שבת, מאי 17, 2025 | י״ט באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

חיתום הדין בהושענא רבה מזכיר לנו להיזהר עם האשמות שווא

"הדן חברו לכף זכות" היא מידה שאין לה מידה ואין שיעור לחשיבותה ושנתעלמה מסידור התפילה. לקראת חיתום הדין בהושענא רבה השתא עולה קריאת השכמה להשיבה לראש סדר תפילותינו

מאת  שמואל פאוסט
י״ח בתשרי ה׳תש״פ (17/10/2019 21:11)
חיתום הדין בהושענא רבה מזכיר לנו להיזהר עם האשמות שווא

ברכת כהנים בכותל המערבי. צילום: EPA

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

סימנו של החודש בגלגל המזלות נתמלא כבר בימים קדמונים במשמעותו של יום הדין, שבו כל מעשיהם של ישראל, ואף של כל באי עולם, נשקלים במאזניים. "כל הבלים שישראל עושין כל ימות השנה במאזניים לעלות, מוחל להם הקב"ה במזל מאזניים בחודש תשרי" (במדבר רבה טז, כ"ג). מכאן קצרה הדרך לשלל דימויי מאזני הצדק וכפותיהם, כגון הכרעת הכף, כדברי הדימוי במשנה: "אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים, ואליעזר בן הורקנוס בכף שנייה – מכריע את כולם" (אבות ב, ח); וכגון דימוי כף החובה שעליה מונחות החובות והעברות, לעומת כף הזכות שמולה, שעליה ניתנות הזכויות והמצוות.

מתפילת חנה, הנקראת כהפטרה ביום א' של ראש השנה, למדו חז"ל הלכות תפילה. אך הלימוד ממעשה חנה מתחיל עוד בדיאלוג המטרים שבינה לבין עלי הכהן. לגערת עלי, החושד בה כי היא שיכורה, משיבה חנה: "לא אדוני, אישה קשת־רוח אנוכי, ויין ושכר לא שתיתי, ואשפוך את נפשי לפני ה'" (שמואל א' א, ט"ו). את דבריה נותנים חכמים בסימן שאלה ומפרשים: "לא אדון אתה? – לאו איכא שכינה ורוח הקודש גבך, שדנתני לכף חובה ולא דנתני לכף זכות?" (ברכות לא ע"ב).

ברכת כהנים בכותל המערבי. צילום: EPA

הפרשנות לדיאלוג המרתק שבין חנה לכהן הגדול והשופט עלי, מורידה את דימוי המשפט כשקילה במאזניים משמי שמים של בית דין של מעלה ומנחיתה אותם לבית דין של מטה – לשיפוט של כל אחת ואחד מאיתנו את חבריו. "לדון לכף חובה" הוא אפוא לא הכרעת הדין, אלא החשד האנושי במעשה העבֵרה; והיפוכו – "לדון לכף זכות" – הוא העין הטובה שבה אנו רואים ומפרשים את מעשי זולתנו. מה למעלה מה למטה, רק אני, אני ואתה; שנינו שקולים במאזניים, בין הארץ לשמים.

אין לי

המשנה מציעה את רשימת הדברים "שאין להם שיעור" ומוסיפה לה את רשימת הדברים "שאדם אוכל פרותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא" בת ארבעה הפריטים: "כיבוד אב ואם, וגמילות חסדים, והבאת שלום בין אדם לחברו, ותלמוד תורה כנגד כולם" (משנה פאה א, א). ההיגד האחרון, אגב, משתמש גם הוא בדימוי המאזניים, ולפיו מצוות תלמוד תורה שקולה, על כף המאזניים, מול המצוות האחרות כולן.

הסיבה שהרשימות הללו שגורות בפי רובנו היא הכללתן בתפילת שחרית בסידור התפילה. אלא ש"עיון תפילה" קצר יראה שהרשימה שבפינו ארוכה הרבה יותר: "ואלו הן: כיבוד אב ואם, וגמילות חסדים, והשכמת בית המדרש שחרית וערבית, והכנסת אורחים, וביקור חולים, והכנסת כלה, ולווית המת, ועיון תפילה, והבאת שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו, ותלמוד תורה כנגד כולם". מנין נוספו לרשימה שבסידור התפילות שלנו שלל הפריטים הללו?

ציור: מוריה בכר, מאחורי הבית בדיזנגוף, אקריליק על נייר, 2018
להביט על זולתנו בעין טובה. מה למעלה מה למטה, רק אני, אני ואתה. ציור: מוריה בכר, מאחורי הבית בדיזנגוף, אקריליק על נייר, 2018

נראה שבעלי הסידור צירפו לרשימה הקצרה שבמשנה את פירוטה המורחב שבגמרא. בתוך דיון על חשיבותה של מצוות הכנסת אורחים, מובאים במסכת שבת (קכז ע"א) דברי ר' יוחנן הכוללים "ששה דברים אדם אוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא" ומוסיפים את הכנסת האורחים וביקור החולים ועיון התפילה והשכמת בית המדרש, שהם מעין פירוט למצוות גמילות חסדים ותלמוד תורה. בזמן מן הזמנים הוסיפו לכך מנסחי התפילה פירוט נוסף: הכנסת כלה ולווית המת ושלום בין איש לאשתו, שאולי התבקשו ממאורעות זמנם, וכך התגבש הנוסח השגור בפינו – נוסח המשנה בפאה, בתוספת נוסח התלמוד בשבת ובתוספת פירוט מאוחרת יותר. אלא שכאן עולה נתון מסקרן מן השתיקה. ר' יוחנן, כמצוטט לעיל, הציע שישה דברים, וכאן מנינו ארבעה בלבד והשמטנו – כפי שעשה סידור התפילה לפנינו – שני פריטים נוספים מהרשימה: "המגדל בניו לתלמוד תורה והדן את חברו לכף זכות". מה עלה בגורלם של אלה?

אלה אולי נשמטו מסידור התפילה, אך הם מהדהדים היטב בסוגיה האגדית הנמשכת מדיון הגמרא ברשימת המצוות. התלמוד מביא את דברי התנאים: "תנו רבנן: הדן חבירו לכף זכות דנין אותו לזכות", ותכף להם מציע את סיפור האגדה שממנו נלמדים הדברים.

ומעשה באדם אחד שירד מגליל העליון ונשכר אצל בעל הבית אחד בדרום שלש שנים. ערב יום הכפורים אמר לו: תן לי שכרי ואלך ואזון את אשתי ובני. אמר לו: אין לי מעות. אמר לו: תן לי פירות. אמר לו: אין לי. תן לי קרקע – אין לי. תן לי בהמה – אין לי. תן לי כרים וכסתות – אין לי. הפשיל כליו לאחוריו והלך לביתו בפחי נפש. לאחר הרגל נטל בעל הבית שכרו בידו ועמו משוי שלשה חמורים, אחד של מאכל ואחד של משתה ואחד של מיני מגדים, והלך לו לביתו. אחר שאכלו ושתו נתן לו שכרו. אמר לו: בשעה שאמרת לי תן לי שכרי ואמרתי אין לי מעות, במה חשדתני?

וכאן, במקום חשד, מוצא הפועל סיבה טובה לכל אחת מתשובות "אין לי" המאכזבות של בעל הבית, ולשאלתו האחרונה הוא משיב: "אמרתי: שמא הקדיש כל נכסיו לשמים". השיב לו בעל הבית:

כך היה! הדרתי כל נכסי בשביל הורקנוס בני שלא עסק בתורה. וכשבאתי אצל חבירי בדרום התירו לי כל נדרי. ואתה, כשם שדנתני לזכות – המקום ידין אותך לזכות (שבת קכז ע"ב).

את כל האדם

הסיפור התמים והנפלא על פועל שהולן שכר שלוש שנות עבודתו ובכל זאת לימד זכות על בעל הבית המלין ולא הלין עליו ולא חשד בו במאום מעלה כמה חשדות. המספר נדמה כמתאמץ מאוד שנחשוב שמדובר בעובד ומעביד אנונימיים, פשוטי עם וישרי דרך: מעשה ב"אדם אחד" שנשכר אצל "בעל בית אחד". אלא שמבעד למאמץ מבצבצים כמה פרטי זיהוי. בעל הבית אינו סתם "בעלבת", אלא נמנה על חברת החכמים, כפי שהוא מעיד על עצמו: "כשבאתי אצל חברי בדרום". וגם הפועל אינו בדיוק עם הארץ, כשלימוד הזכות שלו על בעל הבית שאוב מתחומי המעשרות וההקדש לשמים. עוד תפר במארג האנונימיות נפרם כש"בעל הבית אחד" חושף את שם בנו, הורקנוס, שממנו הדיר את נכסיו מפני שלא עסק בתורה. לא נתפלא למצוא פתיחה שונה וחושפנית לסיפור הזה, לפי הגרסה שבידי רב אחאי גאון, "בעל השאילתות" הקדמון: "ומעשה ברבי עקיבא בן יוסף שהיה מושכר אצל רבי אליעזר בן הורקנוס ועשה עמו שלש שנים…".

סיפור האגדה עוסק אפוא בדיוק באותם שני פריטים שמנה ר' יוחנן והושמטו משום מה מאוחר יותר: המגדל בניו לתלמוד תורה והדן את חברו לכף זכות. הראשון הוא נקודה רגישה אצל חכמים, השואלים בתמיהה ובכאב על המציאות הרווחת שבה דווקא הם מתקשים לגדל את בניהם לתלמוד תורה, "מפני מה אין מצויין תלמידי חכמים לצאת תלמידי חכמים מבניהן?" (נדרים פא ע"א). בדיוק הנקודה שבה מצוי אבי הורקנוס בסיפור. השני, נוגע אולי בנקודה רגישה אחרת.

דין לכף זכות הוא כנראה אחד הערכים הקשים ביותר ליישום. קשה כמצוות "אהבת לרעך כמוך" שממנה הוא נגזר. בשעה שאתה משוכנע שנעשה לך עוול, החשד הוא התגובה הטבעית. לימוד הזכות הוא העל־אנושי. חכמים למדו "הוי דן את חברך לכף זכות" (שבועות ל ע"א) וכאן פתחו פתח לפרשנים ולבעלי ההלכה לדייק שאולי הדבר אמור דווקא במי שהוא "חבר", מי שנמנים על חברת חכמי בית המדרש, "חברי בדרום".

אפשר שסיפורנו, הנשען על סיפורי חברת החכמים, משווה לגיבוריו אנונימיות היוצאת מכלל ה"חברים", כדי להציע אותו כמופת לכל אדם. ואולי לכן מדגיש יהושע בן פרחיה במסכת אבות כי לצד "עשה לך רב וקנה לך חבר", בעולמו של בית המדרש, "הוי דן את כל האדם לכף זכות" (אבות א, ו). בעלי הסידורים, שראשוניהם המוכרים לנו הם גאוני בבל, אולי נשענו בתורם על מסורת הגאון הנוקבת בשם, ובעודם מבקשים להבליט נקודות אחדות בפרקי תפילת הבוקר בחרו לדון את החכמים לכף זכות ולהצניע נקודות אחרות בעניין המגדל בניו לתורה ולימוד הזכות הפנימי בעולמם.

קמפיין כף הזכות

על מי שעל אף הכול מגיע למעלה גדולה זאת שונים חכמים "הדן חברו לכף זכות – דנין אותו לזכות". מלמדי הזכות נוגעים במידותיו של הא־ל עצמו, ולכן שכרם הוא מידה כנגד מידה. חשד הוא תכונה אנושית מובהקת. הקב"ה לעולם אינו חושד, מראש אין דבר נסתר מנגד עיניו. שכרם של אלה הוא שבבוא חתימת גזר דינם המקום ינהג בהם כמידת בשר ודם, בצידה החיובי, יעלים עיניו מידיעתו החובקת־כול והבוחנת כליות ולב, וידון גם אותם לכף זכות.

בראש השנה וביום הכיפורים נדונים כל באי העולם כל אחד לעצמו. בחג הסוכות נדון העולם כולו וביום ההושענות הגדול נחתם הדין הציבורי, דינו של עולם, דינה של אומה. בתום שנה של קמפיין לימוד לכף חובה מתמשך, של חשד בלתי פוסק, של חבטות הדדיות מתוך ראיית הזולת כערבה שאין בה טעם ואין בה ריח, של הדגשת חסרונותיהם של חברינו ולא מעלותיהם, השנה החדשה דורשת את היפוכו: קמפיין כף הזכות. שמתוך שנהפך כציבור בזכותו של הזולת, יתהפך עלינו הדין לטובה ונהיה אנחנו נדונים לכף זכות ויתרווח העולם.

תגיות: הושענא רבהחיתום הדיןלדון לכף זכותמוסף שבת

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    לחיות את הרגע

    הידיעה הבאה

    ווטסאפ, סיגריות ודלק: מפגינים מבעירים את לבנון

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    ראשי

    העומק האוניברסלי של חג הסוכות

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD