ב־1990, ארבע שנים לאחר ההצלחה הגדולה של "אהבה בשחקים", חזר צוות היוצרים עם "ימי הרעם" שהוגדר כאהבה בשחקים עם מכוניות מרוץ. התוצאה המהנה בדרכה נפלה באיכויותיה מהמקור. 35 שנים עברו, והנה שוב אותו הפטנט: שלוש שנים לאחר "אהבה בשחקים: מאווריק" מנתץ הקופות, מגישים לנו יוצרי הסרט את "פורמולה 1 הסרט" – גרסת מכוניות המרוץ של מאווריק. האם הפעם הצליח להם יותר?
סוני הייז (בראד פיט) היה בצעירותו כוכב עולה בשמי טורניר הפורמולה 1 היוקרתי, עד שתאונה קשה קטעה לו את הקריירה. שלושה עשורים לאחר מכן הוא משתכנע לחזור לטורניר כדי לעזור לחנוך נהג צעיר ולנסות להציל קבוצת מרוצים כושלת. המפגש המחודש עם דרישות הסף הגבוהות מאלץ את הייז להתמודד עם עברו ולהבין האם עוד נותר בו מה שנדרש כדי לנצח. כמו "מאווריק" גם "פורמולה 1" הוא קודם כול סרט בטעם של פעם והוא אמור לשמש בכך אנטיתזה מרעננת לזיכיונות הקומיקס והפנטזיה שהשתלטו כליל על הוליווד.
מעבר לנוסחת דרמת הספורט האפקטיבית שלו וכמובן, לפיט הכריזמטי, עיקר משיכתו של הסרט נמצא בפנטזיה הגברית המאצ'ואיסטית הפטישיסטית שהוא מציע, בליל מענג של רכבים מעוצבים, נהימות מנועים והקפדה על רמות גבוהות של טסטוסטרון בכל רגע נתון (כל זה בתוספת שכבת התקינות הפוליטית הנדרשת כמובן). אם כבר הזכרנו מנועים, גולת הכותרת כאן הן ללא ספק סצנות המרוצים. הבמאי ג'וזף קוזינסקי מגיע עם הניסיון שרכש במאווריק והוא שב ומדגים את כישרונו הטכני והוויזואלי להעברת דימויים קינטיים מסעירים. מצלמותיו עוטפות את תא הנוסעים, מקיפות את המסלולים ונעות בין הרכבים בווירטואוזיות שמצליחה לקרב את הצופה עד כמה שניתן לחוויית הנסיעה הכאוטית על המסלול. אולם ככל שהסרט מתקדם, מתחילים להישמע גם לא מעט רעשים תחת מכסה המנוע. בגיל 62, פיט החליט לצעוד בדרכו של קרוז ולנצל את הנרטיב כדי להעמיק גם בפרסונה שלו, להכיר סוף־סוף בגילו המתקדם; להתמודד עם הרלוונטיות שלו בעולם צעיר שרואה בו שריד מיושן, ולבסוף, להעביר את השרביט לדור הבא. אך בעוד המאמץ של קרוז הרציני והאינטנסיבי לתלות סופית את מעיל הטייסים היה כן ואמיתי, הגישה השובבה־חצופה של פיט, יחד עם מהלכי העלילה ששבים ומתלבטים בסוגיה ללא הכרעה ברורה, מותירים את המהלך שלו מחופף ומבלבל.
הכי מעניין
גם המרוצים היו יכולים לספק נסיעה חלקה יותר. ראשית, הם ממלאים זמן מסך לא מבוטל מתוך משך ארוך מדי של שעתיים וחצי, ובשלב מסוים מתחילים להרגיש כמו עוד מאותו הדבר. אך בעיקר, היות שחוקי הספורט המוטורי הזה סבוכים למדי, הדרך היחידה לעקוב אחר המתרחש היא באמצעות הסבריהם הבלתי פוסקים של השדרים, הנהגים וצוותי הקרקע שנאלצים לברבר ולתווך לצופים כל העת מי מוביל ומה המהלך שכרגע מתרחש. הצורך המסורבל הזה חותר לא פעם תחת התנופה הקולנועית. "פורמולה 1" הוא מוצר מלוטש ומהנה, אבל הוא אינו מתקרב לשיאי האדרנלין של מאווריק. כנראה מטוסי קרב פשוט מגניבים יותר.
פורמולה 1 הסרט ארה"ב 2025, בימוי: ג'וזף קוזינסקי 155 ד'
תפוס אותי אם תוכל
אוהבים סרטי מרוצים? הנה שניים נהדרים מהשנים האחרונות:
(Rush (2013
סרטו של רון הווארד מגולל את סיפור היריבות בין שני ענקי המרוצים ג'יימס האנט הבריטי (כריס המסוורת') וניקי לאודה האוסטרי (דניאל ברוהל), שהגיעה לשיאה בעונת המרוצים של 1976.
פורד נגד פרארי (2019)
במרכז דרמת הספורט המסחררת של הבמאי ג'יימס מנגולד נמצא סיפורם האמיתי של מעצב המכוניות האגדי קרול שלבי (מאט דיימון) ונהג המרוצים הבריטי קן מיילס (כריסטיאן בייל). ואיך כנגד כל הסיכויים, הצליחו השניים לבנות מכונית מרוץ מהפכנית.