יום רביעי, יולי 16, 2025 | כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

ייקוב הדין את הנהר: בין בבל לירושלים

תפיסת המלך כאחראי על כינון הצדק בחברה היא ממתנותיה המפוארות של תרבות מסופוטמיה לאנושות. אך כיצד מגלים את האמת המשפטית ומכריעים בין אדם לחברו? כאן מתגלעת מחלוקת עמוקה בין האמונה הבבלית לגישה המקראית

מאת  הלל יפין
י׳ באב ה׳תשפ״ב (07/08/2022 13:24)

נעמי שפירא, "אַשְׁרֵיךְ אֶרֶץ שֶׁמַּלְכֵּךְ בֶּן חוֹרִים", מגזרת נייר, 2022. מתוך התערוכה "סובב סובב הולך הרוח" המוצגת כעת בהיכל שלמה, ירושלים

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

נבוכדנצר השני מלך בבל היה מהמוכשרים שבמלכי המזרח הקדום: כבר בהיותו יורש העצר של אביו המלך הכשדי נבופלאסר, הוא הוביל לניצחון הבבלי האדיר על אשור ומצרים בקרב כרכמיש בשנת 605 לפנה"ס, ניצחון אשר הוביל לקביעת מעמדה של בבל לשבעים השנים הבאות כאימפריה הגדולה באזור, על חשבונן של המעצמות הוותיקות. נבוכדנצר הצליח להשתלט על השטחים שנשלטו בידי האשורים, ולבצר רצף טריטוריאלי אשר יאפשר לו לדחוק את יריבתו המושבעת מצרים מתחומי השפעתה בסוריה ובארץ ישראל. החרבתה של ממלכת יהודה והקמת פחווה בבלית במקומה, היא חלק ממהלך כולל של נבוכדנצר להדק את שליטתו במרחב באזורים הקרובים למצרים, על מנת לבסס את ההגמוניה של בבל ולדחוק את המצרים מהאזור.

תולדותיו של נבוכדנצר מתועדות בכרוניקות של מלכי בבל המתארות את מסעות המלחמה בכל שנה. יחד עם כתובות מלכותיות אשר נועדו לפאר את שמו ואת מעשיו, תיאורים אלו כוללים את הממלכות שכבש ואת פעולותיו לשיקום המקדשים למען האלים. אחת מהתעודות הללו (BMI 45690), המוצגת כיום במוזיאון הבריטי בלונדון, מתארת צדדים שונים בשלטונו ואת ערכיו כמלך בבל. אף שהיא שבורה וחסרים בה חלקים, מדובר בכתובת יוצאת דופן.

הכתובת, אשר פוענחה מכתב היתדות האכדי על ידי האשורולוג וילפרד למברט, מתארת את עשיית הצדק של נבוכדנצר ואת דאגתו לעזרת החלשים. הכתובת נפתחת בתיאור מצב חמור שבו אין צדק בעולם, והעשיר מדכא את החלש. לאחר מכן מופיע המלך, הדואג להגן על החלשים ומשליט צדק בעולם. אמנם המלך איננו נזכר בשמו, אך תיאור המסעות והשוואות טקסטואליות מביאים למסקנה כי המלך המדובר כאן הוא נבוכדנצר השני.

על מנת להמחיש את עשיית הצדק של נבוכדנצר, מתארת הכתובת מקרה שבו חייל אחד מצבאו של נבוכדנצר האשים את חברו ברצח, אך לא הייתה לו הוכחה. נבוכדנצר הורה על השלכת שני החיילים לנהר על מנת לבדוק את מי מהחיילים האלים מאשימים ואת מי הם מזכים. אחד החיילים הצליח להגיע לגדה ואילו חברו נמצא לאחר זמן חבול וללא רוח חיים. הדין יצא לאור.

"משפט הנהר" הוא פרקטיקה ידועה בכל העולם העתיק, שאנשיו ייחסו לנהר יכולות לגלות את האמת. אפשר למצוא התייחסות לכך כבר אצל חמורבי, מלך בבל הגדול שקדם לנבוכדנצר בכמעט אלף שנה. בקובץ החוקים המפורסם שלו נקבע באופן מפורש: אם אדם מאשים אדם אחר באשמת כישוף, מבחן המים יקבע האם הוא זכאי או חייב. האיש ייזרק למים, ואם ישרוד הוא חף מפשע; אם טבע, האלים גזרו את דינו למוות.

למרבה הצער, וכפי שקרה ברבים מהלוחות שנשתמרו ממסופוטמיה העתיקה, בשל שברים בלוח שעליו נכתב הסיפור מימי נבוכדנצר, לא ברור האם המאשים הוא שטבע למוות או הנאשם. אך המסר שהסיפור ביקש להעביר ברור: נבוכדנצר הוא מעין "חמורבי שני", המלך שתפקידו להביא צדק לעולם. כמלך הוא מבצע את התפקיד שהטילו עליו האלים – לשמור על הצדק בעולם.

ממשיכו של חמורבי

הכתובת אשר כונתה על ידי למברט "מלך הצדק", מתארת את מלכות נבוכדנצר ממש באותן מילים שבהם משתמש חמורבי לתאר את תפקידו:

למען הופע מישרים בארץ, למען אבד רשעים ופועלי אוון, לבל יעשוק התקיף את החלש… כדי להיטיב את בריאות האנשים… למען הצדק את היתומה והאלמנה… לפסוק את פסקי הארץ להצדיק את העשוקים (תרגום: מאיר מלול, קובצי דינים מהמזרח הקדום).

מילים אלה הן שיאו של תיאור ארוך של המלך המסופוטמי כמי שמביא אל ארצו "צדק ומישרים", דואג ליתום ולאלמנה וקורא "דרור" למשועבדים. תיאורים אלו על מלכים מופיעים לאורך 2,500 שנות קיומה של תרבות מסופוטמיה. אך ייחודו של לוח "מלך הצדק", הוא התיאור החי של עשיית המשפט ומציאת הצדק.

מלך מסופוטמי אחר המתואר כמי שמקיים "צדק ומישרים" הוא המלך האשורי מן המאה השמינית־שביעית לפנה"ס, סרגון השני, אשר נודע גם כמחריבה של ממלכת ישראל. בסוף המאה השמינית לפנה"ס הקים סרגון באשור בירה חדשה בשם דוּר שָׁרוּכִּין. סרגון מתאר את בניית עירו, תוך הקפדה על זכויותיהם של התושבים המקוריים:

לפי קריאת שמי אשר לשם שמירת צדק ויושר ולעשיית צדק עם חוסר היכולת ולאי עושק החלש, קראוני האלים הגדולים, כסף שדות העיר ההיא כפי לוחות המכירה, כסף ונחושת החזרתי לבעליהם וכדי שלא לגרום לרעה למי שלא חפצו בכסף השדה, נתתי שדה תמורת שדה במקום ששמו את פניהם. (ויקטור הורוויץ, "מצודת סרגון (דור שרוכין): דיוקנו של המלך הבונה", בתוך "כתובות מלכי אשור: היסטוריה, היסטוריוגרפיה ואידאולוגיה")

גם אם לא באמת פיצה סרגון את התושבים שאותם פינה, אנו רואים שבכתובותיו חשוב לו לדווח לאלים ולהיסטוריה כי לא פגע באדמותיהם, זאת משום שהוא יודע כי הצדק אומר שהאדמה היא הדבר הקדוש והחשוב ביותר שיש לאדם, ואסור לאדם לוותר על אדמת אבותיו. בנקודה זו מתבקשת ההשוואה לפרשה שהתרחשה מאה וחמישים שנה קודם לכן, בעיר שלימים אותו סרגון החריב: המקרה שבו אחאב ואיזבל לקחו בדרכי עורמה את כרמו של אדם אשר סירב לוותר על נחלת אבותיו וזימנו לו מוות אכזרי.

מובן שאין לקחת כפשוטם את סיפורי המלכים וההתהללות העצמית שלהם. כתובות מלכי בבל ואשור (ומצרים עולה עליהם) מלאות בהגזמות, סילופים וחצאי אמיתות. אולם, גם אם האירועים המסופרים לא התרחשו במציאות, עדיין אנו יכולים ללמוד על התפיסה המלכותית שהם מבטאים, שלפיה המלכים הם שליחי האלים להביא צדק ומישרים לארץ.

משפט ללא מאגיה

רעיון המלוכה והמשפט מופיע כמובן במקרא. לאחר שהמלך שלמה מבסס את מלכותו הוא עולה לגבעון ומתפלל לה' שייתן לו את היכולת לכונן משפט ולשפוט בצדק את ישראל: "וְנָתַתָּ לְעַבְדְּךָ לֵב שֹׁמֵעַ לִשְׁפֹּט אֶת עַמְּךָ לְהָבִין בֵּין טוֹב לְרָע כִּי מִי יוּכַל לִשְׁפֹּט אֶת עַמְּךָ הַכָּבֵד הַזֶּה" (מלכים־א ג, ט). תפילות של מלכים על מלכותם היא סוגה המוכרת לנו מהמזרח הקדום. הן מופיעות לדוגמה באימפריה החתית, בערים גבל שבלבנון או מארי שבסוריה. נבוכדנצר עצמו מתפלל: "מי ייתן ואגיע לשיבה בקרבו [של המקדש], מי ייתן ואשבע אורך ימים!".

אך תפילתו של שלמה ייחודית בסוגה זו. שלמה אינו מבקש אריכות ימים אלא את היכולת לשפוט את העם, ואילו אריכות החיים המובטחת לו מגיעה בתשובת ה' אליו ובהיענות לתפילתו. תשובת ה' לשלמה מתייחסת באופן כמעט ישיר לבקשות השונות של תפילות המלכים מהמזרח הקדום, ולחוסר קיומן בתפילת שלמה: "וַיֹּאמֶר אֱ־לֹהִים אֵלָיו יַעַן אֲשֶׁר שָׁאַלְתָּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וְלֹא שָׁאַלְתָּ לְּךָ יָמִים רַבִּים וְלֹא שָׁאַלְתָּ לְּךָ עֹשֶׁר וְלֹא שָׁאַלְתָּ נֶפֶשׁ אֹיְבֶיךָ וְשָׁאַלְתָּ לְּךָ הָבִין לִשְׁמֹעַ מִשְׁפָּט".

הסיפור המכונן על חוכמתו של שלמה ויכולתו לשפוט משפט צדק, הוא הסיפור הידוע על המשפט בין שתי הנשים שכל אחת מהן טוענת כי הילד הוא בנה, ואילו השנייה גנבת. במשפט זה, שגם בו ישנה האשמה שאיננה ניתנת להוכחה, שלמה אינו פונה למאגיה אלא לנפש האדם. הוא מצליח להציף רגשות נקמה וקנאה אל מול אהבת אם המוכנה לוותר על בנה כדי להציל את חייו. דין הצדק של שלמה מוכר על ידי העם: "וַיִּשְׁמְעוּ כָל יִשְׂרָאֵל אֶת הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר שָׁפַט הַמֶּלֶךְ וַיִּרְאוּ מִפְּנֵי הַמֶּלֶךְ  כִּי רָאוּ כִּי חָכְמַת אֱ־לֹהִים בְּקִרְבּוֹ לַעֲשׂוֹת מִשְׁפָּט".

חכמת שלמה איננה מאגית אלא כזו שהולכת בדרך האל ש"ירד" לסדום לשפוט אותה, כדי ללמד את הדיינים את דרך המשפט. מדרגה זו היא המכוננת את כיסאו של שלמה ומאפשרת לו להגשים את שאיפתו הישנה של אביו: בניין בית המקדש. גם לאחר שלמה, סמכותה של הסנהדרין קמה ועומדת בבית המקדש העומד על מקומו.

חוקר המקרא הדגול יחזקאל קויפמן טען כי אחד ההבדלים הדרמטיים בין המקרא לתרבויות אשר סבבו את ישראל בתקופתו, הוא ההסתמכות על המאגיה. אומנם גם במקרא ישנם מקרים ספורים של "נחש" משפטי, אך אלו הם טקסים בעלי כללים שעיקרם הוא משפטי, כמו למשל דין סוטה העוברת תהליך ארוך המאפשר לה להתוודות על חטאה, ולבעלה לחשוב רבות על קנאתו לפני שתיית המים המאררים.

על פי קויפמן, הנחש האלילי איננו ביטוי לרצון האלים מן האדם, אלא גילוי ידיעת האלים על המציאות. במחשבה האלילית גם האלים כפופים לטבע ולגורל העיוור הסובב את הקיום. המאגיה מנסה לגלות התרחשויות במציאות. המקרא, לעומת זאת, מציג אמירה דרמטית הפוכה לחלוטין: האל איננו כפוף לטבע, ואינו "מגלה" את האמת דרך כשפים המאפשרים לגלות את רצונם, אלא על האדם מוטלת החובה לגלות את האמת. האמת מתגלה לאדם דרך ההליכה בדרכיו של האלוהים, והאחריות המוטלת על האדם היא להגשים את האידיאלים האלוהיים בעולם הזה בדרך של עמל, עיון ורדיפת צדק.

אחריות האדם

שתי היריבות, ירושלים ובבל, מתיימרות להביא משפט וצדק לעולם. שתיהן "תובעים דקיון של בריות", כפי שמתארים חז"ל את מלכות רומי. אך בעוד דין הצדק המכונן של נבוכדנצר בא לו מהמאגיה, שלמה לוקח את הציווי האלוהי לפעול בעולם בעצמו, דרך הבנתו ודרישתו את נפש האדם. החל מסיפור בריאת העולם ועד כינון הממלכה, האדם נדרש לפעול בעולם ולקחת אחריות על ההיסטוריה. האשמת שווא וספק משפטי אינם נפתרים בגורל עיוור, אלא מוטל על האדם להתמודד עמה בכלים העומדים לרשותו.

מדרש אחד מספר כי נבוכדנצר הוא צאצא של שלמה ממלכת שבא. אפשר להציע שהמדרש בא להציג תהליך של הידרדרות: ממשיכיו של שלמה לא הצליחו ברובם להפוך את בית המקדש למוקד של תיקון וצדק. לעיתים בית המקדש הפך ל"מאורת פריצים" ולהגנה על ירושלים המלאה בשחיתות ואי צדק. הטעות האלילית נכנסה לירושלים עצמה, ובעצם מחקה את זכות קיומו של המקדש בירושלים. לא לחינם אומר הנביא כי "צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה". מקום ה' בעולם מתגלה בעשיית צדק בין אדם לחברו ובהקמת חברת צדק אשר נשענת על מערכת משפט.

המשפט וכינון דרכי הצדק בחברה הם ממתנותיה המפוארות ביותר של תרבות מסופוטמיה לאנושות. ההכרה כי תפקיד המלך הוא לדאוג לצאנו ולהנהיגם בצדק ובמשפט מקורה בממלכות האדירות של ימי קדם. אך עיון בתעודת "מלך הצדק" יחד עם עיון בסיפור משפט שלמה – שני הסיפורים המכוננים של שני מלכים גדולים – מראה את חידושה של תורת ישראל אל מול התרבויות שמסביבה: המשפט יונק אומנם את סמכותו מא־לוהים, אך מטיל על האדם את האחריות לחקור ולהכריע. וכשעם ישראל נכשל במשימה זו, הוא נופל דווקא בידי הגישה המתחרה.

הגמרא במסכת גיטין מספרת כיצד חזה רבן יוחנן בן זכאי את עלייתו לשלטון ברומא של המצביא אספסיאנוס. לפי רבן יוחנן, על פי הפסוק "וְהַלְּבָנוֹן בְּאַדִּיר יִפּוֹל", רק מלך יכול להרוס את בית המקדש. הריסת בית המקדש יכולה להיעשות על ידי מי שמציג אלטרנטיבה עוצמתית לרעיונות שמגלם בית המקדש. וממילא, בית המקדש ייבנה על ידי עמל ארוך ותיקון בצדק ובמשפט.

הלל יפין הוא מורה להיסטוריה בישיבה תיכונית תלמיד מחקר בחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב

תגיות: בבלהמקראמלוכהמסופוטמיה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    הפיראט באמבט: ספר ילדים מצחיק ומתוק

    הידיעה הבאה

    תורת המשחקים: המפקח החרדי שמשחק רב דתי-לאומי על המסך

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה

    תורת המשחקים: המפקח החרדי שמשחק רב דתי-לאומי על המסך

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD