האמת מאחורי "האמת מאחורי הרדיפה": יומרה בלי כיסוי

"האמת מאחורי הרדיפה" מבטיח הרבה הבטחות אך נותר ללא אמירה מחכימה או מסר חדשני, והתוצאה עמוסה ומעייפת

האמת מאחורי הרדיפה | באדיבות פורום פילם

האמת מאחורי הרדיפה | צילום: באדיבות פורום פילם

תוכן השמע עדיין בהכנה...

הבמאי האיטלקי לוקה גואדנינו ("קרא לי בשמך", "סוספיריה", "מתחרים") אוהב לעסוק - או אולי נכון יותר יהיה לומר, לבחוש - בתמות של זהות, מיניות והגדרה עצמית, ועושה זאת באופן שניכר כי עניינו הוא קודם כול לעורר פרובוקציה. אך לא פרובוקציה מהזן הסנסציוני הנצלני אלא כזו שמנסה לעורר דיון אקטואלי באמצעות ניעור אגרסיבי של ערכי החברה השמרניים. בסרטו החדש "האמת מאחורי הרדיפה", גואדנינו צולל אל מימיה הבוגדניים של האקדמיה הליברלית הנבובה ותרבות הביטול האכזרית שהיא מטפחת כשעל כוונותיו נמצאים בין השאר תנועות המי־טו והווק ודור הטיקטוק המפונק שהתבגר לתוכן.

אלמה אימהוף (ג'וליה רוברטס) היא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת ייל היוקרתית. היא מצליחה ואהובה ומצפה לקבל בקרוב את הקביעות הנכספת יחד עם עמיתה וידידה הקרוב פרופ' האנק גיבסון (אנדרו גרפילד). כאשר בת טיפוחיה, הדוקטורנטית מגי רזניק (איו אדבירי), מספרת לה כי האנק תקף אותה מינית, אלמה מוצאת את עצמה במרכזה של סערה מכוערת שהולכת ומסתבכת ואף מאיימת להוציא לאור סוד אפל מעברה. התסריט של נורה גארט מכיל שני מאפיינים מרכזיים שיחדיו חוברים ליצירת חוויית צפייה לא פשוטה. הראשון הוא עומס הרעיונות והנושאים שהוא זורק לאוויר, חלקם מנוסחים על ידי מגוון הדמויות בשטף אינטלקטואלי סנובי, כיאה למוסד האקדמי הפלצני שמקיף אותן. השני הוא עמימותן המוסרית של הדמויות, שכולן סובלות מפגמים אישיותיים המקשים על הזדהות עם מי מהן, והופכות לעוד פחות נסבלות ככל שהסרט מתקדם. גם הבימוי הגחמני של גואדנינו אינו מקל, עם תנועות מצלמה אקראיות (שבוודאי עומד מאחוריהן איזה קונספט עלום) ושימוש אקספרסיבי ומעצבן מאוד בסאונד ובמוזיקה שמוסיפים לחוויה גם יומרנות מיותרת. אולם המתח הבסיסי הטבוע בעלילות מסוג זה, כמו גם אווירת הסודיות שמטופחת, כן מצליחים לעורר עניין בצפייה, לפחות עד שהעלילה משילה מעליה סופית את שארית מומנטום הפתיחה בשיטוטיה המתישים סביב הזנב של עצמה. ניכר כי כוונת היוצרים הייתה ליצור חוויית צפייה שתובעת תשומת לב ומבקשת לאתגר את שיפוט הצופים. כמו קורס אקדמי שבו רעיונות ותיאוריות סותרים מוטחים זה כנגד זה ותפקיד המרצה אינו לספק תשובות אלא רק לעורר פולמוס בקרב הסטודנטים השקדנים. אלא שסרט אינו באמת מסוגל להכיל מורכבות של סילבוס סמסטריאלי וכל הנושאים - המעניינים והראויים - שנזרקים כאן לאוויר מסתכמים בלא הרבה מעבר לפיסות טיעון רזות ללא שום אמירה מחכימה ובטח שלא חדשנית.

בסופו של דבר, בזמן הצפייה תמצאו את עצמכם נאחזים בכל הערכים והדעות הקדומות שאיתם הגעתם לאולם והם בלבד יהיו אלו שינחו אתכם בגיבוש עמדתכם השיפוטית והמוסרית. ואולי זו הייתה מלכתחילה כוונת המשורר - להבהיר כי אנשים תמיד ינקטו עמדה מתוך אמונות היסוד שלהם וכמעט בלתי אפשרי יהיה לשכנעם לשקול השקפת עולם אחרת. אך אם כך, זוהי פואנטה שאפשר היה לנסח בהרבה פחות מאמץ ובוודאי שלא נדרש מסע פתלתל, עמוס ומעייף בן שעתיים ורבע כדי להבהירה. וזוהי, חבריי המלומדים, האמת מאחורי "האמת מאחורי הרדיפה".

הכי מעניין

האמת מאחורי הרדיפה ארה"ב 2025, בימוי: לוקה גואדנינו. 138 ד'

קולנוע שומרוני

פסטיבל הקולנוע שומרון ה–6 יתקיים בין 5-10.11 ויתפרש על פני יותר מ–20 מוקדים ברחבי השומרון. יוקרנו במסגרתו יותר מ–70 סרטים, ארוכים וקצרים, ממגוון מדינות ובהן איראן ופקיסטן, תיערך מחווה ליהורם גאון בנוכחותו ויוקרנו יצירות ששמות דגש על אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים. האירוע יכלול גם מגוון פעילויות לכל הגילים כדוגמת סדנת תעשייה בנושאי AI, פעילויות לילדים, הקרנות מלוות במפגשי אמן עם היוצרים והשחקנים ועוד.