במדור סקירת סרטי הקיץ שהתפרסם לפני כמה שבועות, הצהרתי על "עולם היורה: חיים חדשים" כאחד הסרטים שאני הכי פחות מצפה להם העונה. שלוש שנים עברו בסך הכול מאז פרק הסיום החלש של הטרילוגיה הקודמת, והטריילרים חסרי ההשראה לסרט החדש נראו בדיוק כמו עוד מאותו הדינוזאור. אבל העובדה שכל אחד מסרטי הטרילוגיה האחרונה בכל זאת הכניס יותר ממיליארד דולר, הספיקה לאולפני יוניברסל כדי לתת אור ירוק להפקה חדשה זריזה. ובכן, התוצר שיצא להם לא יזכה כנראה בשום פרס, אבל בניגוד לכל הציפיות, לפחות שלי, אני שמח לבשר שמדובר בכיף גדול.
התסריטאי דייויד קופ, שכתב את שני סרטי פארק היורה הראשונים מהניינטיז בבימויו של סטיבן ספילברג, שוכנע לשוב לסדרה במטרה להחזיר את הזיכיון לבסיס. ואכן, העלילה שלו פשוטה ואפקטיבית - נציג נכלולי של חברת תרופות גדולה (רופרט פריינד), שוכר את שירותיו של צוות שכירי חרב בראשות זורה בנט (סקרלט ג'והנסון) והקברניט המיומן דאנקן קינקייד (מהרשלה עלי). אליהם מצטרף מומחה הדינוזאורים ד"ר הנרי לומיס (ג'ונת'ן ביילי). מטרתם היא לנסוע לאי נשכח שבו התבצעו ניסויים סודיים בהכלאות גנטיות, ולהשיג דגימות דם חיות משלושת מיני הדינוזאורים הגדולים ביותר שחיים בו. בדרך מצטרפת אליהם משפחה שספינתה נטרפה בים וכעת על כולם יהיה לשרוד את זוועות האי. סוד הצלחתו של זיכיון היורה טמון בשני מוקדים: הראשון הוא חוויית האימה הצרופה והמלהיבה שמספקת הצפייה בדינוזאורים צדים וטורפים בני אדם. השני הוא אותו קסם קולנועי שהקים לתחייה באופן כה מעורר השתאות את המפלצות האדירות. אלא שעם השנים, הפקתם של עוד ועוד סרטי יורה וחשיפת היתר של כולנו לאפקטים דיגיטליים גרנדיוזיים בשוברי הקופות ההוליוודיים, שחקו מאוד את אפקטיביות הפלא הקולנועי. הבמאי גארת' אדוורדס ("גודזילה", "היוצר") מבין זאת היטב. הוא אומנם מקדיש זמן לסצנה אחת של היקסמות מזוחלי הענק, לטובת הדמויות החדשות בשכונה וצופים טריים שזה להם סרט היורה הראשון, אך מלבד זאת הוא משקיע את מיטב מרצו וכישרונו במה שלנצח ימשיך לעבוד - האימה. החל בסצנת הפתיחה המבהילה, שמעבירה אותנו בהלמות צלילי באס עוכרי שלווה אל הגרפיקה האדומה הרוויה של כותרת הסרט, אדוורדס מבהיר לצופים בדיוק למה עליהם לצפות. השליש הראשון אומנם מתנהל מעט בעצלתיים לטובת אקספוזיציה והכרת הגיבורים ומניעיהם, אך מרגע שהתפלץ הימי הראשון מופיע מול ספינתו של קפטן קינקייד, האקשן והמתח כמעט שאינם מרפים.
אז כן, כבר מהרגע הראשון ברור מי מאנשי הצוות הוצב כאן רק בשביל להפוך למזון דינוזאורים; הנבל התאגידי הוא דמות קרטון צפויה; ומלבד החלפת השחקנים אין כאן ולו פסיק של חדשנות. אבל למי אכפת כשהביצוע כה מהודק ומבדר ויותיר אתכם על קצה הכיסא למשך רוב זמן הסרט. אז סחתיין עליכם קופ, אדוורדס, ג'והנסון ועלי שהצלחתם להחזיר את הכיף לסדרה הזו, רק עשו בבקשה מאמץ לשבור את קללת הטרילוגיות הקודמות שכזכור, החלו אף הן נהדר, וספקו לנו הפעם גם פרקי המשך מוצלחים.
הכי מעניין
עולם היורה: חיים חדשים ארה"ב 2025, בימוי: גארת' 133 ד'
דיגיזאורוס
בשנת 2000 עשו בדיסני מהלך היסטורי, כשהוציאו לאקרנים את יצירת האנימציה הממוחשבת הראשונה שהופקה באולפני האנימציה שלהם: "דינוזאור". הסרט, ששילב בין אנימציה תלת–ממדית וצילומי נוף אמיתיים, גולל את סיפורו של אלאדר, דינוזאור יתום שגדלו אותו למורים ומצטרף למסע מפרך למציאת מקלט לאחר שמטר מטאוריטים הורס את בית משפחתו. הסרט, שזכה בשעתו להצלחה סבירה ביחס לעלות הפקתו הגבוהה, סימן את תחילת סופו של עידן האנימציה הקלאסית בדיסני.