יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

מגילת הניכור וההכרה

עיון ביחסם של אנשי בית לחם לנעמי ורות מציג את הזרוּת שביטאו כלפי מי שזנחו אותם בימי הרעב. בועז הוא היחיד שמשנה את הגישה, ובכך נותן משמעות חדשה למעשה הגאולה

מאת  מרים קוצ'יק שפר
ד׳ בסיון ה׳תשע״ח (18/05/2018 09:30)
שבועות בקיבוץ, אלה צימבליסטה– ננצל, 2014

שבועות בקיבוץ, אלה צימבליסטה– ננצל, 2014

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

המוטיבים המרכזיים במגילת רות הם הזרות וההיכרות. בפתח המגילה הזרות באה לידי ביטוי בעורף שהפנתה משפחת אלימלך לאנשי בית לחם, עת היגרו מהמקום. בני המשפחה מתנכרים לאחיהם בשנות הרעב. בקריאה פשטנית נראה לנו שנהגו בשיקול דעת הכרחי, אך המדרש, שמנסה להבין את גורלם בהמשך, תולה זאת בעוון חוסר מנהיגות ובצרות עין:

אלימלך מגדולי המדינה ומפרנסי הדור היה, וכיוון שבאו שני רעבון, אמר: עכשיו יהיו כל ישראל מסבבים על פתחי, זה בא בקופתו וזה בא בכפיפו (= בסלו). מה אעשה? עמד וברח מפניהם.

שבועות בקיבוץ, אלה צימבליסטה– ננצל, 2014
שבועות בקיבוץ, אלה צימבליסטה– ננצל, 2014

בעלי המדרש השוו את "ויהי רעב בארץ" שבימי אלימלך לרעב שבימי אברהם: "ויהי רעב בארץ וירד אברהם מצרימה לגור שם, כי כבד הרעב בארץ" (בראשית יב, י). אך במגילת רות לא נאמר שהרעב היה קשה, ובמקרה כזה על מנהיגי ציבור לתמוך בעמם ולא לברוח. ראיה להתנהגותם הקלוקלת היא העובדה שהכתוב לא מספר על אחרים שעזבו את הארץ. האם זה רק מפני שהסיפור מתרכז במשפחה אחת ומתעלם מרקע מתבקש נוסף לתיאור עוצמת הרעב, או שפשוט רק הם הפנו עורף?

גם ערפה מתנהגת כמותם. בשעה ששיקולים הגיוניים עומדים על הפרק, "העוד לי בנים במעי והיו לכם לאנשים", היא בוחרת בהיגיון ומפנה עורף לחמותה. שלא בידיעתה, היא מציבה בפנינו ראי שבו משתקפת נעמי בעברה. רות, לעומתה, מלמדת את נעמי ואותנו שיש עת שבה שיקולים הגיוניים ואנוכיים צריכים להידחות מפני שיקולי ההכרה בצורכי האחר הנזקק.

לא קוראים בשם

אלא שבניגוד לדבקותה של רות בחמותה, בשדות בית לחם ובשערי העיר מתקשים לקרוא לה בשמה. רוח של זרות נושבת מהם כלפיה. הנער הניצב על הקוצרים מכנה אותה: "נערה מואביה היא". הכינוי מובן בהקשרו. הנער לא אמור לדעת את שמה. ייתכן גם שהמספר רוצה להבליט את מצבה העגום של רות, זרה הבאה ללקט בשדות בית לחם. אך אם הנער יודע ש"היא השבה עם נעמי משדי מואב", מדוע אין הוא אומר שהיא כלתה של נעמי?

הייתכן שלא שמע את הרכילויות על אודותיה? האם ידע על הקשר בין בועז לנעמי ולא רצה לפגוע בו? ואולי הדבר מצביע על אי יכולתם של אנשי המקום לעכל את זרותה? גם בשער העיר, שלושה חודשים לאחר מכן, נמנעים כל העם אשר בשער והזקנים לכנות את רות בשמה. הפעם הדבר מתמיה. הם אומרים במקהלה "יתן ה' את האישה הבאה אל ביתך…" . האם זו רק נוסחה מקובלת או שהם פשוט מסרבים להכיר בה?

בועז הוא היחיד מבין הדמויות במגילה, למעט המספר, המכנה אותה בשמה: "וגם את רות המואביה אשת מחלון קניתי לי לאישה". האם דיבר ברחל בתך הקטנה לצורך נוסח הקניין בלבד, או שמא הוא היחיד מבין הדמויות המכיר בה באמת?

גם הנשים המדברות אל נעמי נמנעות מלנקוב בשמה, אבל הן מכירות ביחס המיוחד שבין נעמי ורות ומכנות אותה בכינוי: "כלתך אשר אהבתך, אשר היא טובה לך משבעה בנים". ועדיין הדבר מטריד. האין רות אשר באה להקים את שם בעלה ראויה שינקבו בשמה?! אמנם זכתה רות שהמגילה נקראת על שמה, אך סביר להניח שאצל אנשי בית לחם הייתה נקראת המגילה על שם נעמי, שדמותה ממלאת את כל ארבעת פרקי המגילה.

הזרות בולטת גם בעובדה שמי שנותן את השם לילד שנולד לרות הן השכנות הזרות ולא האם, רות. מצד אחד יש בכך סימן של קבלה אל תוך הקהל. דווקא אלה שהיו שותפות לתיאור "ותהום עליהן כל העיר" שותפות עתה להחזרת נעמי אל החברה. אך יחד עם זאת אין לשכוח ששמות לילדים בתנ"ך ניתנים בדרך כלל על ידי האמהות (חוה, שרה, רבקה, רחל, חנה), ולעיתים על ידי האבות (יעקב לבנימין) או על ידי ה' (לשלמה – ידידיה). כאשר השם ניתן על ידי זרים, כמו במקרה של מלך בבל לאליקים וצדקיהו, הדבר נעשה כדי לציין את מרותם של קוראי השם על קרוא השם.

במגילה, רות אינה נותנת שם לבנה. שמא יש בכך ביטוי להדרתה מכל תפקיד ובמה אחרי שעשתה את כל מה שציוו עליה? רות איננה מוזכרת יותר. גם את החיבוק לילד, טורח הכתוב לציין, נותנת נעמי. עימה, עם נעמי, נעשה חסד. ומה עם החסד לרות? החיק שלה נותר חלול. עניין זה כלל לא מעסיק את המספר.

שינוי אצל הגואל

כשנעמי ורות מגיעות לבית לחם, נשות בית לחם מתקשות לזהות את נעמי וקוראות "הזאת נעמי?". ההלם מובן. אך מה אותן נשים עשו כדי להקל על שובה? את זה הסיפור אינו מוסר לנו, ואין לנו אלא להניח שהדבר פשוט לא היה מעניינם של אנשי בית לחם. כך מציב המספר ראי סמוי בפנינו שבו משתקפים יחסי הזרות והניכור, הפעם בכיוון הפוך מזה שראינו בתחילת הסיפור, עת משפחת אלימלך מילטה עצמה מן העיר. כעת אנשי העיר מתנכרים לאשת אלימלך בצד החומרי ומסתפקים ברכילויות ובמנוד ראש. כולם מבינים את עוצמת דבריה: "אני מלאה הלכתי וריקם השיבני ה'".

המספר משתף אותנו בתחילת פרק ב' במידע שאינו ידוע לרות. אילו ידעה, כל התנהלותה הייתה בוודאי אחרת: "ולנעמי מודע לאישה איש גיבור חיל ממשפחת אלימלך ושמו בעז" (ב, א). נעמי ודאי ידעה על כך, אך לא סיפרה דבר לכלתה. רק כשרות שבה מן השדה היא מתוחקרת לנוכח הכמות הגדולה שהביאה, ואז נודע לה: "קרוב לנו האיש, מגואלנו הוא".

ההתנכרות גוברת גם אצל בועז. למרות קרבתו למשפחה, בועז לא רואה עצמו כגואל וגם נותר פאסיבי בעניין זה (לפחות עד המפגש וההבטחה בגורן). מדוע התנהג כך? מדוע התנכר לנעמי ורות? הרי הוגד לו כל אשר עשתה רות. האם לא העז לעזור להן בגלל היחס המתנכר של אנשי העיר כלפיהן? מחשבות כאלה אכן שם המספר בפיה של רות: "מדוע מצאתי חן בעיניך להכירני ואני נכריה?". רות  מבינה היטב את שקרה להן עד עכשיו. היא נוכרייה. רק בשדה, במעמד של ענייה, זוכה רות שבועז יכיר בה ויטה לה חסד.

איפה היה בועז עד עכשיו? האם נכנע לדעת הקהל? רק כעת הוא מתחיל לגלות יוזמה, כפי שמעידה עליו נעמי: "כי לא ישקוט האיש כי אם כילה את הדבר היום". ההכרה ברות לעיני כול משנה את מרכז הכובד של מגילת הזרות. הפסוק "ותקם בטרם יכיר איש את רעהו" מקבל משמעות של נבואה על מהפך שיחול היום במעמדה של רות, ממנוכרת למוכרת בקהל. בטרם שחר, עדיין המצב הוא של בטרם יכיר איש את רעהו, אך עוד מעט זה ישתנה – "כי לא ישקוט האיש כי אם כילה את הדבר היום". לא עוד "נערה מואבייה" כי אם "רות", "כלתך אשר אהבתך", "האישה הבאה אל ביתך כרחל ולאה".

כמה משתקת דעת הקהל גם כשמדובר באיש חיל וכמה עוצמה יש באדם לעמוד מול דעות רווחות ולחולל מהפך. גם בזאת מתגלים לנו חסדי המגילה המוליכה אותנו בנתיבות הניכור וההכרה.

 

 

מרים קוצ'יק שפר היא מדריכת מורים לתנ"ך

תגיות: מוסף שבת

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    חומה בצורה: השאיפות של חמאס התפוגגו

    הידיעה הבאה

    ותיקי נחל עוז מגלים חוסן ועדיין מצדיקים את ההתנתקות

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: לירון מולדבן

    ותיקי נחל עוז מגלים חוסן ועדיין מצדיקים את ההתנתקות

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD