כבשים אאוט: מוזה חדשה לאיתמר טל

דבריו של ארלבט אינשטיין כי "לא תהיה אנושות תוך ארבע שנים מהיכחדות הדבורים", עמדו לנגד עיניו של האמן שנודע בזכות הכבשה בבה, וכעת מצא את עצמו אוצר גלריה שלמה, מתוקה ועוקצנית כאחד, על החרק המעופף, ובעצם – בעיקר עלינו

אסף גולן | 26/4/2017 15:07
תגיות: איתמר טל,הכבשה בבה,דבורים
כל הבאזז הזה: האמן הרב תחומי איתמר טל (39), השיק לאחרונה את "גלריית באזז". הגלריה החדשה אוצרת מעל 100 ציורים העוסקים בעולמן המרתק והנכחד של הדבורים. הדבורים הן מושא התשוקה של האמן, וזאת מהסיבה שצורת חייהן, תתפלאו, דומה מאוד לבני האדם.

לכבוד פתיחת הגלריה שוחחנו עם איתמר על מקורות ההשראה שלו ועל הפניה שלו לעולמן של הדבורים. "עולמן המסתורי והנכחד של הדבורים הניע אותי מיצירה חווייתית לילדים בסדרה 'בבה הכבשה' ליצירת ציורים למבוגרים", מספר האמן, שנודע בזכות אותה כבשה שובבה שכבשה את ישראל. "מבחינתי, המעבר מציור כבשים לציור דבורים מהווה חלק מתהליך ההתבגרות שלי ובנוסף לכך יש בדבורים משל על החיים שלנו. כמו שכוורת הדבורים עוקצת ומתוקה, כך גם החיים שלנו".
 
צילום: אסף ספקטור
פעם כבשים, היום דבורים. איתמר טל בגלריה באזז צילום: אסף ספקטור

מטרה נוספת של איתמר טל היא הרצון להעלות את המודעות לתופעת היכחדות בעלי החיים בעולם. "הדבורים בעולם נכחדות וזה בעיקר באשמתנו. לכן החלטתי להזכיר את העובדה הזו דרך היצירה שלי. כולנו יודעים מה הגורם להכחדה הזו ולהכחדה של עוד בעלי חיים. האשמים הם: חומרי הדברה, קרינה אלקטרו מגנטית, וירוס שתוקף את הדבורים, זיהום אויר, מים ואדמה. בנוסף לכך, האדם, בכדי למקסם את ייצור הדבש, מאכיל את הדבורים במי סוכר (כימיקל) - מה שגורם לחולשתן ולמחלות. מנגד, חיי האדם תלויים בדבורים, הן הרי מפרות את רוב הפירות והירקות שאנחנו אוכלים. לכן מדאיג לדעת שכ-50 אחוז מהדבורים כבר נכחדו. אני רוצה להזכיר לקוראים את דברי המדען הדגול אלברט אינשטיין שאמר כי "לא תהיה אנושות תוך ארבע שנים מהיכחדות הדבורים".

טל מוסיף כי "הדבורים מרתקות אותי כי הן ממש דומות לנו בני האדם, בכוורת כולן למען כולן. הכוורת היא סוג של קיבוץ ללא מניעים אינטרסנטים. שיתוף פעולה הוא דבר מנצח".
צילום: סוזי לוינסון
כל ציור עשירי יתרם לטובת הציבור . גרליה באזז צילום: סוזי לוינסון

טל מציין כי ההתמקדות ביצירה הקשורה לדבורים גם תייחד את היצירה שלו כאמן ותעניק לו חתימה אישית מוכרת. "בציור המתבסס על דבורים הצלחתי למצוא שפה שתהיה מזוהה איתי, כשאנשים יראו את הציורים הם יגידו - 'איתמר הצייר'״.

למה פתחת גלריה לבד?

"קודם כל צריך להגיד שזה מעשה אמיץ ולא מובן מאליו גם לי. הרי אין אמנים צעירים בארץ שמעיזים ומאמינים ביצירה שלהם עד קפיצה לפתיחת גלריה עצמאית. אבל יש לי אג'נדה בפתיחת הגלריה: Stronger together, שמשמעותה תרומה לחברה. כל ציור עשירי יתרם לטובת הציבור - תמיכה קטנה באנשים שקשה להם, למשל עזרה לחודש אחד בשכר דירה, מענק ללימודי תואר, טיפול שיניים וכדומה. כלומר אתפרנס מהקהילה, ובדרך זו אחזיר לה. בגלריה גם נערכות פעילויות חברתיות, המהוות כר תומך ומוקד תרבות קהילתי. בנוסף לכך, קיר בגלריה יוקדש לאמן/ית החודש, ובו אמנים יוכלו להציג ללא עמלה עבורי. אני גם אשמור על מחירי הציורים שלי מ-1000 שקל ועד 1000 דולר, על מנת להנגיש את האמנות להרבה בתים. מדובר במחיר זול יחסית כי הציורים מאוד גדולים, ומדובר במחיר מאוד עממי".
 

צילום: אסף ספקטור
הציורים עשויים בצבעוניות מהפנטת, מלאי תחכום ומסתורין. עבודה של איתמר טל צילום: אסף ספקטור

חלק מהציורים מורכבים ממאות דבורים צפופות היוצרות דמויות, כך עובר המסר שאם נפעל כקבוצה אחת נצליח כמותן, מסביר האמן. צורת המשושה היא צורה שטל מתייחס אליה ברוב הציורים, זו הצורה הראשונית שהטבע יצר וכך גם נראה התא בו הדבורה שוכנת. מתוך הציורים מבעבעים דימויים, כולם כאחד מונעים מהכוורת. הציורים עשויים בצבעוניות מהפנטת, מלאי תחכום ומסתורין, בצבעי אקריליק על בד.
 
צילום: אסף ספקטור
''כך עובר המסר שאם נפעל כקבוצה אחת נצליח כמותן''. עבודה של איתמר טל צילום: אסף ספקטור

כזכור, טל התחיל להיכנס לתודעה בעקבות פיסול בחפצי נוי. הוא מכר עבודות יד ביריד בנחלת בנימין, בהן גם פסלי כבשים. הביקוש לכבשים עלה ועבר מעיצוב בעבודת יד לייצור המוני. "ב-2006 הקמתי חברה לייצור הפסלים ושיווקם בשם 'הכבשה בבה', אלא שלא התחברתי להתמסחרות ופגישות העסקים בסין (מיקום המפעל) ומהמקום הזה החלטתי לפתח סדרת ספרים ודיוידי, עם דמויות הכבשים בסגנון של 'פעם', מאוירים מפלסטלינה".

באוגוסט 2008 יצא לאור הספר הראשון בסדרה מאת אפרים סידון: 'בבה כבשת היומולדת'. לאחר הספר הראשון יצאו עוד שישה ספרים בסדרת "בבה הכבשה" והפכו לרבי מכר.
 
צילום: אלי דסה
איתמר טל והכבשה בבה צילום: אלי דסה

מתי התחלת לצייר?

"אל עולם הציור נחשפתי כאשר מנשה קדישמן היה שכן שלי. בהיכרות איתו נחשפתי לאיש מצליח, מוכשר ובעיקר צנוע, הערכתי אותו ולמדתי ממנו. דרכו נחשפתי לציירים והתאכזבתי שאיני יודע לצייר. לפני שנה התוודעתי לעולמן של הדבורים, החלטתי לנסות לצייר אותן והתמדתי בכך. במהלך השנה יצרתי מעל ל-100 ציורים וכך לימדתי את עצמי לצייר, נחשפתי לחומרים וטכניקות, עד שמצאתי שפה שמייחדת אותי".
 
צילום: אסף ספקטור
מתוך הציורים מבעבעים דימויים, כולם כאחד מונעים מהכוורת. עבודה של איתמר טל צילום: אסף ספקטור

גלריית באזז, גורדון 21 ת"א, טלפון: 03-5664566.
פייסבוק: גלריה באזז buzz gallery.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

פייסבוק