יום חמישי, יוני 12, 2025 | ט״ז בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

כיצד הייתה מגיבה שרה אמנו לציווי לשחוט את בנה?

הסיפור על האישה השונמית בהפטרת השבוע מהדהד באופן מובהק את פרשת העקידה ומציע לה חלופה נשית: כיצד הייתה שרה מגיבה לציווי לשחוט את בנה?

מאת  בנצי מטר
י״ז במרחשוון ה׳תשפ״ג (11/11/2022 11:48)

אולג קרוטקוב, "אב", בד, שמן, 1972

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

מבין כל הפרקים, הסיפורים והנבואות שבתנ"ך, דווקא סיפורה של האישה השונמית מספר מלכים, הוא שנבחר להיקרא בהפטרה שלאחר קריאת פרשת עקידת יצחק. בקריאה מדוקדקת ומשווה בין שני הסיפורים ניתן לראות כי לא מדובר בחיבור מאוחר, הכופֶה פרשייה אחת על רעותה. נראה שפרשת האישה השונמית נכתבה גם כהדהוד מכוון לסיפור הולדת יצחק וניסיון העקידה. שני הסיפורים מתארים הכנסת אורחים המסתיימת בבשורה על ילד, ובשניהם יש יציאה לדרך המסתיימת בהצלה ניסית של הילד. הבנת הדמיון בין שני הסיפורים מבליטה את הבחירה של בעל ספר מלכים "להיפרד" מסיפורי יצחק, ולהביא את הדמויות למחוזות חדשים.

הסיפור במלכים פותח בתיאורה של אישה משונם, המכונה "השונמית", אשר דואגת לארח את הנביא אלישע בביתה באופן קבוע ואף בונה לו עליית גג עם כל הריהוט הנדרש. כדי להוקיר טובה על מה שעשתה למענו, אלישע קורא לאישה ושואל כיצד יוכל להשיב לה טובה. האישה, שיכולה לכאורה לבקש כל מה שעולה בדעתה מאותו "אִישׁ אֱ־לֹהִים קָדוֹשׁ" שמתארח אצלה, אינה מבקשת דבר, ומצהירה: "בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹשָׁבֶת". אלישע אינו מוותר, ולאחר שהוא שומע ממלווהו גיחזי שהשונמית עקרה ובן זוגה זקן, הוא מבטיח לה ילד.

בקריאה קשובה של תיאור בשורתו של אלישע לאישה השונמית, קשה להתעלם מההקבלה המובהקת לבשורת המלאכים לאברהם ושרה בבראשית יב. ראשית, בשני הסיפורים המתבשרים עושים מאמץ גדול לארח את המבשרים, ללא ידיעה מוקדמת בדבר הבשורה המשמחת שהם עומדים להעניק להם. אברהם מפציר בעוברי האורח לא "לעבור מעליו", ולהתארח אצלו:

אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ. יֻקַּח נָא מְעַט מַיִם וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשָּׁעֲנוּ תַּחַת הָעֵץ. וְאֶקְחָה פַת לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם אַחַר תַּעֲבֹרוּ כִּי עַל כֵּן עֲבַרְתֶּם עַל עַבְדְּכֶם וַיֹּאמְרוּ כֵּן תַּעֲשֶׂה כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ (יח, ג־ה).

בדומה לכך, האישה השונמית מפצירה באלישע "העובר" בשונם להתארח אצלה:

וַיְהִי הַיּוֹם וַיַּעֲבֹר אֱלִישָׁע אֶל שׁוּנֵם וְשָׁם אִשָּׁה גְדוֹלָה וַתַּחֲזֶק בּוֹ לֶאֱכָל לָחֶם וַיְהִי מִדֵּי עָבְרוֹ יָסֻר שָׁמָּה לֶאֱכָל לָחֶם (מלכים־ב ד, ח).

בנוסף, בשני הסיפורים מכונה הגבר המארח "זקן". שרה אומרת על אברהם "וַאדֹנִי זָקֵן", וגיחזי אומר על בעלה של האישה השונמית "אֲבָל בֵּן אֵין לָהּ וְאִישָׁהּ זָקֵן".

אולם הקשר המובהק ביותר בין שני סיפורי הבשורה הוא מטבע הלשון הייחודי "כעת חיה", שאלה הם שני מופעיו היחידים במקרא, ובכך הוא יוצר קשר הדוק ומובהק בין שני הסיפורים. שרה מתבשרת "שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה וְהִנֵּה בֵן לְשָׂרָה אִשְׁתֶּךָ", ובאותן מילים מתבשרת השונמית: "לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה אַתְּ חֹבֶקֶת בֵּן".

בעל ספר מלכים לא הסתפק בצמד המילים הייחודי בבשורת הילד בלבד, אלא אף העתיק את תיאור לידת השונמית מסיפור לידת שרה באותה תבנית בדיוק:

וַתַּהַר וַתֵּלֶד שָׂרָה לְאַבְרָהָם בֵּן לִזְקֻנָיו לַמּוֹעֵד אֲשֶׁר דִּבֶּר אֹתוֹ אֱ־להִים (בראשית כא, ב);

וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה אֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע (מלכים־ב ד, יז).

הן שרה הן השונמית מתבשרות ומקבלות ילד ניסי, בעקבות או לכל הפחות לאחר הכנסת אורחים מופתית, ושתיהן לא יודעות מה עתיד לעלות בגורל ילדיהן.

לא מרימה ידיים

על שני הילדים, יצחק ובנה של השונמית, נאמר "וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד". ואולם את האישה השונמית פוקד אסון נורא. בהיותו בשדה עם אביו מתברר שהילד חולה. הוא מובהל אל אימו ומת על ברכיה. השונמית איננה משלימה עם האסון ומחליטה להילחם על גורל ילדה. היא מניחה את הילד על מיטת הנביא, ומתכוננת לצאת לדרך ולמצוא אותו.

גם כאן, קריאה קשובה תעיד על ההקבלה המכוונת בין השונמית היוצאת להציל את בנה, ובין אברהם היוצא לעקוד את בנו. אברהם חובש את חמורו ("וַיַּחֲבֹשׁ אֶת חֲמֹרוֹ"), והשונמית חובשת את אתונה ("וַתַּחֲבֹשׁ הָאָתוֹן"). אברהם מבקש מנעריו "שְׁבוּ לָכֶם פֹּה עִם הַחֲמוֹר וַאֲנִי וְהַנַּעַר נֵלְכָה עַד כֹּה וְנִשְׁתַּחֲוֶה וְנָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם" (בראשית כב, ה), מבלי לפרט באוזניהם את תוכניותיו ועם הבטחה שישוב, וכך גם השונמית מבקשת מבעלה אתון ונער מבלי לפרט באמת את תכוניותיה ועם הבטחה לשוב: "שִׁלְחָה נָא לִי אֶחָד מִן הַנְּעָרִים וְאַחַת הָאֲתֹנוֹת וְאָרוּצָה עַד אִישׁ הָאֱ־לֹהִים וְאָשׁוּבָה".

ניתן אפוא לראות בבירור כיצד כל סיפורה של האישה השונמית מתרקם בצל סיפורו של אברהם. כמותו, גם היא מכניסה אורחים ומתבשרת בילד ניסי על ידי האורחים. הילד שלה כמו ילדו של אברהם, ועל שניהם נגזרת מיתה.

אלא שההקבלה הזו מעצימה ומבהירה דווקא את ההבדל. בניגוד לאברהם אשר התלונן על היותו חשוך בנים, "וַיֹּאמֶר אַבְרָם הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי" (בראשית טו, ג), האישה השונמית איננה מבקשת ילד, גם כשמוצע לה כל אשר תחפוץ. בניגוד לאברהם, החובש את חמורו על מנת לעקוד את בנו, האישה השונמית חובשת את אתונה כדי להציל את בנה. בניגוד לאברהם, שעושה כל שביכולתו לארח זרים, להציל את לוט ולהציל את סדום עד כדי עימות עם האל, אך נאלם מול הציווי על עקידת בנו, האישה השונמית מיישמת את אותה נחישות והתמדה שבהן אירחה את אלישע בביתה, "וַתַּחֲזֶק בּוֹ לֶאֱכָל לָחֶם" (ד, ח), גם בהצלת בנה: "וַתָּבֹא אֶל אִישׁ הָאֱ־לֹהִים אֶל הָהָר וַתַּחֲזֵק בְּרַגְלָיו" (ד, כז).

ובעיקר, בשונה מסיפור העקידה, שבו מתוארים רק אב ובנו ואילו האם שרה נעדרת כליל, בסיפור השונמית מתרחש היפוך: האב אלמוני לאורך כל הסיפור, ודווקא האישה, האם, היא הדומיננטית.

לאור כל זאת נדמה כי סיפור השונמית נכתב כקריאת תיגר על סיפור העקידה, והוא מציב מעין סיפור עקידה אלטרנטיבי. תגובת השונמית היא מעין מדרש מאוחר על האופן שבו הייתה שרה נוהגת אילו נצטוותה לעקוד את בנה. בפרשת העקידה מסופר על אב הנכון לעקוד את בנו בציווי האל, ואילו קולה של האם נעדר. סיפור השונמית מציב לו אלטרנטיבה, כשהפעם האב הוא שנעדר ונאלם בסיפור, ואילו האם נאבקת בכל כוחה נגד עקידת בנה. הנה לנו תגובה נשית אימהית לציווי העקידה.

בנצי מטר הוא סטודנט ללימודים הומניסטיים, פילוסופיה והגות יהודית במרכז האקדמי שלם

תגיות: אבישג השונמיתעקידת יצחקפרשת ויראשרה אמנו

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    טורקיה סירבה לבקשת ישראל: לא נגרש בכירי חמאס מהמדינה

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    הקרב על התיקים: סמוטריץ' ודרעי נאבקים על האוצר והדתות

    שיקום, פירוק התנגדות, ניצחון: מה שסמוטריץ' יכול ללמוד מאריה דרעי

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD