יום ראשון, אוגוסט 3, 2025 | ט׳ באב ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

כך יהדות הולנד לא נסחפה עם גל הרפורמה באירופה

הרפורמה צמחה כתנועה של הבורגנות היהודית החדשה, אולם בהולנד היהודים לא השתייכו למעמד זה ולכן לא נסחפו אחריה. על הרב י"צ דינר ויהדות הולנד, מאת נינו

מאת  דן מכמן
כ״א במרחשוון ה׳תשפ״א (08/11/2020 16:31)
כך יהדות הולנד לא נסחפה עם גל הרפורמה באירופה

שמירת השבת בבית יהודי, הולנד, המאה ה־ 17 , ציור בצבעי אקריליק על שכבות זכוכית, מאת סימון דריי, אנגליה, 1978 (סטודיו גארדנר). באדיבות המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, מוזיאון העם היהודי

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

כאחד מניניו הרבים של הרב יוסף צבי (הירש) דינר (על הכינוי ריצ"ד ראו להלן) החיים בארץ, שמחתי על מאמרם של ידידיי פרופ' מנחם בלונדהיים וד"ר יעקב כלטוב ("על קידוש שם ההשכלה", גיליון שבת בראשית) על הרב, כטעימה מביוגרפיה עתידית שלו. ראויה דמותו להיות מוכרת יותר לציבור בישראל, דמות של רב יליד מזרח אירופה שכתב דוקטורט באוניברסיטת היידלברג ופיתח גישה אורתודוקסית "מערב אירופית" המשלבת תורה ואקדמיה, שאותה הנחיל לתלמידים רבים.

מאמרים נוספים באתר מקור ראשון:
– המוצרים שחובה לרכוש לקראת החורף

– אחרי הפיגוע באוסטריה: דאעש מרים ראש ובעולם חוששים מחקיינים
– מלאווי – המדינה האפריקנית הראשונה שתפתח שגרירות בירושלים

הרב היה גם, עוד משלב מוקדם בחייו, מה שיכונה בהמשך "ציוני", וככזה עמד בקשרים עם אישים כמשה הס בשנות השישים של המאה ה־19. הוא הצליח להטמיע את ציוניותו בצאצאיו, ובזכות דבר זה עלו רבים מהם לארץ עוד לפני השואה, תרמו לבנייתה וגם חמקו מגורלה האכזר של יהדות הולנד בשואה (כשלושה רבעים ממנה נספו). בשל כך יש כיום שבט גדול של צאצאיו החיים בארץ.

שמירת השבת בבית יהודי, הולנד, המאה ה־ 17 , ציור בצבעי אקריליק על שכבות זכוכית, מאת סימון דריי, אנגליה, 1978 (סטודיו גארדנר). באדיבות המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, מוזיאון העם היהודי

קרא "ספרים חיצוניים"

המאמר עסק באירוע הטראומטי שבו הותקף הרב דינר בסכין ונפצע בבית מדרש בקרקוב, בהיותו בן 24. המחברים מעלים את תזות ההסבר השונות למניעי התקיפה, ומציעים הכרעה. איני חולק על הכרעתם; אוכל רק להוסיף שבענף המשפחתי שלי, ההסבר שייחס את התקיפה להיותו פתוח לעולם המודרני וקורא "ספרים חיצוניים" היה הנרטיב השולט. גם אם אין הסבר זה נכון עובדתית, הוא מתכתב כמובן עם המשך דרכו בבית המדרש לרבנים ובהנהגת הקהילה האשכנזית ב"אמשטרדם והגליל" (צפון הולנד) במשך כחצי מאה.

אגב הסבריהם מציינים בלונדהיים וכלטוב כי "בניגוד לכל ארצות מרכז ומערב אירופה, פרט לשווייץ, בהולנד לא נוצרה תנועה רפורמית. תופעה חריגה זו מיוחסת בידי רבים לעוצמתו הציבורית והאינטלקטואלית של הריצ"ד". ובהמשך: "הוא הנהיג את יהדות הולנד בין מסורת לרפורמה".

למרות גאוותי על ייחוסי לרב דינר, אני סבור כי הסבר זה אינו נכון. ראשית, אין זה נכון כי בכל ארצות מערב אירופה פרט לשווייץ כן נוצרה תנועה רפורמית (או ליברלית; המושגים מתחלפים במקומות שונים): בצרפת, קהילה ליברלית ראשונה נוסדה רק ב־1907 והתנועה נשארה קטנה (היא מונה היום שלוש־עשרה קהילות בלבד); בבלגיה נוסדה קהילה ליברלית רק בשנות השישים של המאה העשרים. השאלה אפוא רחבה יותר: היכן ומתי הייתה קרקע פורייה לצמיחתה של תנועה רפורמית בכלל?

בספרי על תולדות התנועה הליברלית בהולנד הגעתי למסקנה כי אי־היווצרותה של תנועה כזאת בהולנד קשורה במידה רבה לאופייה הסוציולוגי של תופעת תנועת הרפורמה ולאופן התגבשותה של יהדות הולנד במאה ה־19. תנועת הרפורמה צמחה – הן בארצות הגרמניות הן בהונגריה (ובמידה ניכרת אחר כך בארה"ב) – כתנועה מעמדית מובהקת של הבורגנות היהודית החדשה. במסגרת תהליך ההתערות וההתקדמות הכלכלית ומתוך שאיפה לאמנציפציה חוקית (שהושלמה בגרמניה המאוחדת רק ב־1871), ביקשה בורגנות זו להתאים עצמה לכללי ההתנהגות והערכים של הבורגנות הגרמנית הלא יהודית כדי להשתלב בה, אבל תוך שמירה על זהות יהודית דתית (השתייכות לקהילה דתית, ולו כלפי חוץ בלבד, היה אחד הקודים החברתיים בגרמניה בתקופה זאת).

הן בגרמניה הן בארצות אחרות לא נמשכו לתנועה זאת יהודים מהפרולטריון; רבים מביניהם, אם עזבו את האורתודוקסיה ועברו תהליכי חילון, הצטרפו והיו לפעילים בתנועות הסוציאליסטיות. ההרכב המעמדי של יהדות הולנד, ובייחוד זאת של אמסטרדם, לאורך כל המאה התשע־עשרה ועד לשואה, אופיין בפרולטריון מעוט־הכנסה גדול, ואילו מעמד הבורגנות היהודית היה מצומצם בהיקפו. לפיכך, תהליך ההתרחקות מקיום אורח חיים אורתודוקסי, שהיה ניכר, תועל לפעילות סוציאליסטית, בלא עניין בתנועת רפורמה דתית.

לא פרשו מן הכלל

לכך נוסף המבנה המגזרי של אוכלוסיית הולנד, שהיה שונה מאוד מזה שבגרמניה. המגזרים הפרוטסטנטי והקתולי היו גדולים ודומיננטיים, ופיתחו מבנה חברתי פנימי ששמר על גבולות המגזר; אליהם לא רצו היהודים מבקשי ההתערות להידמות. רק לקראת סוף המאה ה־19 התפתח מגזר סוציאליסטי אתאיסטי. המגזר הליברלי (מבחינה פוליטית) ההולנדי הלא־קתולי והלא־פרוטסטנטי היה גם הוא קטן מאוד, ולא היווה כוח משיכה משמעותי ליהודים. לפיכך נשארו היהודים תת־מגזר מובחן היטב, ולמרות תהליכי התרחקות מהדת בתוכו, אחוז נישואי התערובת בו נשאר נמוך מאוד עד לשואה.

לכל אלה נוסף עוד תהליך חשוב: מראשית הקמתה של ממלכת הולנד (1815) וארגון יהודי המדינה על ידה בשני ארגוני־על המעוגנים בחוק, אחד לאשכנזים ואחד לפורטוגלים (=ספרדים), הארגונים הללו נקטו מדיניות של שמירה על בני הקהילה במסגרתם גם אם הללו לא שמרו על המצוות, כלומר: סובלנות דתית פנים־יהודית. לפיכך לא נוצר בהולנד עימות בין ליברלים לשומרי מצוות בדומה לגרמניה ולהונגריה, וגם לא פרישה של האורתודוקסיה מהקהילה והקמת קהילות פורשות ("אאוסטריטס־גמיינדה"), כפי שאירע בארצות הללו. זה היה המצב לפני בואו של הרב דינר לאמסטרדם, בימי חייו וגם לאחר מכן.

שני ניסיונות להקים קהילה רפורמית במחצית השנייה של המאה ה־19, על ידי קומץ קטנטן של אנשים, בשנות החמישים ובשנות השבעים, לא מצאו אפוא הד בקהילה. תנועה ליברלית קמה בהולנד רק ב־1929, ביוזמה חיצונית, בהשקעה ובשליחת רב על ידי "האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת" שקם ב־1926. ראשוני התנועה בהולנד, בהאג ובאמסטרדם, היו גם אז בורגנים (ובשל ההתפתחויות בנות הזמן, גם פרו־ציונים). קהילותיהם היו קטנטנות, ויש מקום לשער שלא היו מחזיקות מעמד אילולא מרגע עליית היטלר לשלטון החלו להגיע להולנד פליטים יהודים חברי קהילות ליברליות בגרמניה, הצטרפו לקהילות הקיימות וחיזקו אותן (אחת המשפחות שהגיעה לאמסטרדם הייתה זו של אנה פרנק).

הרב המשפיע ביהדות הולנד

עניין היסטורי אחר הוא הכינוי "ריצ"ד", שבו משתמשים בלונדהיים וכלטוב במאמר. כינוי זה נולד רק בארץ, במוסד הרב קוק, כאשר הוחלט להוציא את הגהותיו התלמודיות של הרב דינר, ביוזמתו של הרב פרופ' בנימין דה־פריס. דבר זה כבר קשור לאופייה של הציונות הדתית בארץ בעת הוצאת הספרים. דרכו של הרב דינר לא ערבה לחיכו של הזרם הרבני המוביל, ובמסורות בעל פה נמסר כי הרב צבי יהודה קוק השמיע הערה מסתייגת כלפיו.

לכן, ככל הנראה כדי "להכשיר" את הרב דינר, נוצר הקיצור הרבני המסורתי שהודפס על ספריו. אבל בהולנד לא הכירו כינוי זה כלל: הוא היה "הרב", "הרב דינר", ד"ר דינר ולעתים רחוקות הרי"צ דינר (דיננער). "הרב" – כי אכן אין ספק שהיה הרב המשפיע ביותר ביהדות הולנד במאתיים השנים האחרונות.

תגיות: הרב יוסף צבי (הירש) דינריהדות הולנדמוסף שבת

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    הלכה וקורונה: איך עושים ברית מילה ללא מוהל?

    הידיעה הבאה

    משבר הקורונה מחייב את המורה לפתח איכויות נוספות

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    משבר הקורונה מחייב את המורה לפתח איכויות נוספות

    משבר הקורונה מחייב את המורה לפתח איכויות נוספות

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD