יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת וישלח: סילוק החוב הקדום

אם יעקב כבר איננו אותו איש תמים שברח לחרן, מדוע הוא מתרפס בפני עשו? עיון בפסוקים המתארים את רגע המפגש מלמד על כוונותיו האמיתיות, שנבעו דווקא מביטחון עצמי גבוה

מאת  עידו פכטר
י״ג בכסלו ה׳תש״פ (11/12/2019 13:58)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

לא פחות משמונה פעמים מכנה יעקב את עשו בשם "אדֹני" במהלך המפגש שלו עם עשו. לא פחות פעמים מכך הוא מכנה את עצמו בלשון "עבד". יעקב גם משתחווה לפני עשו לא פחות משבע פעמים. והמנחה ששלח לו מוגזמת לא פחות מכך: 580 ראשי צאן ובקר (כמניין שעי"ר).

יש מרבותינו שלא אהבו את התנהגותו זו של יעקב, לפי שראו בה סמל ליחסם המתרפס של יהודים כלפי אדוניהם הגויים לאורך ההיסטוריה. אבל התנהגותו של יעקב מעלה בראש ובראשונה קושי ספרותי. מה פשרה של התרפסות זו? הרי יעקב כבר איננו אותו בחור תמים שברח מפני אחיו. בלילה הקודם הוא נלחם עם אותו איש מסתורי וניצח אותו, וגם עם לבן כבר התמודד בהצלחה. מעבר לכך, אלוהים הבטיח לו הגנה מפני עשו. מדוע אפוא הוא מתנהג בצורה כה כנועה כלפי עשו?

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

המשך למפגש המסתורי

צוהר לתודעתו של יעקב ניתן ללמוד מדבריו לעשו, שבהם הוא מפציר בו שייקח את מנחתו (בראשית לג, י־יא):

ויאמר יעקב אל נא אם נא מצאתי חן בעיניך ולקחת מנחתי מידי כי על כן ראיתי פניך כראות פני אלוהים ותרצני. קח נא את ברכתי אשר הבאת לך כי חנני אלוהים וכי יש לי כל ויפצר בו ויקח.

שני ביטויים בדבריו של יעקב בולטים כאן. ראשית, יעקב מנמק את בקשתו שעשו ייקח את המנחה במילים "כי על כן ראיתי פניך כראות פני אלוהים ותרצני". קשה להתעלם מהקשר שקיים בין המילים הללו ובין דבריו של יעקב עצמו לאחר מאבקו עם האיש המסתורי בלילה: "ויקרא יעקב שם המקום פניאל כי ראיתי אלוהים פנים אל פנים ותנצל נפשי" (לב, לא). מכאן אנו למדים שבתודעתו של יעקב, מפגשו כעת עם עשו הוא המשכו של המפגש עם אותו איש בלילה.

ביטוי נוסף המלמד על כוונותיו של יעקב הוא "קח נא את ברכתי". יעקב משנה כאן את דבריו. אם עד כה כינה את המתנה ששלח לעשו בשם "מנחה", כעת הוא מכנה אותה בשם "ברכה". גם כאן בולט הקשר למאבק שאירע בלילה. לאחר שהאיש ראה שאינו יכול לנצח את יעקב, הוא מבקש שישלח אותו לדרכו, שכן עלה עמוד השחר. אך יעקב מסרב, באומרו: "לא אשלחך כי אם ברכתני" (לב, כז). האיש מברך את יעקב, ולאחר מכן הוא משולח לדרכו.

מקבילות אלו מציגות לנו תמונה מבלבלת. יעקב רואה את מפגשו עם עשו כהמשך ישיר למפגשו עם האיש המסתורי בלילה, אך כלפי חוץ נראה שהוא מתנהג בצורה הפוכה – בעוד בלילה הוא נאבק וניצח, במפגש עם עשו הוא מתנהג כאישיות כנועה. מדוע?

השבת הברכה

ייתכן לומר שבהתנהגותו של יעקב כלפי עשו אין לראות התרפסות אלא דווקא ההפך מכך. יעקב מבטא בהתנהגותו את השבת הברכה שגנב מעשו לבעליה המקוריים. אם יצחק בירך את יעקב ב"משמני הארץ ורוב דגן ותירוש", הרי שכעת יעקב מעניק ברכה זו לעשו. 580 הבהמות הן סמל לשפע שניתן ליעקב בעקבות הברכה, שכעת מושב לבעליו. ואם יצחק בירך את יעקב "הוה גביר לאחיך וישתחוו לך בני אמך", הרי שכעת יעקב משתחווה לעשו שבע פעמים וקורא לו "אדני". לכן יעקב כה מפציר בעשו שייקח את "ברכתו", חרף סירובו של האחרון. יעקב מעוניין לסגור את החשבון שפתח עשרים שנה לפני כן, כשגנב מאחיו את הברכה שיועדה לו.

הסיבה שיעקב מרשה לעצמו לעשות זאת כעת היא אותו מפגש מסתורי עם האיש בלילה. בתום המפגש ביקש האיש מיעקב שישלח אותו לדרכו, אך יעקב סירב: "לא אשלחך כי אם ברכתני" (לב, כז). אותו האיש הגיב בצורה הבאה (לב, כח־ל):

ויאמר אליו מה שמך ויאמר יעקב. ויאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל כי שרית עם אלהים ועם אנשים ותוכל. וישאל יעקב ויאמר הגידה נא שמך ויאמר למה זה תשאל לשמי ויברך אתו שם.

שאלתו של האיש ליעקב "מה שמך" מחזירה אותנו עשרים שנה אחורה, אל הרגע שבו עמד יעקב לפני אביו במקומו של עשו על מנת לקחת את ברכתו. גם שם שאל אותו יצחק "מי אתה בני", אך יעקב ענה אז "אנכי עשו בכרך". יעקב אז התכחש לדמותו כדי לזכות בברכות. כעת יעקב עומד שוב בפני איש שרוצה לברכו ושואל אותו לשמו, אלא שהפעם יעקב לא מתחפש לעשו אלא מודה בזהותו – הוא יעקב. רק כעת, כשהוא מכיר באישיות העצמית שלו, יעקב משתחרר מטראומת ההתחפשות לעשו, ויכול לזכות לברכה בזכות עצמו.

ומהי הברכה שאותו האיש בירך אותו שם? המקרא לא מספר לנו זאת, אבל ייתכן שהייתה זו מעין אותה ברכה שנתן לו יצחק בעבר – שפע גשמי והצלחה כלכלית. כך יעקב זוכה באותן ברכות שבהן זכה בראשונה, רק הפעם ביושר, בזכות ניצחונו ובזכות עמידתו האיתנה במאבק.

*

לא לחינם סיפור השבת הברכה לעשו מופיע רגע לפני חזרתו של יעקב ארצה. יעקב, שמעוניין לבנות את ביתו באופן עצמאי לאחר שנים שבהן חי על חשבון לבן, לא יכול לעשות זאת כל עוד רובץ עליו חובו של עשו. עצמאות משמעה ריבונות, וריבונות משמעה שאתה קיים בזכות ולא בחסד, בצדק ולא בהונאה. על כן יעקב נטפל לעשו בדרך, ומשיב לו את ברכתו. התרפסותו וכניעתו כלפיו אינן ביטוי לחולשה כי אם לעוצמה של אדם שבטוח בעצמו, ועל כן מרשה לעצמו לוותר על ברכתו. רק אז, כשיעקב באמת שלם, הוא יכול להמשיך במסעו, לשוב לבית אל, לקיים את נדרו ולבנות את ביתו, בית ישראל.

תגיות: העולם היהודימוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    אש המחלוקת

    הידיעה הבאה

    ממשלת גרמניה אישרה: ימונו רבנים צבאיים בבונדסוואר

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: EPA

    ממשלת גרמניה אישרה: ימונו רבנים צבאיים בבונדסוואר

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD