יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

סיפור ששמעתי מהרב יהודה עמיטל חושף את השניות שהתקיימה בעולמו

מורשת החתם סופר עיצבה את עולמו הרוחני של הרב יהודה עמיטל, מאז ילדותו בהונגריה. סיפור ששמעתי מפיו חושף את השניות שהתקיימה בעולמו, בין הלמדן המזרח־אירופי הישן לחלוץ מגוש עציון

מאת  מעוז כהנא
כ״ג במרחשוון ה׳תשפ״ג (17/11/2022 07:56)

הרב יהודה עמיטל בביתו. צילום: מרים צחי

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

בג׳ בחשוון תרפ״ה (1924), כ־85 שנים אחרי פטירת החת״ם סופר בכ״ה בתשרי ת״ר, נולד יהודה קליין, לימים הרב יהודה עמיטל. הילד נקרא על שם סב סבו, הרב יהודה מודרן, שהיה אחד מן המופלאים שבתלמידי החת״ם סופר. עבור הרב עמיטל, החת״ם סופר לא היה דמות ערטילאית של "גדול תורה" מדורות קדומים. כמו רבים מיוצאי המרחב היהודי ההונגרי, החת״ם סופר נתפס אצל הרב עמיטל כדמות של אב משפחה נערץ וקרוב.

החת״ם סופר ייסד בהונגריה, בראשית המאה ה־19, עולם תורה שהייתה בו גדלות למדנית לצד דבקות דתית – סוג של חסידות אישית, בלתי־מסגרתית. בין "חסידים" ו"מתנגדים", הופיע הרב האשכנזי ההונגרי כעולם לעצמו. בהונגריה למדו הרבה, חידשו הרבה והתפללו ברצינות רבה. להבדיל מן המסגרת הפרועה, לעיתים אנרכיסטית, של הישיבה הליטאית, ישיבות הונגריה – שצעדו בעקבות ישיבת החת"ם סופר בפרשבורג־ברטיסלבה – היו מוסד מאורגן שבו נבחן התלמיד מדי שבוע על ידיעותיו. ובניגוד למסגרת החסידית, ראש הישיבה ההונגרי נתפס כדמות רוחנית נשגבת, אך גם קרובה ונגישה.

רוח מיוחדת שרתה על ישיבות הונגריה. רבים ממנהגי החסידות האישיים של החת״ם סופר אומצו או פותחו בידי תלמידיו ותלמידי תלמידיו, אך לא הפכו לסדר נוקשה ומחייב לכול. חידושי החת״ם סופר ותשובותיו נלמדו בתשומת לב גדולה. היו מי שלמדו כל יום דף יומי בתשובותיו של החת״ם סופר, ועשו "סיום" מדי תקופה. רבים חשו כי לימוד בכתביו הוא סגולה ליראת שמים. אחרים פלפלו בחידושיו והוסיפו להם קומות למדניות. ספרים כמו "מנהגי החת״ם סופר" או "חוט המשולש" על תולדותיו, עברו מיד ליד ונקראו בתשומת לב פרטנית שזוכים לה יחידי סגולה, מייסדי תרבות קיבוצית.

כבר בשנות העשרים של המאה הקודמת היה החת״ם סופר לגיבור של רומן חינוכי בגרמנית בשם ״אור ממערב״ (Licht aus dem Westen) שתורגם להונגרית, לעברית, ולבסוף גם ליידיש. שם הרומן ושפתו רמזו למוצאו הגרמני של החת״ם סופר, יליד פרנקפורט, שנשא עימו הרבה ממסורת אשכנז של עמק הריין, כאשר נדד בעקבות רבו הכריזמטי, ר׳ נתן אדלר, למחוזות הפראיים יותר שבין מרכז אירופה למזרחה.

הדברים הבאים, שכתב בשנת תקצ״ט־1939 מזכיר הקהל של קהילת קושיצה (היום בסלובקיה), מבטאים את מעמדו הרם של החת"ם סופר בעבור יהודי הונגריה, ובמובנים רבים גם בקרב צאצאיהם עד עצם היום הזה:

הלא אנו ואבותינו ורבותינו כולנו בני איש אחד אנחנו, אתפשטותא דמשה בכל דרא ודרא… מי שרק למד הוויות אביי ורבא בחלק אייראפא האמצעית אם יזכה יראה ויבחון שכל הנחלים הולכים אל הים הגדול, שאילו פינו מלא מתהילותיו, הוא בעל שו"ת חת"ם סופר זצ"ל. (זכרון למשה, דף מח ע"א)

תורה של החיים עצמם

ההוויה ההונגרית הזו הייתה אחד ממקורות היניקה של הרב עמיטל בשנות גידולו והתעצבותו, והיא הלכה עימו באשר הלך. כאשר היה נכנס לומר את השיעור הכללי בישיבת הר עציון בימי שלישי מדי שבועיים, נשא עימו ערימת ספרים גבוהה, שלעיתים קרובות בלט בה שו״ת חת״ם סופר. קושיות החת״ם סופר והברקותיו, כמו ספרות השו״ת בכלל, שימשו עבור הרב עמיטל נקודת מוצא למדנית לעיון ולמחשבה. ממילא, המהלכים המפותלים ששרטט התאפיינו בלמדנות ניואנסית, מורכבת, של חצאי טון. מקים ומפרק כנתיב הילוכו של נהר, שוצף בפיתוליו ושקט חליפות בזרימתו. כמה שונה היה השיעור הזה מן הקווים הישרים ששרטט הרב אהרן ליכטנשטיין בימי שלישי האחרים, שבהם אמר הוא את השיעור הכללי בחריפות בריסקאית אנליטית, שכל כוחה בהתוויה של דגמים אידיאליים עזי מבע.

דמויות הנוכלים והשואלים שאכלסו את ספרי השו״ת, שבהם הרבה הרב עמיטל לקרוא, לעולם לא היו אידיאליים או נקיי מבע. גם התשובות שנולדו מן ההתדיינות באותן השאלות, לא ביקשו לצייר מציאות נקייה או להניח לה פתרון סדור ואנליטי. הפתרונות הווירטואוזיים ששרטט הרב עמיטל בדרך הילוכה של הסוגיה, דוגמת אלה של החת״ם סופר ושל מסורת הלימוד שלו, נראו יותר כמו גילוי מופלא של אי, שאחריו ממשיכה הספינה להפליג הלאה, בנתיבי עקלתון, בלי להביט לאחור.

הדפס אבן מקורי של דיוקן החתם סופר מאת יוזף קריהובר, סביבות 1830. שמור במוזיאון אלברטינה

גם במובן האישיותי, הרב עמיטל עצמו התרחק מאוד מלהציב את עצמו כדגם אידיאלי של אמת שמיימית "גדולה מן החיים". אהבתו הידועה לפשטידות שנאפו במטבח הישיבה בימי רביעי, למשל, הייתה ביטוי גלוי לאנושיותו לא פחות מן השיעור הכללי של יום שלישי או משיחת המוסר מלאת הרגש והעמקות בסעודה השלישית בשבת. העושר הניואנסי אפיין לא רק את דרך חידושו של הרב עמיטל בתורה, אלא גם את דרך ביטויו כאדם וכמחנך, ולא פחות מכך – כמספר. הסיפור של הרב עמיטל היה פעמים רבות סיפור היסטורי – כזה שהוא ראה באופן אישי, או ששמע עליו ממישהו ששמע ממישהו שהיה עד לו. סיפור אחד כזה אבקש להזכיר הפעם, ברשימה זו.

הסיפור, שתלמידי הר עציון שמעו אותו בסעודה השלישית הרבה יותר מפעם אחת, עוסק בדמותו של קבצן מסריח, לבוש בבגדים מלוכלכים, שהגיע יום אחד לישיבת החת״ם סופר וביקש בתקיפות חצופה לפגוש תכף ומיד את הרב הגדול, שבאותה עת לא שהה שם. חלק מבני הישיבה לעגו לדמותו של התמהוני והתקלסו בו. אחרים דאגו להלך העני, שמחו למצווה שנקרתה בדרכם, והציעו לו שתייה ומאכל. והיו גם מי שהתעלמו והמשיכו בלימודם.

