינו אנו. למרות הקושי לשאת את החיבור בין אדם המשרת בקודש לניצול מיני, המקרא מניח בפנינו את המציאות הקשה, ומתאר כיצד תופעה זו קיימת עוד מראשית קיומו של מרחב רוחני ודתי. הקושי לשאת, לשמוע, להאמין ולמחות, מצד קרוביהם של הפוגעים – קיים אף הוא.

התגובה הקשה של הקב"ה למעשים כאלו, עד לגדיעת שרשרת כהונה מישראל וחורבן המשכן בשילה, היא מגדלור מוסרי מהבהב, המבטא את החשיבות העליונה בשמירת המרחב של עבודת ה' נקי מניצול ומפגיעה.

ד"ר מרים שיפרוביץ' היא מרצה למקרא וחינוך במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט ומנחת קבוצות

תגיות: אלימות נגד נשיםהרב צבי טאועזרא שיינברג

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    גרינלנד נמסה: הפשרת הקרח מאיימת על מיליוני אנשים לאורך החופים

    הידיעה הבאה

    בסלט, בקדירה, באורז, וכמעט בכל מנה: מתכונים עם עדשים

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    המחוות של גנץ לאבו־מאזן צפויות לנתק את גוש עציון מירושלים

    כדי לעצור את הבנייה הפלסטינית הלא חוקית נתניהו צריך לשנות את המדיניות, לא לספור מבנים

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD