יום שלישי, יולי 15, 2025 | י״ט בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת חיי שרה: ההגעה לכנען לא הפכה את אברהם לחלק מאנשי הארץ ההיא

אף שנצטווה לעזוב את מולדתו, אברהם ממשיך להיות קשור אליה בזהותו ואף לוקח משם אישה ליצחק. מתברר שפעולת ההגירה היא רק חלק מהתמונה 

מאת  גבריאל חזות
כ״ג במרחשוון ה׳תשפ״ג (17/11/2022 18:09)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

אברהם חי את חייו בארץ כנען. הוא מתהלך בארץ, סוחר עם אנשיה, נלחם עבורם, קובר את מתו בתוכם ונחשב ל"נשיא א־לוהים" בעיניהם. בכיסו הבטחה אלוהית לבעלות על הארץ שבה הוא חי. אבל דבר אחד מגביל אותו: הוא אינו יכול לבוא עם תושבי הארץ בקשרי חיתון. המורכבות הזו מועצמת לאחר מות אשתו האהובה. אברהם משנס את מותניו ועושה את מה ששרה הייתה עושה לו הייתה בחיים. זהו הסיפור המרכזי של הפרשה: שליחת העבד לחרן, למצוא שם אישה ליצחק.

לפני צאת העבד לדרך, משביע אותו אברהם: "אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ, כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק".

צמד המילים ארץ ומולדת, מזכיר לנו פסוק אחר: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ". אף שנצטווה לעזוב את מקומו ולהגיע לכנען, אברהם אבינו אינו מעלה בדעתו להתחבר בקשרי חיתון עם הכנענים, צאצאיו של חם המקולל. בדיון המתנהל עם עבדו מתבררת התמונה:

וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תָּשִׁיב אֶת בְּנִי שָׁמָּה. ה' אֱ־לֹהֵי הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי וַאֲשֶׁר דִּבֶּר לִי וַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לִי לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת הוּא יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי מִשָּׁם. וְאִם לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ וְנִקִּיתָ מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת, רַק אֶת בְּנִי לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה.

ארץ ומולדת הם חבלי ארץ, בית הוא משפחה. 'אם לא הבנת עד עכשיו', אומר אברהם לעבדו, 'הרי לך אמירה מפורשת. אני מבקש להמשיך להיות קשור לשמיות, מקור משפחתי'. ההגעה לארץ אינה אומרת שאברהם הופך לחלק מאנשי הארץ ההיא. בזהותו, על אברהם להישאר קשור למשפחתו.

מבחן לא מציאותי

זהו הרקע למדרש הרואה בקושיותיו של אליעזר ניסיון כושל לברר האם יצחק ראוי לבתו שלו:

"כְּנַעַן בְּיָדוֹ מֹאזְנֵי מִרְמָה לַעֲשֹׁק אָהֵב" (הושע יב). כנען – זה אליעזר. בידו מאזני מרמה – שהיה יושב ומשקיל את בתו, ראויה היא או אינה ראויה. לעשוק אהב – לעשוק אהובו של עולם, זה יצחק. אמר אולי לא תאבה ואתן לו את בתי. אמר לו, אתה ארור ובני ברוך ואין ארור מתדבק בברוך (בראשית רבה, חיי שרה ט).

על דרך זו יש להבין גם את המבחן שעורך אליעזר על הבאר:

וַיֹּאמַר ה' אֱ־לֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם. הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב עַל עֵין הַמָּיִם וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר יֹצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם. וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי.

בתוכנית זו, המסופרת לנו שלוש פעמים, יסוד המקריות הוא הנדבך העיקרי. המבחן נראה בלתי מציאותי לחלוטין. אליעזר מאתגר את ריבונו של עולם בהתרסה גלויה. 'נראה אותך', אומר העבד, 'הלא אברהם הוא אוהבך, ובכן, "הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם". כך, לדעתי, קראו חז"ל את דברי אליעזר, ותגובתם הקשה לא איחרה לבוא:

ארבעה הן שתבעו שלא כהוגן; לשלושה ניתן כהוגן, לאחד ניתן שלא כהוגן. ואלו הן: אליעזר עבד אברהם, כלב, שאול, יפתח. אליעזר אמר "והיה הנערה אשר אומר אליה וגו'" – הא אילו יצאה אמה אחת והשקתו, היה משיאה לבן אדונו? אתמהא! (בראשית רבה, חיי שרה ס, ג).

בקשתו של אליעזר מוגדרת בפי חז"ל כתביעה שלא כהוגן, שהרי מה היה עושה אילו יצאה שפחה אחת והייתה משקה אותו על פי תנאיו? האם היה משיאה ליצחק?!

הנגדה לישמעאל

ובכל זאת, הניסיון הצליח. ותנאיו המופרזים של אליעזר נענו:

וַיְהִי הוּא טֶרֶם כִּלָּה לְדַבֵּר וְהִנֵּה רִבְקָה יֹצֵאת … וְכַדָּהּ עַל שִׁכְמָהּ….

ב"הפוך על הפוך", האל נענה לדרישתו הלא הוגנת של אליעזר, בלשון המעטה. אפשר שבמעמקי ליבו קיווה אליעזר כי לא תימצא אישה כזו בשל תנאיו הבלתי אפשריים, המתחזים למבחן אולטימטיבי של אשת חסד הראויה להתדבק בזרעו של אברהם. אליעזר הציב רף גבוה מאוד, הרבה מעבר לבקשתו הצנועה של אדונו אברהם, וההפתעה הייתה מוחלטת.

סיפור הניסיון על הבאר חוזר על עצמו שלוש פעמים בפרשתנו, עם הבדלים נדרשים. אף שהנמען של הסיפור משתנה, נראה כי בסופו של יום הכתובת היא אנחנו, הקוראים. האריכות והחזרה מטרתם לדעתי אחת – ליצור הנגדה בין נישואי ישמעאל לנישואי יצחק. בפרשה קודמת מוקדש לעניין זה פסוק אחד, לקוני, עובדתי ומלא משמעויות: "וַיֵּשֶׁב בְּמִדְבַּר פָּארָן וַתִּקַּח לוֹ אִמּוֹ אִשָּׁה מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם". להגר לא הייתה כל התלבטות. היא לא הרחיקה נדוד למצוא אישה לבנה, בנו של אברהם.

בפרשה זו אנו נחשפים לממד נוסף בסיפורי האבות, בבחינת מעשה אבות סימן לבנים. קיום מצוותו של האל "לך לך" אינו עניין טכני בלבד, המקוים באמצעות מעבר פיזי ממקום למקום. המעבר הוא רק הצעד הראשון ליצירת "גוי גדול". לא רק הישיבה הפיזית במקום אחר היא האתגר, אלא פיתוח חיים מלאי תוכן, מוסריים וערכיים, על גבי פיסת קרקע זו.

תגיות: אברהם אבינוהגירהחומש בראשיתיצחק אבינופרשת חיי שרה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    האזינו: האם הדפסת האיברים תוכל למנוע ניתוחים לאחר המוות?

    הידיעה הבאה

    "אבא אף פעם לא אמר 'אל תלכו לצבא'": בתו הדתית־לאומית של הרב עובדיה יוסף יוצאת לאור

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    "אבא אף פעם לא אמר 'אל תלכו לצבא'": בתו הדתית־לאומית של הרב עובדיה יוסף יוצאת לאור

    "אבא אף פעם לא אמר 'אל תלכו לצבא'": בתו הדתית־לאומית של הרב עובדיה יוסף יוצאת לאור

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD