סוחף, מלהיב והאנימציה מוצלחת: הסרט שאף אחד לא ציפה לו

"הטורף: הרוצח של הרוצחים" הוא סרט אנימציה סוחף ומדמם שבוודאי ישמח את חובבי הזיכיון

הטורף: הרוצח של הרוצחים | באדיבות דיסני פלוס

הטורף: הרוצח של הרוצחים | צילום: באדיבות דיסני פלוס

תוכן השמע עדיין בהכנה...

ביולי 2022 עלה בדיסני פלוס הסרט "טרף" המצוין של הבמאי דן טרכטנברג והצליח במשימה שכבר נדמתה כבלתי אפשרית: לנפוח חיים חדשים בזיכיון "הטורף", שכל הניסיונות להחייאתו בעשור האחרון נחלו כישלונות צורמים. לאור הצלחתו של "טרף", החל טרכטנברג לעבוד על סרט קולנוע חדש בשם "הטורף: שטח פראי" שיצא בסוף 2025, אלא שבאוקטובר האחרון נודע למעריצים כי עוד לפני כן נכונה להם הפתעה משמחת: מתברר שטרכטנברג עבד במקביל גם על פרויקט חשאי - סרט אנימציה מעולם הטורף, שעלה כעת בדיסני פלוס.

העלילה האנתולוגית מציגה שלושה סיפורים שונים על רקע שלוש תקופות היסטוריות: מלחמות שבטי הוויקינגים במאה התשיעית, יפן הפאודלית של המאה ה־17 וחזית האוקיינוס השקט במלחמת העולם השנייה. בכל אחת מהתקופות גיבור הסיפור מוצא את עצמו במאבק גורלי מול "טורף", וחלקו האחרון של הסרט מפגיש בין הגיבורים השונים שייאלצו למצוא דרך לשתף פעולה כדי לשרוד. "טרף" אומנם לא תבע המשכון, אך משהצליח באופן כה מזהיר זה רק היה מתבקש שהקונספט שלו - שהציג ביקור מוקדם של טורף בכדור הארץ בחפשו אחר אתגר ציד ראוי - יראה המשך כלשהו. במקום להסתפק בהמשכון בנאלי המציג מעבר לתקופה אחרת, טרכטנברג והתסריטאי מישו רוברט רוטייר העדיפו פיתוח מואץ יותר של עולם הזיכיון באמצעות פרישׂת שלושה סיפורים שונים, והבחירה בפורמט האנימציה מאפשרת להם לעשות זאת במסגרת תקציבית צנועה ובטוחה יחסית. אולם הבחירה בנתיב המזורז מגיעה עם מחיר. הזמן הקצוב שמוקדש לכל אחד מהסיפורים מותיר אותם רזים מאוד עם עלילות צרות ודמויות ראשיות חד־ממדיות, ולמרות הקולנועיות שבעשייה, חוויית הצפייה מרגישה דווקא טלוויזיונית מאוד מבחינת היקף הנרטיב. אלא שבתווך כן שזורים גם רמזים לחזון רחב יותר, כמו הבחירה להציב דמות "טורף" שונה בכל פרק, שמבהירה כי קיים עולם עשיר שטרם נחקר מאחורי גזע הטורפים; וסדרה של סצנות קצרות המופיעות בסיומן של האפיזודות ומובילות למערכה האחרונה החשובה שמרחיבה סוף־סוף את הפרספקטיבה ומצהירה על שאיפות הזיכיון החדשות.

מבחינת האקשן, טרכטנברג ממשיך להציג יכולות בימוי מרשימות. כמו ב"טרף", גם כאן המפתח נמצא בשילוב שבין שרירים למוח, כשהפעם, המעבר בין התקופות השונות מאפשר להציג מנעד רחב יותר של סגנונות לחימה. בין שמדובר בוויקינגית, נינג'ה או טייס קרב, כל הגיבורים ניצבים בעמדת נחיתות מובהקת לנוכח האויב האימתני, והאופן שבו התסריט משכיל למצוא ביטוי יצירתי למיומנותו ועורמתו של כל אחד מהם מצליח תמיד להלהיב ולהפתיע. הוויזואליה, במיוחד בסצנות האקשן, נראית נהדר - טרכטנברג מצדיק את הבחירה בפורמט האנימטיבי המסוגנן כשהוא מעניק לכוריאוגרפיות הקרבות קורטוב נוסף של מהירות וחופש תנועה וירטואוזיים. התוצאה הסוחפת, העמוסה בשפע אלימות גרפית מדממת, בוודאי תשמח את חובבי הזיכיון. "הרוצח של הרוצחים" מבהיר כי "טרף" לא היה הצלחה מקרית. לטרכטנברג המוכשר יש חזון מגובש עבור הזיכיון וכעת נותר רק לחכות להמשך שיגיע ממש בעוד חודשים ספורים.

הכי מעניין

הטורף: הרוצח של הרוצחים ארה"ב 2025, בימוי: דן טרכטנברג, 85 ד'

צייר לי

זה לא דבר חדש שזיכיון לייב אקשן גדול מנסה כוחו גם באנימציה - הנה כמה דוגמאות בולטות:

צבי הנינג'ה: טירוף המוטנטים (2023)

הזיכיון שהחל להפיק סרטים עוד ב–1990 ניסה פעמיים את אפיק האנימציה. "צבי הנינג'ה" מ–2007 היה תוצר בינוני, אבל "טירוף המוטנטים" מ–2023 נחשב בעיני רבים לאחד הטובים שהופקו בזיכיון.

ספיידרמן: ממד העכביש (2018)

לא ממש היה ברור למה לצפות כשהוכרז סרט האנימציה של ספיידרמן, אבל אז התגלה לא פחות מאשר אחד מסרטי האנימציה הטובים ביותר שנוצרו, בכלל. סרט ההמשך מ–2023 שמר על הרמה הגבוהה.

שר הטבעות: מלחמת הרוהירים (2024)

הניסיון להחזיר את הזיכיון האהוב לתודעה באמצעות סרט אנימציה יפנית בהחלט עורר המון סקרנות, אבל התוצר הבינוני סיים את האירוע בקול ענות חלושה.  טרף קל

 

ה' בתמוז ה׳תשפ"ה01.07.2025 | 04:21

עודכן ב