קנס לחברת הדקה ה-90
לראשונה מרשיע בית המשפט סוכנות נסיעות בגין הטעיית צרכנים במחירי עסקאות מכר מרחוק וגוזר על חברת הדקה ה-90 קנס כספי בסך 90 אלף שקל
האישום הראשון מתייחס לתוספת דמי ביטול שנגבו מצרכן בעת ביטול עסקה כחוק בתוך 14 יום, ואי-ציון פרטים בתקנון לגבי זכות הביטול, לפי חוק הגנת הצרכן. התביעה מתארת מקרה של צרכן שרכש ארבעה כרטיסי טיסה וחויב ב-400 דולר כתוספת דמי ביטול, במקום סכום של 100 שקל לכל כרטיס טיסה, כתנאי לביטול העסקה.
לפי חוק הגנת הצרכן ברכישה במכר מרחוק ניתן לבטל טיסה או חבילת תיור בתוך 14 יום מביצוע הרכישה, ובלבד שהשירות שניתן לא יחול בתוך שבעה ימים לפני מועד הביצוע של העסקה (שאינם ימי מנוחה). במקרים כאלה דמי הביטול יעמדו על סך של 100 שקל או סכום של 5% מסכום העסקה – הנמוך מבין שניהם.
האישום השני מתייחס לגביית תוספת דמי טיפול בסך תשעה דולר מצרכנים. באתר האינטרנט של החברה לא מצוין מחירה הכולל של העסקה, הכולל גם את דמי הטיפול בתוכו. כך שהמחיר הכולל את תוספת התשלום של תשעה דולר הובהרו לצרכן על ידי החברה רק בשלב הזמנת כרטיסי הטיסה לחו"ל.
האישום השלישי מתייחס למכירה באמצעות מודעות בעיתון, הכוללות הנחה בגין כוכבים של ישראכרט. אף שחוק הגנת הצרכן מחייב את החברה לציין ולפרסם את המחיר הכולל של העסקה, לא הובהר במודעות מהו מחיר העסקה הרגיל ללא ההנחה. כך שבפועל צרכנים שלא היו להם כוכבים של ישראכרט, נדרשו להוסיף סכום של 20 דולר לסכום שפורסם במודעה.
בית המשפט קבע כי עסקה המבוססת על טעות של צרכן שמקורה באי-גילוי מראש של כל פרטי העסקה ותנאיה היא עסקה המושתת על הטעיית הקונה ואיננה עסקה בין שני צדדים שווים.
מה כדאי לדעת?
בעסקת מכר מרחוק על הצרכנים לוודא בעת הקנייה כי בפרסום מופיעים פרטי החברה המלאים, תנאי הביטול וכל תנאי העסקה המלאים.
לעומת זאת, בעת רכישה פרונטלית במשרדי סוכנות הנסיעות, סוכן
הנסיעות קובע את דמי הביטול בגין טיסה או חבילת תיור, ולא ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 יום. זכות ביטול כזו קיימת רק במידה שסוכן הנסיעות מאפשר זאת, לכן יש לוודא פרטים אלה מראש.