"אליטה: מלאך קרב", סרטו החדש של רוברט רודריגז, הוא ניסיון נוסף של הוליווד לבסס סרט על מנגה (קומיקס יפני). עד כה, זה לא ממש הצליח לה. במקרה הזה, עלילת הסייברפאנק מתרחשת במאה ה־26 ועוקבת אחר אליטה – סייבורגית שנמצאה במגרש גרוטאות על ידי דוקטור אידו, מוקמת לתחייה ומתגלה כבעלת יכולות לחימה מתקדמות. אליטה מנסה לגלות מי היא ומה הקשר שלה לעיר העילית המסתורית זיילם המרחפת מעל.
לפני הכול, אליטה הוא סיפורו של הבמאי ג'יימס קמרון שכתב והפיק אותו. עוד בתחילת שנות האלפיים הכריז כי אליטה יהיה סרטו הבא. שליחות קטלנית 1 ו־2, הנוסע השמיני 2 ומצולות, הוכיחו כבר כי ליוצר המוכשר הזה אין מתחרים ביכולת לעבד חומרים מורכבים של מדע בדיוני לכדי יצירות ז'אנר מסעירות, עמוקות ובוגרות. אבל לאחר ההצלחה חוצת הקהלים של "טיטאניק", קמרון ראה כי טוב ובחר ב"אווטאר" הפרווה כסרטו הבא. אליטה, הבוגר והאלים יותר, נזנח. עד עכשיו.

כאמור, את הגלגול הנוכחי, קמרון – שעסוק כעת בבימוי המשכוניו המרובים של זיכיון אווטאר – רק כתב והפיק, כשעל הבימוי הופקד רוברט רודריגז. חומרי המקור ורודריגז המחוספס יצרו ציפייה שאליטה יסמן את שיבתו של קמרון למדע בדיוני רציני למבוגרים, אבל לצערנו נראה כי החשש שקמרון התקלקל הוכח כנכון. קמרון העמיד תסריט פשטני וצפוי, ארוז בגישה מרוככת שתכליתה להתאים כמובן לקהל רחב ככל שניתן. לרודריגז לא נשאר הרבה מה לעבוד איתו – ולא שהוא אינו מנסה. מבחינה ויזואלית, מדובר באחת החוויות המרהיבות שנראו השנה – העולם יפהפה ומלא פרטים, עבודת לכידת התנועה עם השחקנים משכנעת, השוטים וירטואוזיים והאקשן צלול, ללא קשקושי עריכה מעייפים. גם הבחירה השנויה במחלוקת לעצב לגיבורה עיניים גדולות (המזוהות עם הז'אנר היפני), שהיו עלולות להקנות לה מראה מטריד, עובדת היטב – ואליטה מעוררת בקלות הזדהות ואמפתיה.
רודריגז מביים ביד בוטחת ומתענג על כל המקומות שבהם ניתן לדחוף את סף האלימות לקצה. לו רק היו משחררים לו את הרסן, כפי שהיה ב"סין סיטי" שלו, היה יכול להיות כאן משהו חזק באמת. אבל בניסיונו לקסום גם לצעירים, התסריט של קמרון מחרב את הפוטנציאל ומונע מכל העסק להתרומם, ממש כפי שהיה ב"הרוח במעטפת" – עוד עיבוד למנגה שהוליווד ריככה ורידדה למוות. מצד שני, קשה שלא להבין את הוליווד. לפני שנה וחצי הושקע הון עתק בהפקת "בלייד ראנר 2049" – מדע בדיוני מורכב, פילוסופי, אפל ואלים. חלומם של חובבי הז'אנר. והתוצאה? למרות איכויות הסרט, ההכנסות לא היו מספקות וחברת ההפקה הפסידה קרוב ל־80 מיליון דולר.
פעם היה יוצר אחד, שידע בדיוק כיצד לתמרן בין הטיפות. כיצד לספק את התמהיל האולטימטיבי בין המורכב למבדר, בין העמוק למסעיר, ועם הצלחה קופתית מרשימה. קראו לו ג'יימס קמרון, ואנו מקווים שממש כמו גיבורו המפורסם ביותר – גם הוא עוד יחזור.
אליטה: מלאך קרב ארה"ב 2019, במאי: רוברט רודריגז 122 ד'