לילה אחד, בשעה 02:17 לפנות בוקר, 17 ילדים קמו ממיטותיהם, יצאו מביתם ורצו אל תוך הלילה. איש לא ראה אותם עוד. כל הילדים למדו בכיתתה של המורה ג'סטין גנדי (ג'וליה גרנר) ולמחרת התגלה שרק תלמיד אחד ניצל מההתרחשות. ההורים השבורים מוציאים את כל תסכולם על המורה המסכנה, שבעזרתו של הורה אחד חסר מנוחה (ג'וש ברולין), יוצאת לנסות ולפענח את המסתורין. זהו התקציר נטול הספוילרים של "שעת הנעלמים", סרטו החדש של הבמאי־תסריטאי זאק קרגר שפרץ לתודעה ב־2022 עם סרטו המטלטל "ברברי". תודו שאתם מסוקרנים.
עם שני סרטי אימה בשק, ניכר כי קרגר צועד בעקבותיו של ג'ורדן פיל שטבע את חותמו בשנים האחרונות עם כמה מותחני אימה ייחודיים שעיקרם "היי־קונספט" מקורי ומבנה לא שגרתי. אולם בשונה מפיל הפוליטי מאוד, קרגר אינו נותן למסריו להשתלט על ההגה. הצופים תמיד נמצאים לנגד עיניו ובאמצעות שליטה קולנועית וירטואוזית הוא מוביל אותם במסע פתלתל ששומר על מינונים מדויקים של מתח, פחד וסקרנות מתובלים ברגעים של צחוק מבועת שמשחרר ומותח שוב את קפיץ עצביהם. כבר בדקות הראשונות הסרט תופס חזק את הצופה, עם מונטאז' שמציג את הילדים היוצאים מבתיהם בלילה ורצים אל החשכה. זהו רגע קולנועי מטלטל, מהפנט ועוכר שלווה, במיוחד עבור ההורים שבקהל שהסרט נוגע בסיוט הקמאי הכי גדול שלהם. כמו בברברי, גם הפעם קרגר מציג נרטיב מאתגר ודורש מהקהל שיבטח בו.
שני שלישיו הראשונים של הסרט עשויים במבנה "רשומוני" שמגולל את ההתרחשות ממספר נקודות מבט. בכל פעם אנו מלווים את אחת הדמויות במסעה, שמצטלב עם אלו של עמיתיה ותורם עוד פיסה להשלמת הפאזל. בכמה מהמסעות הללו קרגר פונה לדרכים צדדיות ומתעכב על דמויות או התרחשויות שוליות שאינן באמת קריטיות למהלך העיקרי. אין ספק שבמאי פחות מוכשר כבר היה מאבד כך את קשב הצופה, אבל קרגר מנווט את ספינתו בביטחון ויודע בדיוק היכן למקם את הרגע המפתיע הבא. כל המהלכים הללו מתגלים בשליש האחרון כחלק ממערך התעתוע המורכב שקרגר טווה כאן. החל מהקריינות הפותחת את הסרט, הוא יוצר מקסם שווא של נרטיב המובל על ידי מספר כל־יודע כשבפועל, מהלך חשיפת האירועים הוא אינטואיטיבי לגמרי, כמו חקירה שמתקדמת בעקבות הרמזים בדרך פתלתלה וכל עיקול בה מעמיק את המסתורין ומכין את הקרקע לגילוי חדש. אך לנתיב הזה יש גם מחיר (זהירות, ספוילר קטן) - כשהאמת מתגלה לבסוף, מתברר שהתעלומה הגדולה שפתחה את הסרט היא למעשה רק תולדה משנית במכלול האירועים ויש משהו כמעט אגבי בפתרונה. הולכת השולל הזו קצת מבאסת, אך הדבר אינו גורע באמת מחוויית הצפייה המסחררת בסרט ומסיומו ההיסטרי. בשנים האחרונות, ז'אנר האימה הפך להומה במיוחד וקרגר מתגלה כאחד הקולות החדשים המקוריים והמסקרנים ביותר בו. "שעת הנעלמים" מותח, מפחיד, מטריד ומלא בהפתעות וייקח אתכם למסע שגם אם במהלכו לא תמיד ברור לאן הוא מוביל, בסופו של דבר הוא מגיע ליעדו בבטחה.
הכי מעניין
שעת הנעלמים ארה"ב ,2025 בימוי: זאק קרגר. 128 ד'
דברים שרואים משם
גם מותחן האימה "אני רואה אותך" מ–2019 מתחיל בהיעלמות של ילד שמהר מאוד מובילה לפתיחתו מחדש של מקרה דומה מן העבר. כשאירועים מוזרים מתחילים להתרחש בביתו של הבלש המופקד על החקירה, מתגלה קשר בין מקרי ההיעלמות לבין משפחתו. סרטו של הבמאי אדם רנדל עבר מתחת לרדאר של רבים בעת יציאתו, אז קבלו את המלצתנו החמה להשלים את החסך. מדובר במותחן עשוי היטב, מלא בהפתעות ועם כמה טוויסטים נהדרים שחובבי הז'אנר ידעו להעריך.