יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי בעולם

מטוסים מבוססי סוללות ימריאו עד 2028

המטוסים שאינם פולטים פחמן צפויים להפוך טיסות קצרות לכלכליות ולספק טיסה שקטה יותר לנוסעים – אולם טרם זכו לאישור בטיחות

מאת  פרנשו ורמה - הוושינגטון פוסט
ג׳ בתשרי ה׳תשפ״ג (28/09/2022 13:35)
מטוסים מבוססי סוללות ימריאו עד 2028

הדמיה של מטוס ES־30, המבוסס על סוללות צילום: Heart Aearospace

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

מדענים ביקשו זה שנים לפתח מטוסים שקטים וידידותיים לאקלים המסתמכים על סוללות במקום על דלק סילוני. כעת הם קרובים מתמיד להמראה. חברות תעופה אחדות, ובהן יונייטד ואייר קנדה, החלו כבר להזמין מטוסים עתידיים, מדגם שיופעל בסוללות, תוצרת שבדיה. הדגם, ששמו הארט אירוספייס ES־19, הוא בעל ארבעה מדחפים, מסוגל להכיל עד שלושים נוסעים ויכול להשלים טיסות קצרות בלי לפלוט פחמן כלל – אם כי יהיה על סיפונו גנרטור שמונע בדלק סילוני, לצורך גיבוי.

המטוס אמור להמריא לפני 2028. אבל מטוסים חשמליים זעירים כבר מקבלים אור ירוק לטיסה, וחלקם משמשים צבאות באירופה. מטוסים ימיים חשמליים נבדקים אף הם, וכבר נעשה בהם שימוש בקנדה. מומחים במעבדה הלאומית לאנרגיה מתחדשת בארה"ב צופים כעת שמטוסים חשמליים היברידיים בני חמישים עד שבעים מושבים יכולים להתחיל לפעול בתוך עשור.מטוסים חשמליים יכולים לפתור כאבי ראש גדולים לחברות התעופה, לפי יצרנים ומומחים בתעשייה. הם יכולים לעזור לחברות לקיים את הבטחותיהן לצמצם פליטות, ולהפוך מסלולי טיסה קצרים לאפשריים כלכלית באמצעות מזעור עלויות הדלק והתחזוקה.

אולם עדיין נותרו אתגרים גדולים, ובראשם טכנולוגיית הסוללה, שצריכה להתקדם מאוד כדי לאפשר את הטיסות המסחריות. מלבד זאת יזדקקו המטוסים לאישורים רגולטוריים, וחברות התעופה יצטרכו לשכנע את הנוסעים שגם מטוסים מבוססי סוללות יכולים לפעול בבטיחות.

"לא חידשנו בתחום המטוסים כבר נצח", אומר גוצ'ין צ'ינאר, עוזר מרצה להנדסת תעופה וחלל באוניברסיטת מישיגן. "יש הרבה דברים שאנחנו צריכים עדיין לעבוד עליהם".

התעופה המסחרית אחראית ל־2.4 אחוזים מפליטות האקלים בעולם, אך השיעור עשוי לעלות ל־22 אחוזים עד 2050 אם הדבר לא ישתנה, כך עולה מנתונים אירופיים.

אנדרס פורסלונד, המייסד והמנכ"ל של "הארט איירוספייס", הקים את החברה שלו ב־2018 ותכנן את ES־19, מטוס חשמלי בעל 19 מושבים. בשבוע שעבר הכריזה החברה על מטוס שיוכל כאמור להושיב 30 נוסעים, ES־30. לפי מקורות בחברה הוא יוכל לטוס עד כ־200 קילומטרים על סוללות וללא פליטות פחמן. בבטנו, סמוך למערך גלגלי הנחיתה, יותקנו יותר מחמש טונות של סוללות ליתיום־יון; לדברי פורסלונד, המטוס נטען בתוך כחצי שעה.

אייר קנדה הזמינה כבר שלושים מטוסים כאלו. יונייטד איירליינס ומסה איירליינס הזמינו מאה מטוסים כל אחת.

ל־ES־30 יהיה טווח מרבי של 800 קילומטרים כמעט, אם כי כל טיסה מעבר ל־200 קילומטרים תדרוש סיוע של גנרטור על הסיפון, שיונע כאמור בדלק סילוני. במצב ההיברידי הזה יפלוט המטוס פחמן בשיעור נמוך במחצית ממקביליו המונעים בדלק סילוני בלבד, לפי פורסלונד. הרעש בתא הנוסעים יהיה נמוך בהרבה מזה שקיים כיום.

עלות התפעול למושב במטוס החדש צפויה להיות דומה לזו שבמטוס מדחף של חמישים איש, לפי החברה – הערכה שעשויה לקרוץ לחברות תעופה. "אם אתה יכול לגרום למטוס לעבוד רק מבחינה טכנית אבל לא מסחרית", מסביר פורסלונד, "ההשפעה על האקלים תהיה מינורית".

עם זאת, מומחים אומרים שלא סביר שהשמיים יתמלאו במטוסים חשמליים בזמן הקרוב. לדבריהם, מדענים יצטרכו לקדם את טכנולוגיית הליתיום־יון מעבר לגבולות התיאורטיים, או לייצר סוללות בכימיה אחרת. מנהל התעופה הפדרלי גם לא סיכם סופית כיצד יאשר מטוסים חשמליים כבטוחים לטיסת נוסעים. המנהל עובד על כתיבת התקנות הללו, אך לא ברור אם הן יהיו מוכנות לפני 2028.

"בדרך כלל, התעשייה שלנו לא עושה שינויים גדולים", אומר צ'ינאר, "אתה עושה שינויים מזעריים לאורך זמן. אז במקרה הזה יש סיכון גבוה, אבל יש גם תגמול גבוה".

תגיות: מטוסמטוסים חשמלייםפחמן דו-חמצני

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    עננים קפואים וירח דוקרני: נפטון כפי שלא הכרתם

    הידיעה הבאה

    "שהפלסטינים ידאגו לעצמם, לי אכפת מהפרנסה שלי פה"

    כתבות קשורות

    צילום: שאטרסטוק

    משימת הלווין החדש: "לשקול" את כל היערות בעולם

    הוושינגטון פוסט
    02-05-2025

    “הוא בעצם ישקול את היערות וימדוד כמה עץ יש בהם”, אמר שאון קיגן, המדען הראשי של המשימה. “כשמסתכלים מלמעלה, רואים...

    הבצורת הקשה בדרום־מערב סין משנה כבר את הנוף

    סוף לטרסות המוצפות? השיטה החדשה לגידול אורז

    AFP
    30-04-2025

    זן אורז חדש בשם "חספה" שפותח על ידי מומחים, משתמש בהשקייה במקום בהצפה, דבר אשר חוסף באופן משמעותי בצריכת המים...

    צילום: שאטרסטוק

    "מדרסים חכמים" יעזרו בשיקום אחרי פציעה ויזהו תסמיני דמנציה

    הוושינגטון פוסט
    30-04-2025

    בתוך כל מדרס משולבים 22 חיישנים ההופכים את הלחץ שנוצר מצעדי ההליכה לאותות חשמליים שמועברים לטלפון חכם ושם מנותחים בידי...

    הידיעה הבאה
    "שהפלסטינים ידאגו לעצמם, לי אכפת מהפרנסה שלי פה"

    "שהפלסטינים ידאגו לעצמם, לי אכפת מהפרנסה שלי פה"

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD