מדי פעם המדור משתעשע במחשבה על כיצד ייראה העתיד וכיצד העתיד יראה אותנו. הכלכלן הפופולרי שיפרסם את רב־המכר "שקיעתה ונפילתה של אימפריית נטפליקס"; הסטודנט הצעיר שיחבר מחקר על הסיפור המוזר של CNN+, שירות הסטרימינג החדשותי שקרס אחרי שלושה שבועות; המיני־סדרה ב"דיסני+" אודות היקום טרום משקפיים חכמים. ובין הספקולציות הללו, ועוד רבות וטובות כמוהן, עומדת שאלה שמענה אפקטיבי עליה חיוני להישרדות האנושות: האם תרצו לקבל הודעות במייל וב־SMS על עדכונים ומבצעים?
טוב, אולי לא זו השאלה שיעסקו בה, אך בהחלט ראוי שבעתיד – וגם כאן בהווה הקטן שלנו – נקדיש כמה דקות לדבר על המטרד האיום הזה. פעם הוא עוד היה שמור לתחום הקניות האינטרנטיות בלבד, אך היום נראה שאין אפשרות להירשם לשירות כלשהו, לקנות מוצר כלשהו או אפילו לתרום תרומה כלשהי (עבור אלה שתורמים, המדור לא שופט), בלי להיתקל בריבועים קטנים וקסומים שמבקשים לדעת עד כמה נרצה שיחפרו לנו אחרי השלב שכבר הוצאנו כסף או קיבלנו שירות ואמרנו שלום.
כל גולש ברשת מכיר את התופעה. יש אתרים מתוחכמים יותר ויש מתוחכמים פחות; הערמומיים ביותר מחליקים את השאלה בדיוק במקום בטופס שבו אף אחד לא ישים לב או מנסחים אותה בלשון הפוכה, כך שמי שחושב שהוא מסמן את משבצת ה"לא רוצה לקבל עדכונים" בעצם מקליק על רוצה בהחלט. האתרים הגרועים ביותר כלל לא טורחים לשאול אותנו מה עמדתנו בנושא, ופשוט מתחילים להפגיז בפרסומות כמו גרמנים למרגלות נהר הוולגה.
בעלי החוצפה הטהורה שאליהם נחשף המדור לאחרונה שאלו האם נרצה עדכונים, נענו בסירוב מנומס, ובכל זאת החלו להמטיר פרסומות בשפע. כשנשבר לאחראי הדואר האלקטרוני והוא סוף־סוף ניגש לכפתור ביטול הפרסומות באתר, הוא קיבל מייל שמודיע חגיגית שלא יישלחו עוד פרסומות, בליווי שתי פרסומות בגוף המייל.
בין הקטבים משתרע מנעד רחב של אתרים חצופים, שובבים, ערמומיים, רעים, תמימים וכל השאר. אבל כולם באופן כזה או אחר, עושים את זה. מת הנימוס, לאיש לא אכפת. תראו לנו את האדם שקם כל בוקר לתיבת מייל נקייה לחלוטין משטויות.
זה אינו המטרד האלקטרוני היחיד, כמובן. הודעות זבל ב־SMS שוטפות את המכשיר של כל ישראלי, כאשר רק המתנשאים ביותר מסתובבים עם סנן שמוחק אוטומטית את התעמולה הפוליטית ואת זעקות השבר של העסקן שטרם השלים את מכסת הכספים הנדרשים לגיחה קצרה לאיטליה. גם שיחות התרמה וטלפונים רובוטיים קיימים בשלל אופניהם, אולם במקרה של שתי התופעות הללו יש מגמת רגולציה בינלאומית (שאולי יום אחד נראה אותה גם כאן), ששואפת למתן או להכחיד את הגשם בלתי פוסק של חרטה טהורה. אך העדכונים – העדכונים בשלהם.
אין כאן פואנטה, לא באמת. אולי מה שיש כאן, בעצם ואחרי הכול, זו רק קריאה לקבל את המציאות. ייתכן שיום אחד יקום הרקולס דיגיטלי שיכרות את כל ראשי ההידרה גם יחד, וישים קץ אחת ולתמיד לזבל האינסופי שנשפך בסיטונאות אל תוך תיבות הדואר הנכנס שלנו. אך עד שיבוא אותו גיבור, אמצו נא את ההרגל הקטן הבא: בפעם הבאה שאתם מקבלים פיסת פרסומת פתטית שאינכם חפצים בקיומה, אל תמחקו אותה ותמשיכו עם היום שלכם. גללו עד למטה, לחצו על "לבטל עדכונים", וראו איך היום שלכם נהיה טיפה יותר טוב.
לתגובות, המלצות, משחקים (ולקבלת עדכונים על מבצעי דיגיטל חמים) שגרו לנו מייל: digital.makor@gmail.com