יום ראשון, ספטמבר 14, 2025 | כ״א באלול ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי שבת

לחדש כקדם: ראש השנה צריך להיחגג יום אחד

קשיי הקורונה הם הזדמנות לחזור למנהגה הוותיק של ארץ ישראל ולחגוג את ראש השנה יום אחד בלבד, כמצוות התורה המקורית

מאת  דב גולדברגר
כ׳ באלול ה׳תש״פ (09/09/2020 14:25)
לחדש כקדם: ראש השנה צריך להיחגג יום אחד

חזי סנדר, "אשא עיני אל ההרים", אקריליק על קנווס, 2019

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

מגפת הקורונה מציבה בפנינו קשיים גדולים באשר לתפילות הימים הנוראים: אסור להצטופף, חם מאוד להתפלל בחוץ והתפילות ארוכות. רבים דנים עתה בשאלה כיצד להתמודד עם המציאות הזו – אילו תפילות יקוצרו ואילו יבוטלו, בכמה לקצר את התקיעות והאם לבטל את חזרת הש"ץ. אך אני מבקש להציע פתרון אחר: להחזיר את ראש השנה לצביונו המקורי כחג של יום אחד, כפי שכתוב בתורה וכפי שהיה נהוג בארץ ישראל למעלה מאלף שנים.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– דעה: אם לא תשנה מסלול, ניו-יורק עלולה להפוך לדטרויט החדשה

– דו"ח הסניגוריה הציבורית: רוב התלונות על אלימות משטרתית לא נחקרות
– מחממים מנועים לקראת החתימה על ההסכם עם איחוד האמיריות

מן התורה אנו מצווים לחגוג את אחד בתשרי כ"יום תרועה" (או "זיכרון תרועה") – יום אחד בלבד. אך בתקופה שבה קבעו את ראשיתו של כל חודש על פי עדים שראו את מולד הלבנה, התאריך של ראש השנה, שחל בעצמו בראש חודש, יצר מצבי ספק. כפי שמתואר במשנה, בתחילה נהגו לחגוג בכל מקרה את היום הראשון, כלומר את היום השלושים של חודש אלול, ובמקביל להמתין לעדים שיבואו ועל פיהם נדע האם אכן ראש השנה חל באותו יום או למחרתו. בחו"ל, לעומת זאת, מחמת המרחק מהמקדש ומירושלים, השתרש המנהג לציין יומיים בכל מקרה מחמת הספק.

חזי סנדר, "אשא עיני אל ההרים", אקריליק על קנווס, 2019

לאחר שהלל הנשיא ייסד בשנת 359 לספירה לוח שנה קבוע, התקף עד ימינו אלה, נותר בארץ ישראל המנהג לציין ראש השנה רק יום אחד. כך נשמר הדבר עד המאה ה־13 לערך, אז היהדות בארץ ישראל הייתה בשפל גדול ונכנעה ללחצים חיצוניים מקהילות בבל וספרד.

לתקוע בשופר גם בשבת

בידינו הוכחות שונות לכך שהמנהג בארץ ישראל היה לחגוג את ראש השנה במשך יום אחד. כך כתבו חכמי קירואן מתוניס לרב האי גאון:

ועוד עשו לו רבותינו מעלה ואמרו: 'שני ימים של ראש השנה – קדושה אחת'. ואמר אדוננו כי בני ארץ ישראל תופסין ראש השנה שני ימים, ואנו רואים עד עתה אין תופסין אלא יום אחד. יפרש לנו אדוננו ברוב חכמתו כל אלו הספקות.

רבי זרחיה הלוי (המאה ה־13), "בעל המאור", כותב אף הוא על מנהג ארץ ישראל:

בדורות הללו, מאחר שהותקן סדר העיבור על פי המנהג שנהוג בידינו, הרי חזרה כל ארץ ישראל להיות כבית הוועד [בית הדין בירושלים שקיבל את עדות הראייה],שאין להם ספק בקדושת היום ואינן חייבין לשמור כי אם יום אחד, בין בראש השנה בין בשאר ימים טובים. וכן נהגו לעשות בארץ ישראל כל הדורות שהיו לפנינו עד עתה. חדשים מקרוב באו לשם מחכמי פרובינציה, והנהיגום לעשות שני ימים טובים בראש השנה על פי הלכות הרי"ף ז"ל, וכן כתב ה"ר אפרים ז"ל כמו שכתבנו אנו.

באופן חד וברור מצדיק אפוא בעל המאור את יהודי ארץ ישראל הנוהגים יום אחד בראש השנה: לוח השנה ידוע וקבוע, ואין כל סיבה בארץ ישראל לחוג יומיים.

ואלו דברי רבינו אשר, הרא"ש:

ורבינו הרי"ף תלמידו [של רבינו חננאל, שסובר שגם בארץ ישראל צריכים לנהוג יומיים] נחלק עליו וכתב… אבל עכשיו שאין סומכין על סוד העיבור [ויש לוח קבוע]… אין להן ספק בקדושת היום ואין להם לשמור אלא יום אחד.

גם הרמב"ם, שדעתו כשיטת הסבורים שיש לנהוג בארץ ישראל יומיים ראש השנה, מבהיר שקדושת היום השני היא "מדברי סופרים", כלומר מדרבנן ולא מדאורייתא.

תנו דעתכם גם על הדברים הבאים: כאשר ראש חודש הוא יומיים, היום הראשון הוא ל' לחודש הקודם והיום השני הוא א' של החודש הבא. בשונה מכך, בראש השנה היום הראשון הוא א' בתשרי והיום השני הוא ב' בתשרי. ברור אפוא שכיום רק היום הראשון הוא ראש השנה. זאת ועוד, יום כיפור לעולם יחול בי' בתשרי, בספירה מהיום הראשון של ראש השנה ולא מהיום השני. אין קטעי תפילה חדשים ביום הזה אלא הכול חוזר על עצמו, ואנו מניחים גם פרי חדש על השולחן כדי לא לברך שהחיינו לבטלה. ברור אפוא שליום השני אין כל משמעות כ"ראש השנה".

בעיה שעשויה לעלות אם נחזור לחגוג את ראש השנה יום אחד בלבד, היא תקיעת שופר בשבת, כפי שחל השנה. בבית המקדש תקעו בשופר בראש השנה שחל בשבת, משום שתקיעה אינה נחשבת מלאכה אלא "חכמה". רבן יוחנן בן זכאי הנהיג תקיעת שופר בשבת בכל הארץ, בכל מקום שיש בו בית דין, ואם כן הדבר אפשרי באופן עקרוני.

הסיבה לביטול תקיעת השופר בשבת, על פי הגמרא, היא החשש שמא מישהו יחליט בשבת של ראש השנה שהוא רוצה ללמוד לתקוע בשופר, ויבוא לטלטל את השופר. האם חשש זה רלוונטי היום? מי הולך ללמוד לתקוע בשופר בבוקר התקיעות? זאת ועוד, היום יש עירוב ואין בעיה בטלטול. ניתן גם להביא את השופר לבית הכנסת ביום שישי, וכך יימנע טלטול. לכן כאשר חוגגים את ראש השנה יום אחד והוא חל בשבת, בוודאי חובה לתקוע בשופר בשבת ולקיים מצווה מן התורה, ולא לבטל את התקיעות בשל חשש לא סביר.

מהפכה מלמטה

קביעת יומיים ראש השנה היא מהתקנות הקהילתיות שאינן על רקע דתי. במקרים רבים הסיבות שבגללן נקבעו תקנות אלו אינן קיימות עוד ואפשר לבטלן, אך חז"ל לא עשו זאת בטענה של "בטל הטעם לא בטל המנהג".

אם ברור ש"בטל הטעם", מדוע לא לבטל? הרי ברור לכול שההיגיון מחייב שאם אין צורך עוד במשהו – יש לחזור אל אשר היה לפני התקנה. דומה הדבר לתאונת דרכים בכביש. לאחר פינוי הפצועים והזירה כוחות הרפואה והשיטור עוזבים את המקום, אך משאירים שם את המחסום שהציבו בטענה "אם כבר הנחנו אותו, שיישאר". כך בדיוק נשמע ההיגיון של "בטל הטעם, לא בטלה התקנה".

ומה עונים בדרך כלל על התמיהה הזאת? "מדרון חלקלק", "מנהג אבותינו בידינו", "חדש אסור מן התורה", "רק סנהדרין יכול לשנות" ועוד. כלומר, אם נחזור ליום אחד ראש השנה, כפי שצוּוינו מהתורה וכפי שנהגו בארץ, מיד נחליק במדרון לעבר החילוניות וכבר לא נשמור את יום כיפור. זהו אבסורד.

תקנה קהילתית אחרת היא לדחות את בקשת "ותן טל ומטר" משמיני עצרת לז' בחשוון, כדי לאפשר לעולי הרגל מבבל לחזור לביתם מבלי שיירטבו. החקלאים בארץ משוועים לגשם, ומנגד כבר אלפיים שנה אין בית מקדש ואין עולי רגל. מדוע לא להקדים את בקשת הגשמים החשובה כל כך? שוב התשובה היא "מדרון חלקלק". אם תעשה זאת, למחרת כבר לא תבוא לתפילת שחרית במניין. אם לא תאמר "יקום פורקן" בשבת ותברך את רבני בבל ואת ראשי הגולה, לאחר התפילה תיסע לים בשבת.

מתייחסים אלינו כאל עבריינים מועדים וכאל חסרי בינה. הרי אם היינו רוצים יכולנו להחליט שממחר לא נשמור יותר תורה ומצוות, בלי קשר לביטול התקנות. מי יעצור בעדנו? אנו שומרים מצוות מתוך בחירה ואהבה. האמירה "בטל הטעם לא בטל המנהג" מרחיקה ולא מקרבת, ובוודאי אינה מונעת גלישה במדרון.

הצגתי את עמדתי בעניין ראש השנה לרב מוכר מאוד. הוא הקשה: ומה יהיה כאשר יחזרו לקבוע את המועדים על פי הראייה? השבתי לו: גם כאשר זה יקרה, הלוח הקבוע יישאר ועניין העדים יהיה טקסי בלבד. הוספתי ואמרתי, כפי שאמר רבן יוחנן בן זכאי כשדרש לתקוע בשופר בשבת וחבריו הציעו לו לקיים דיון בעניין: "נתקע, ואחר כך נדון". תקעו ושוב לא היה צורך בדיון. אף אנו נחזור תחילה ליום אחד ראש השנה, וכאשר ישוב עניין העדים – ידונו אז.

רוב המהפכות והשינויים בעולם אינם מתחילים בהנהגה אלא באים מן העם. כך גם מהפכות המתרחשות בימינו אלה – מעמד האישה, שירות בנות בצבא, הטיפול בעגונות, כשרות, הסכמי נישואים ועוד. אפשר לחדש ימינו כקדם ולחזור לראש השנה של יום אחד, ככתוב בתורה. אם מגפת הקורונה תהיה מאיץ לכך, מה טוב. אין שום סיבה הגיונית להמשיך בראש השנה של יומיים.

תגיות: ארץ ישראלגלותחגי תשרימוסף שבתראש השנה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    ספג אנטישמיות על מגרש הכדורגל בארגנטינה, והחליט לעלות לישראל

    הידיעה הבאה

    פרשת ניצבים-וילך: מעגלים של תשובה

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    איור: מנחם הלברשטט

    פרשת ניצבים-וילך: מעגלים של תשובה

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD