יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

כוסות קפה ועובש: תערוכה מפתיעה במוזיאון ארץ ישראל

התערוכה "המפה - לקרוא בין הקווים" עוסקת בגבולות, באדמה הבטוחה מתחת לרגליים ובצילומי העליות לקרקע בשחור לבן, והכול בחומרים לא שגרתיים

מאת  דוד (דוכי) כהן
כ״ג בסיון ה׳תשע״ח (06/06/2018 10:45)
צילום: עמליה לוקאש

חלל התערוכה. צילום: עמליה לוקאש

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב אינו מוזיאון לאמנות. הוא אמנם מציג לא מעט אמנות, אך בעיקרו הוא מוזיאון אתנוגרפי והוא מנסה לאצור בתוכו את מרב החומר ההיסטורי על התרבות החומרית במקום. גם התערוכה "המפה – לקרוא בין הקווים" לא החלה כתערוכת אמנות. במקור היא הייתה אמורה להיות תערוכה רב תחומית שתכלול גם יצירות אמנות. לבסוף התקבלה החלטה להתמקד באמנות ולכרזות, חולצות, מפות היסטוריות וכדומה יוחד מקום במרכז האולם. לתערוכה נבחרו עבודות של מספר גדול של אמנים ויש בה ייצוג לדורות ורקעים שונים של אמני ישראל.

מדובר בתערוכה גדולה ועמוסה שדוגלת בפרשנות מרחיבה למדי של גבולות המושג "מפה". כתוצאה מכך, רבות מהעבודות עוסקות בגבולות (גדרות, בטונדות וקולקציית אופנה למחסומים), באייקונים ישראלים או ציוניים (מנהיגים ציונים, צבר) ובמרחב הארץ ישראלי. הבחירה הזו מגוונת את מנעד היצירות ומצילה את התערוכה מנפילה למעין אטלס מורחב. העבודות הנוספות מוסיפות נפח ועומק לדיון. כך למשל היצירה "אוהל" של אפרת נתן שבה מוצב אוהל לבן על קיר שחור לא קשורה בכלל למפה, אך משחקת הן עם תחושת האדמה הבטוחה מתחת לרגליים והן עם צילומי העליות לקרקע בשחור לבן, שבהן אוהלים צהבהבים נראים צחורים כל כך, ועוד על רקע הארץ הכהה.

צילום: עמליה לוקאש
חלל התערוכה. צילום: עמליה לוקאש

גבולות בזווית מורכבת

במרכז הרצפה של אחד החללים בפתח התערוכה פרוסה ערמת חול באורך כמה מטרים ועליה בנויה "מדפסת חול" (כך על פי הכיתוב בצד העבודה. למעשה פעולת "המדפסת" הזו דומה יותר לחריטה בחול מאשר לפעולת הדפס). המדפסת מתרוצצת על פני החול על פי תסריט מוכתב מראש, מציירת את גבולות מפת המדינה, את נקודות היישוב בה על פי תקופות שונות ולבסוף מוחקת את היצירה ומתחילה מחדש. לכאורה לא קורה שם הרבה, הציור יחסית פשוט וחוץ מהגבולות עצמם שמכריחים את המדפסת לזוויות מורכבות, נקודות היישוב מיוצגות באמצעות עיגולים בלבד. אבל העבודה הזאת מצליחה לרתק בשם הקסם שבעבודה המכנית שבסופו של דבר – פשוט משחקת בחול. ולפעמים הרי זה מה שכולנו רוצים.

מדפסת החול הזו נוצרה על ידי אורי שלום, רועי ברנד וקרן יעלה־גולן לתערוכה שאצרו בשנת 2014 בביתן הישראלי בביאנלה לאדריכלות של ונציה, בתוך חבורת מדפסות גדולה יותר. כל מדפסת בביתן ביצעה תהליך של סימון ומחיקה של מפות ותוכניות מתאר ברחבי הארץ. בכך הפך שולחן החול, כלי התכנון המסורתי שבאמצעותו גנרלים הזיזו צבאות, למערכת סטרילית המשמשת לתכנון אזרחי. אך יותר משהיא משמשת לתכנון אזרחי, המערכת מכירה בחוסר התוחלת של העבודה, בזמניות התכנון ובעובדה שתוכניות מתאר מתעדכנות או מבוטלות חדשים לבקרים.

הורדת "שולחן החול" אל רצפת המוזיאון מחזירה את החול לגובהו הטבעי ומחברת אותו חזרה אל עולם הקרקע. בכך הסימונים בחול מהדהדים גם את עקבות הרגליים ואת הסימונים האקראיים הנוצרים על גבי הקרקע. החול חדל לשמש עולם מוכתב מראש של תוכניות, אלא פועל במסגרת המרחב הקיים. נקודה זו צפה מול עיניי כשמדפסת החול לא הצליחה למחוק כמו שצריך את עקבות פעולותיה (כנראה עקב שינוי במפלס החול). היא התחילה בפעולה המחודשת אך עקבות העבר השאירו את רישומם בצורה ברורה.

מירושלים לכנרת בעיפרון

מעניין לראות בין העבודות שתי צורות התייחסות שונות לגמרי למושג המפה. חלק גדול מהאמנים עבדו עם המפה כאייקון גרפי, ייצוג חזותי למושג "ארץ ישראל" שמתוחם על ידי גבולות המדינה (איש איש והגבולות שהוא מאמין בהם). היו שהצליחו ללכת בכיוון הזה ולעורר משהו חדש, אך ככלל רובם נשארו מעל פני השטח. צורת ההתייחסות השנייה למפה עזבה בצד את העיסוק בגבולות ופנתה להתמקד בטופוגרפיה, בצילומי אוויר, במסלולי כבישים ובחתיכות מפה אזוריות. בכיוון הזה מרחב הפרשנות כבר גדול הרבה יותר וכך גם העומק של העבודות.

זוג עבודות של לארי אברמסון (שמציג גוף עבודות נרחב בתערוכה) מציגות שתי מפות אילמות כמעט לגמרי, שכתמים כחולים מייצגים בהן את שתי הימות המזרחיות של המדינה. בעבודות, העונות לשם "ירושלים־כנרת (דרך הבקעה/ דרך כביש 6)", מוצג מסלול הדרך בין ירושלים לכנרת בקו עיפרון עדין, וזהו. משמעות המילה "כנרת" בשם העבודות נשארת נתונה לפרשנות, אך לפי המיקום על המפה מובן שאברמסון לא מתכוון לימה אלא ככל הנראה לחוות כנרת, ערש ההתיישבות העובדת. החיבור בין ירושלים לכנרת (ששתיהן לא מצוינות במפורש במפות) קושר בקו דק, שנראה שברירי וכמעט אקראי, בין אלפי שנות המורשת של ירושלים (שמייצגת גם את ערש האמנות הישראלית) אל מאה ועשר השנים של ההתיישבות החלוצית.

שתי עבודות נוספות שמפרקות את המפה (במקרה הזה צילומי אוויר) לעבודה כמעט מופשטת הן שתי עבודות של גל וינשטיין, נהלל ועמק יזרעאל. העבודה "נהלל" היא שטיח קיר המדמה את מראהו האייקוני של נהלל מהאוויר, שטיח שנוצר מחומרים תעשייתיים פשוטים וגנריים. על הקיר מולו תלוי אייקון ציוני אחר, עמק יזרעאל. גל וינשטיין התעסק רבות בשני האייקונים האלו ויצר אותם בחומרים ובגדלים שונים. ב־2002 הציג וינשטיין את עמק יזרעאל כעבודת רצפה גדולה שהייתה עשויה אף היא מחלקי שטיחים תעשייתיים.

בשנים האחרונות, בעקבות יותר מדי כוסות קפה שנשארו פזורות בסטודיו שלו והעלו עובש, החל וינשטיין לזרוע את העמק בעצמו. לא עוד חומרים סינטטיים, מעכשיו גדל פה עובש. העבודה שמוצגת בתערוכה הנוכחית (נוצרה ב־2015) מציגה את שדות העמק עשויים מ"בוץ" של קפה שחור ובהם צומח עובש. על גבי שכבת הקפה יצק וינשטיין PVC ותהליך הריקבון הוקפא במקום. בשנה שעברה ייצג וינשטיין את המדינה בביאנלה לאמנות בוונציה ופיתח את הרעיון הזה לרצפה שלמה מלאה שדות קפה מעופשים. הפעם העבודה כבר לא קובעה אלא המשיכה את התהליך במהלך הביאנלה. בתערוכה שלנו עומדת נהלל הירוקה מול העמק הכהה. נהלל מתנתקת מהאתוס של העמק, והעמק הולך וטובע בתוך הזנחה וחושך שמשתלטים עליו.

יד מקפידה ואוהבת

אוצרת התערוכה, בתיה דונר, היא חוקרת ותיקה של תולדות העיצוב הישראלי ועקבותיה של עובדה זאת נראים בתערוכה. במרכז האולם הוצבה ויטרינה גדולה עם פרטי עיצוב מקומיים (שנוצרו על ידי יהודים וערבים) המציגים תמונה היסטורית מגוונת בנוגע לייצוגים של המפה בתרבות הארץ. מן הצד השני, הגעתה של האוצרת מתחום העיצוב ולא מתחום האמנות השפיעה כנראה הן על הבחירה באחוז גבוה של עבודות פוליטיות ומתקשרות (לפעמים על חשבון הערך האמנותי), והן על העומס הרב של העבודות, עומס שיוצר מרחב כמעט דחוס. אלמנט נוסף שמרחיק חלק מהעבודות מעולם האמנות רב הפרשנויות, אלמנט שאינו בשליטת האוצרת, הוא שמות עבודות ישירים מדי. כך למשל שמה של מפת התפוזים הידועה של האמן אבנר בר חמא, "היום גוש קטיף, מחר יפו", מתאים יותר לכותרת הפגנה מאשר לשמה של עבודה זו. השם "קטיף" למשל היה מאפשר מרחב פרשני ואישי גדול יותר, ושומר בכל זאת על השדה שאליו כיוון האמן.

לזכותה של התערוכה ייאמר שניכר שהיא עוצבה ביד מקפידה ואוהבת, דבר שבא לידי ביטוי הן בטקסטים על הקירות והן בקטלוג. אך הדבר העיקרי התופס ביותר את העין ומאחד את החללים השונים בתערוכה לשלם אחד הוא אלפי ניירות צבעוניים שנתלו על תקרת האולם ומסודרים בצורה היוצרת מפה טופוגרפית (אך כמעט מופשטת) של ארץ ישראל. עיצוב שהוא יצירה בפני עצמה.

צילום: אברהם חי
עבודת רצפה של אבנר בר חמא. צילום: אברהם חי
תגיות: אמנותמוסף שבת

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    זיכרון לאישה שמחקה את עקבותיה

    הידיעה הבאה

    "יהיה הצדק השליט העליון"

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    הידיעה הבאה
    צילום: אוסף אלון ריינינגר, באדיבות מרכז מורשת בגין

    "יהיה הצדק השליט העליון"

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD