 |
ענף ייבוא כלי הרכב הוא אחד מהענפים הגדולים בישראל, ומהווה מקור הכנסה משמעותי למדינה. ב-2003 הסתכמו הכנסות המדינה ממיסוי כלי הרכב ב-15 מיליארד שקל, המהווים כ- 10% מסך הכנסות המדינה ממסים. הורדת נטל המס על ייבוא כלי רכב, צפויה להשפיע בצורה משמעותית ביותר על המשק הישראלי - ולא רק על תקציב המדינה, אלא בעיקר על הכיס שלנו. השבוע הגיש ח"כ אהוד רצאבי (שינוי) הצעת חוק להפחתה נכרת בשיעור המס, מהלך שעוד צפוי לעבור טלטלות רבות. בשנת 2003 עמד מספר כלי הרכב לאלף תושבים על 294 כלי רכב, לעומת כ-650 כלי רכב לאלף לתושבים בעולם המערבי. פחות ממחצית. בארצות הברית גבוה המספר פי שלושה. מצבת כלי הרכב בישראל מונה, נכון ליוני 2003, 2,016,743 כלי רכב, שמתנהלים בכבישי הארץ. כך על פי נתוני משרד התחבורה. ייבוא
הרכבים בשנת 2003 הסתכם ב-120-130 אלף כלי רכב חדשים, אולם במהלך 2003 נוספו למצבת כלי הרכב 22 אלף מכוניות נטו - בניכוי כלי רכב שהורדו מהכביש. לדברי יקי אנוך, יו"ר איגוד יבואני הרכב, בשנת 2002 הציגה ישראל את הגידול הנמוך ביותר בתולדות המדינה במספר המכוניות - 1.1% בלבד, זאת לאור המיתון הכלכלי ששרר במשק. ה'גיל' הממוצע של כלי הרכב בישראל ב-2003 הוא כ-6.5 שנים, לעומת 6.3 שנים ב-2002, כאשר בעולם המערבי הוא עומד על כ-4.5 שנים. המיסוי על כלי הרכב בישראל מורכב ממס נמל - 2%, מכס - 7%, מס קניה - 95% ומע"מ - 17%, כלומר רמת המיסוי על כלי הרכב עומדת כיום על כ-121% ממחיר הרכב. "מלבד מדינות צפון אירופה כמו דנמרק ופינלנד, להם שיעור מיסוי גבוה לכלי הרכב, בשאר העולם המערבי המס הוא רק המע"מ", מסביר אנוך.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
2,016,743 כלי רכב בישראל
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הפחתת מס הקנייה ל-30% מ-95% כיום
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"מה לדעתך צריך לקרות בכדי ששיעור המס בישראל ירד?" אנוך: "לממשלה יהיה קשה לוותר על חלק ניכר ממיסוי כלי הרכב. זוהי פרה חולבת". ולכן, מסביר אנוך, כדי להוריד את המסים צריך להימצא פתרון להשלמת הפער מהורדת שיעורם על ייבוא כלי רכב. "רמת המיסוי כיום על מכוניות היא לא הגיונית. כדי לרכוש כלי רכב צריך להרוויח 14 משכורות, וזאת מבלי לבזבז ממנה, ולכן כדי להתתפרנס ולרכוש כלי רכב, צריך בעצם להרוויח 60 משכורות – כלומר חמש שנות עבודה - פשוט לא הגיוני'". רצאבי כאמור, הגיש השבוע לכנסת הצעת חוק שעל-פיה מחיר הדלק יועלה ב-15 אגורות לליטר, ובתמורה יופחת מס הקנייה על כלי רכב ל-30%. על פי הצעת החוק, בסופו של התהליך שיעור המס הכולל על רכב פרטי יהיה זהה לשיעור המס על רכב מסחרי - 75% כיום. במקביל יועלה מחיר הדלק בשלבים תוך השוואה של המס על דלק לשיעור המס על סולר, שיסתכמו ב-2-3 שקלים מס לליטר בנזין או סולר. הפחתה של 65% במס הקניה תבוא לידי ביטוי באופן משמעותי בעלות הסופית לצרכן. לשם המחשה, רכב שעלותו כיום לצרכן הינה 150 אלף שקל - למשל מאזדה 6 - יעלה, אם תתממש הפחתת מס הקניה לרמה של 30%, כ- 44 אלף שקל פחות. או 106 אלף שקל. רכב שעלותו כיום מסתכמת בכ- 120 אלף שקל, כמו למשל סובארו אימפרזה, יימכר לצרכן בעלות סופית של כ- 85 אלף שקל, 35 אלף שקל פחות. פורד פיאסטה, שנמכרת היום לצרכן בכ- 85 אלף שקל, תמכר בכ- 60 אלף שקל, וקיא, שאחד מדגמיה עולה 220 אלף שקל כיום, תמכר בכ- 65 אלף שקל פחות - כלומר 145 אלף שקלים. בממוצע, מדובר בהפחתה של כ- 30% מעלות הסופית של הרכב, כיום.
לדברי עו"ד אודי ברזילי, לשעבר, נציב מס הכנסה, "כבישי האגרה הם גם פתרון להשלמת הפער שייגרם בהכנסות המדינה כתוצאה מהפחתת המס המשמעותית (אבדן של כ- 8 מיליארד שקל בשנה). כמו כן, ניתן לעשות כפי שחשבו לעשות בלונדון, כאשר רכב מעוניין להיכנס לעיר בשעות העומס הוא ייאלץ לשלם מס, ובכך ניתן יהיה להוריד את המיסוי על כלי הרכב". ברזילי טוען עוד כי צריכים להתקיים שני תהליכים כדי שהמדינה תוריד את המיסוי על כלי הרכב. "האחד, מדיניות הממשלה צריכה לדגול, ברמה האסטרטגית, בהורדת מסים, וכיום התוכנית הכלכלית של שר האוצר אכן הולכת לכיוון זה. והדבר השני הוא פתיחת שוק יבואני כלי הרכב, שזהו גם תהליך שהחל לצאת אל הפועל". "בהנחה שאכן יופחת שיעור המס, איך זה עשוי להשפיע על השוק?" רצאבי: "התוצאה המיידית של התהליך תהיה שעל כבישי ישראל יעלו יותר מכוניות חדשות, בטוחות הרבה יותר, מאובזרות ומצוידות באבזרי בטיחות, לרבות כריות אויר, ABS וקורות צד". לדבריו, המדינה מקבלת מדי שנה 15 מיליארד שקלים ממיסוי כלי רכב, אבל רק חלק קטן מסכום זה חוזר לשיפור הבטיחות בכבישים. "הורדת מסי הקנייה תהפוך את המכוניות הבטוחות לנגישות יותר עבור הציבור", מסביר רצאבי ומוסיף "בעקיפין הצעת החוק שלי תחסוך למדינה מיליארדי שקלים בשנה מתאונות דרכים". בנוסף לכך, הוא מסביר כי הצעת החוק תאפשר לשכבות הנמוכות יותר בחברה לקנות רכבים חדשים ובכך הם גם יהיו בטוחים יותר. "החוק יאפשר לא רק לעשירונים העליונים ולמנכ"לים לנהוג ברכבים חדשים ובטוחים, אלא גם הצעירים ומעמד הביניים יוכלו ליהנות מרכב חדש ובעיקר בטוח".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | ח"כ אהוד רצאבי (שינוי) | |
|