כשהגיע החת״ם סופר לבית המדרש הוא כיבד את הזר, ישב עימו בחדרו וליווה אותו ביציאתו. אחר כך פנה לתלמידיו ואמר: הקבצן הדוחה הזה היה אליהו הנביא. מי מכם שדאג לו יזכה להיות גדול בישראל. מי מכם שהתקלס בהלך המוזר, יֵצא לתרבות רעה. ואילו הלמדנים המתמידים שלא הרימו את עיניהם מן הספר, יהיו גדולים בתורה אך בכתר הרבנות לא יזכו בימי חייהם.

לאוזני תלמידיו של הרב עמיטל, הסיפור הזה נשמע כאחיו הצעיר של הסיפור הידוע והמזוהה עימו, על התינוק הבוכה מחוץ לחדרו של בעל התניא. אלה סיפורים שבבסיסם עומדת הערנות המוסרית, ערנות שהייתה מרכיב יסודי בדבקות הדתית שפעמה ברב עמיטל בעוצמה כה רבה. מי שמפריע אותך מלימודך, לימד הרב את בני העשרים, הוא זה שבעצם מאפשר לך ללמוד, לשמור ולעשות מתוך אמת מוסרית ולא מתוך אגוצנטריות חמימה, מרוצה מעצמה.

תפנית מפתיעה בעלילה

כל זה טוב ויפה. אך באחד מימי היארצייט של החת״ם סופר שמעתי את אותו סיפור בצורה שונה. ומעשה שהיה כך היה: אני עצמי, אף שגדלתי בסמוך לישיבת הר עציון והסתובבתי בה לא מעט כנער, לא למדתי מעולם כתלמיד בישיבה. הרב עמיטל נהג בי בקרבה חמימה, ואני נהניתי מכך בלי שאקדיש לכך מחשבה רבה. בכמה מימי היארצייט של החת״ם סופר הזמנתי את עצמי עם תלמידיי לביתו של הרב עמיטל כדי שיספר לנו על החת״ם סופר. הרב עמיטל סיפר ודיבר, וגם הראה לנו את כתבי סבו הרב יהודה מודרן שטרם פורסמו, שאותם אסף בהתלהבות.

באחת ההזדמנויות האלה הסביר לי שקשר משפחה מחבר בינינו: באותו עשור שבו נדד החת״ם סופר ממורביה לפרשבורג שבהונגריה – נסע מגליציה לסיגט שבחבל מרמרוש (אף היא בהונגריה) הרב יהודה כהנא־הלר, מחבר "קונטרס הספקות" (ואחיו של בעל "קצות החושן" המפורסם), כדי לכהן ברבנות העיר. מאז פטירתו בשנת תקע״ט־1819 זכתה משפחת טייטלבוים ברבנות סיגט, והיא העבירה אותה בירושה מאב לבן.

משפחת כהנא הענפה לא העלתה על דעתה לוותר. קרב של עשרות שנים ניטש על רבנות העיר, באמצעים שלא כאן המקום לפורטם. בשנות השלושים של המאה לקחו בני כהנא את הרב מודרן כחתן לנכדתו של הרב יהודה הלר, מתוך תקווה שהעילוי הנדיר הזה, שהוסמך לרבנות בידי החת״ם סופר כבר בגיל חמש־עשרה, יזכה אותם מחדש ברבנות העיר. כשאר המהלכים הפוליטיים של משפחת כהנא, גם הניסיון הזה כשל לגמרי, ומשפחת טייטלבוים המשיכה להחזיק ברבנות העיר במאה השנים הבאות – עד לימי השואה.

הקשר המשפחתי הזה היה גם ההקשר שממנו נולד הסיפור הנזכר, שאותו שמעתי שוב בביתו של הרב עמיטל, והפעם עם חלק אחד נוסף. הסיפור אודות ההלך הזר בישיבת החת״ם סופר היה, כך הסתבר, מסורת משפחתית במשפחת קליין־עמיטל. הרב עמיטל שמע אותו מסבתו, נכדת משפחת כהנא. כאשר הופיע אותו הלך תמהוני בישיבת החת״ם סופר, סיפר הרב עמיטל, היה שם סבי, יהודה מודרן. כזכור, היו מבני הישיבה שעזרו להלך הזר והיו שלעגו לו. סבי שלי, אמר הרב עמיטל, לא נמנה לא עם אלה ולא עם אלה. הוא ישב על מקומו והמשיך ללמוד. ואכן, סבי מעולם לא זכה לרבנות העיר סיגט. התקיימו בו דברי רבו החת״ם סופר, על כך שאותם שהמשיכו ללמוד בלי להתייחס לאליהו יהיו גדולים בתורה אך לעולם לא יזכו לכבוד ולרבנות. בחיוך אופייני סיים הרב עמיטל: ״גם אני נקרא על שמו של סבי, וגם אני נועדתי כנראה להמשיך את גורלו״.

הייתה זו תפנית מפתיעה בעלילת הסיפור. לשומעי הסיפור במהדורה הישיבתית ה"רזה" שלו היה ברור כי הנערים הטובים שפנו מספרי הפלפול לעזור להלך הזר, החזיקו ב"פתרון הנכון" למצב. הלקח היה ברור: רק מי שעוזר ליהודי, התורה שלו היא תורת אמת. אך בגרסה ה"עבה" של הסיפור, הוא נשמע פתאום מעט אחרת.

ההומור של הבלתי מושלמים

גם עכשיו, עשרים וחמש שנים אחרי ששמעתיו, אני לא בטוח שהבנתי כל מה שביקש הרב עמיטל לבטא כאשר סיפר את הסיפור בצורתו ה"מלאה". היה בכך מאותו הומור מזרח־אירופי שהרב עמיטל השרה על סביבותיו. ההומור הזה ביטא את תחושת חייו של ה"שלימזל" הכמעט קפקאי, שסיפור חייו אינו הירואי, אבל דווקא שם מתגלה איזו גדוּלה שמתנשאת מעבר למוסכם ולצפוי. הכישלון שיכול היה להיתפס כטרגי, מתקיים במובן אחר כסימן של גדולה מסוג מיוחד, ייחודו של הבלתי־מושלם או ה״בלתי מוצלח״. אפשר היה גם להבין כי לא הכול בחיים מתנהל לפי הספר, ולא כל הגדולה נובעת דווקא מן ההחלטות הנכונות.

אך נדמה לי שבצלילי קולו של המספר, שמעתי מעין הרב עמיטל אחר, חותר מעט, בהומור, תחת דמותו של הרב עמיטל המוכר. בקול גלוי אחד דיבר הרב עמיטל, חלוץ מיישבי גוש עציון, שעזב את לימודו כדי להילחם במלחמת הקוממיות ותמך בפשרות מדיניות בגלל שיקולים מוסריים. הרב עמיטל הזה דיבר על חשיבות המוסר האנושי, חשיבות שהשתלבה אז היטב בסדר היום של תלמידיו, אנשי הציונות הדתית.

אבל מתחת לקול הזה דיבר גם הרב עמיטל נוסף, חניך ישיבות הונגריה שהיה לחתן נכדתו של הרב איסר זלמן מלצר מ"עץ חיים". הרב עמיטל הזה רצה לומר, משועשע משהו, שבעצם גם להמשיך ללמוד זה רעיון לא רע. גם בלי הפאתוס ההירואי של העזרה לחלש, גם בלי לפגוש מלאכים, גם בלי מוסדות וכבוד בעולם הזה – התורה היא עדיין תורת חיים, מלאת אור. מי שישב ולמד, חייך הרב, סופו שישב וילמד.

בשעה שאני כותב את הדברים הללו עולה בזיכרוני דמותו עטוית ההוד של הרב עמיטל. כשהיה, עטור בירמולקה הלבנה, דורש בדברי הרמב״ם לפני תקיעת השופר, הייתי לוקח את ילדיי הקטנים לראותו מרחוק, ומראהו כמלאך אלוקים. בחיתוך הדיבור ההונגרי של קולו הלוהט אפשר היה לשמוע את אליהו הנביא מקנא לא־לוהיו. אפשר היה לראות איך יורדת האש.

פרופ' מעוז כהנא מלמד בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל-אביב. ספרו "מהנודע ביהודה לחתם סופר" ראה אור בהוצאת מרכז זלמן שזר

תגיות: אירופהגוש עציוןהחתם סופרהרב עמיטללימוד תורה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    תחזית מזג האוויר: הגשם ייפסק, הטמפרטורות יעלו

    הידיעה הבאה

    "רוב השבוע אדם לאדם זאב, אבל כל יום שישי כולנו מנקים ביחד"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה

    "רוב השבוע אדם לאדם זאב, אבל כל יום שישי כולנו מנקים ביחד"

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD