יום רביעי, יוני 11, 2025 | ט״ו בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי ראשונות

סיפורי תודעה: שיעור גדול על החיים ועל המוות, על תושייה ועל גורל

בסרט ״הנהגת של מר יוסוקה״ מבוסס על סיפור קצר של הרוקי מורקמי. הגבריות שעומדת במרכז הסרט, היא גבריות מעמיקה, שכובשת את רגשותיה

מאת  מרלין וניג
כ״ד באדר ב׳ ה׳תשפ״ב (27/03/2022 08:18)
בתוך ראשונות, תרבות
סיפורי תודעה: שיעור גדול על החיים ועל המוות, על תושייה ועל גורל

מתוך הסרט "הנהגת של מר יוסוקה" . באדיבות בתי קולנוע לב

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

התרבות היפנית מצטיינת בהקשבה, אולי לכן ב״נהגת של מר יוסוקה״ המבוסס על סיפור קצר של הרוקי מורקמי, ובבימויו של ריוסוקה המגוצקי, יש הרבה מקום לשקט. מורקמי הוא ההמינגויי של יפן. ספריו תורגמו לעשרות שפות והפכוו לרבי מכר בינלאומיים ולצדם כתב סיפורים קצרים ועסק בתרגום. בגרסה הקולנועית לסיפור, הלקוח מתוך אסופת הסיפורים ״גברים ללא נשים״, נעשה ניסיון ספרותי פואטי לא פחות. במרכז העלילה ניצב במאי תיאטרון השוקד על המחזה ״הדוד וניה״ מאת אנטון צ׳כוב, באופן בו ברור שהמילים הם משהו בעל כוח, שחודר לחיים עצמם, כחוויה קוסמית ורוחנית. למרבה הפלא, הסרט הארוך הזה, בניגוד לסיפור הקצר,  מצליח להעביר את הסיפור באמצעות השראה מסיפורים נוספים באסופה.

הסרט מתפרש על שלוש שעות בשעה הראשונה שלו הוא עוסק בהווה מוקדם ובשעתיים הבאות, בנקודת המוצא של ההווה, אחרי שנתיים (השעה הראשונה בשלב זה, הופכת לזמן עבר). מבנה זה, לא נפוץ כל כך בקולנוע, כאשר המערכה הראשונה מתרחשת בזמן עבר וכתוביות הפתיחה מופיעות רק אחריה, ובנקודת זמן הווה נוכחי, כשעה לאחר שהסרט התחיל.

לאורכם של השעתיים, נמנע הסרט מפלשבקים לעבר, ומתמקד נטו בזמן נוכח. אנחנו כצופים, לכאורה, קיבלנו את המידע הרלוונטי לנו. רק שלקוראינו הדתיים אומר, שהשעה הראשונה של הסרט כולל סצנות ארוטיות, ולמי שלא מתאים, ניתן לדלג עליה ועדיין מומלץ באופן חריג, להגיע אפילו לשעתיים של ההווה נוכח- כי מדובר ביצירה קולנועית פיסולית ושונה מאופיו השגור של הקולנוע כפי שאנו מכירים אותו. התוצאה היא הצצה נדירה לתרבות היפנית, אופי החשיבה והקונפליקטים הייחודים, שלעיתים מתפרצים אחרי השקט הגדול וזו חוויה מפעימה באיכויותיה (לא סתם הסרט זכה בגלובוס הזהב ובפרס התסריט בקאן וכעת מועמד לארבעה פרסי אוסקר, בתוכם הסרט הזר הטוב ביותר).

יוסוקה קפוקו (בגילומו של הידטושי נישיג׳ימה) הוא שחקן ובמאי תיאטרון צעיר שבתחילת הסרט נשוי לאוטו (ריקה קרישמה), תסריטאית טלוויזיה. במערכת הזוגית בין יוסוקה לאוטו נוכחים אלמנטים מתחום הדימוי, כשבמהלך רגעים אינטימיים במיוחד, אוטו נכנסת לרגעים אקסטטיים של תובנות שונות על היצירות שהיא כותבת ובמיוחד על הדמויות בתוכן. לזוג אין ילדים ושגרתם אפופה מסתורין, כשבשלב מסוים גם ברור לנו, בין היתר, למה. בנסיעות שבשגרה הם מתכוננים לעבודתם והרכב האדום (סאאב 9000) הופך לחלל חזרות של יוסוקה, לצד שחזור הסיפורים שאוטו הוגה בלילה ושוכחת בבוקר. בזמן ההווה של הסרט, יוסוקה מגלם את דידי מהמחזה ״מחכים לגודו״ של סמואל בקט ואוטו מגיעה לצפות בהצגה עם שחקן צעיר בשם טקאטוסקי שמככב בדרמות שכתבה. לא סתם הבחירה בבקט מוצבת בראשית הסרט. יש כאן הצהרה על אבסורד, אקזיסטנציאליזם וחיפוש משמעות. זהו זרקור ורמז לדמותו של יוסוקה. אלא שמכאן, מהר מאוד האידיליה הזו של זוג אמנים, שוקעת וכדי להימנע מספויילרים, אומר רק שבשלב מסוים, יוסוקה יאלץ להתמודד לבד עם גורלו.

שנתיים אחרי המערכה הראשונה, יוסוקה מגיע לפסטיבל תיאטרון בהירושימה, שם עליו להעלות את ״הדוד וניה״ כהפקה רב לשונית. הנהלת התיאטרון מאלצת אותו, על אף התנגדותו, להשתמש בשירותיה של נהגת מטעמם. מיסקי וואטארי (טוקו מיורה) היא נהגת צעירה ומופנמת שבמהלך הנסיעות אט אט תיפתח כאשר במקביל לעבודה על ההצגה, ייחשפו סערות הנפש של הדמויות ומארג מותח וסוחף של מבנה נפשם ייחשף לצופים.

הצבת המחזה ״הדוד וניה״ בלב הסיפור הקולנועי, הייתה יכולה להוות מכשול אלא שבידיו המיומנות של המגוצקי, האמון על מפרט כה מורכב של כבישים ושתיקות, מפרט שכמו פורט על נימי התרבות היפנית, הופכת ההצגה ועבודת התיאטרון כולה (משלב קריאת המחזה והליהוק ועד החזרות והביצוע), למוקד של כוח וגילוי ולשיעור גדול על החיים ועל המוות, על אהבה, על בגידה, על תושייה ועל גורל.

בסרט שכולו איפוק, נחשפת תהום גדולה של מחשבה ועולמות יסודיים של סיפורי תודעה. האהבה מתגלה ככוח החירות, כאשר אוהבים מבעד לסדקים ומתגברים על הכאב. הגבריות שעומדת במרכז הסרט, היא גבריות מעמיקה, שכובשת את רגשותיה ועושה בהם שימוש מושכל, על הבמה כמו גם בחיים. האופן שבו מפלסת מיסקי את מקומו מהנהגת של יוסוקה, לדמות מרכזית עם עולם משלה, היא דרך מופתית ואולי לכן זהו סרט שבמהות החוויה שהוא מעניק, ניצבת משמעות והתוצאה, מטלטלת ומעוררת מחשבה.

תגיות: ביקורתקולנועקולנוע לב

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    "המחשבות נודדות לאוקראינה, ואני אנדוד לשם יחד איתן"

    הידיעה הבאה

    עם הפנים לעתיד

    הידיעה הבאה
    הכה ברבנות והצל את נשות ישראל

    "יום האשה הלמדנית": להמשיך לחגוג את המהפיכה

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD