 |
/images/archive/gallery/921/340.jpg נילי לנדסמן.
גיא כושי  |
|
|
|
בוא נשים את הדברים על השולחן הערוך לתפארת: חג החירות הוא יום חגו של השעבוד הנשי. ולכן זו הזדמנות מצוינת לקרוא ספרים על חופש, זהות ומשמעות החיים. נילי לנדסמן עם שלוש המלצות |
|
|
|
|
|
 |
בתוך קדחת ההכנות, המתנות והניקיונות מוצאת עצמה (כמעט) כל אישה עברייה שרוח החג מפעמת בה, מיטלטלת בין אמביציה מופרזת לאפיסת כוחות. וזאת גם אם אינה נוהגת לציית לתקנון המלא של המסורת היהודית, המעמיד במבחן את כל סגולותיה כאשת חיל. משום מה, רוחו השתלטנית של חג החירות מצליחה לתעתע גם במרדניות, החדורות בפמיניזם נחוש שבנחושים, אשר מסרבות בתוקף ביתר ימות השנה להפגין כישורי בעלת בית מופתיים. כי בפסח כמו בפסח מישהי צריכה לבשל, לערוך שולחן רב מסובים (או לפחות להטות שכם לסייע בכל אלה), להידחס ליפה ולהדוקה שבשמלות וללגום כמעט בקבוק שלם של יין מבלי לאבד את הראש ולהעליב בשעת הסעודה את הדוד שנותן בבדיחות.
חג החירות - והבה נניח בזאת את ההנחה המצערת באופן רשמי על השולחן הערוך לתפארת - הינו יום חגו של השעבוד הנשי. במקום להרהר בחדלונו של שלטון כיבוש, בהיעדרו של מנהיג רוחני ראוי לאומה או בכמיהה המתמדת לסיר הבשר הגלובלי,
נוטים האורחים לרוב לדון (או למתוח בסתר ביקורת קפדנית) בך ובתפקודך; החל בחינוך ילדייך וכלה בעובי גזרתך, מבלי לפסוח כמובן על נימוסייך, תרומתך למאמץ המשפחתי ועמידותך בצוק העיתים. בין אם יהללוך או ישפיטוך, אחת היא לך - את ליל הסדר צריכה כל אישה בוגרת לעבור בשיניים חשוקות, המוסוות יפה יפה מתחת לחיוכים מפויסים.
אבל ימי החופשה המשתרעים מלפניו ומאחוריו של ערב החג יכולים, מן הסתם, לשמש גם כהזדמנות להתבונן מחדש באופן שבו את מתנהלת בחיק משפחתך ובחוג מקורבייך, חברייך, עמיתייך וכל אותם אלה העומדים עלייך לכלותך. לבחון מחדש את עמדותייך ומשאבייך ולגייס לעצמך מחדש את אמונותייך. ואם כל זה קצת גדול עלייך - בהתחשב באילוצי החופשה, המחייבים תמרון בין התביעות לבדר את ילדייך והחובה לשמח את הורייך ולרצות את הממונים עלייך - אפשר גם להסתפק בקריאה של ספר שאולי יגרום לך להרהר קצת ברוחו של החופש השורה (או לא) בחייך.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/921/346.jpg
עטיפת הספר  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הרהורים טובים לנפש
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ההרהורים, כך גורסת חוקרת הפסיכולוגיה האבולוציונית פרופ' עדה למפרט, טובים לנפש. "הרהורים היא מילה ענוגה, נעימה לאוזן ומעלה תחושה של רוגע עם תוכן", היא כותבת במבוא לספרה "נפש ערומה" (הוצאת "ידיעות ספרים" ), המוליך בבטחה כבר כמה שבועות את טבלת רבי המכר של ספרי העיון. ואכן, החיבור המעמיק ושופע התובנות של פרופ' למפרט מציע לקוראת להצטרף למסע שכולו הרהורים מרתקים על טבע הדברים: הנפש, יצר לב האדם, הנשים והגברים, היופי, התכלית, הכיסופים, הדת והחמלה.
"הגעתי אל השלווה", מבהירה פרופ' למפרט בהקדמה לספר את נקודת התצפית מעוררת הקנאה שלה. "ההורמונים כבר אינם תובעים את ההשתוקקות המייסרת אל מה שאינו בר השגה. אינני זקוקה עוד לבדיקה המייסרת 'מי אני ומה אני' - התשובה כבר בידי".
פרופ' למפרט, אם תרצו, היא מודל בן זמננו לאותה "זקנת השבט" של זמנים קדומים - מעמד מפואר שירד מגדולתו, מחמת הסלידה העמוקה שאנחנו מטפחות כלפי הזדקנותנו. גם ברברה ברגר, סופרת אמריקנית שכתבה את המדריך "הזדמנות לאושר" (הוצאת "כנרת זמורה ביתן" ), מציעה מבט נשי בוגר, נוקב ולמוד ניסיון על הדרך שבה אנחנו בוחרות (או מסרבות) לחיות את חיינו. בניגוד לפרופ' למפרט, המשלבת את רשמי חוויותיה האינטימיות עם ידענותה המדעית המופלגת - תוך שהיא מנתחת מחקרים מתחומי הגנטיקה, האבולוציה וחקר המוח ומעמתת אותם עם תפיסות מקוממות הרווחות בפסיכולוגיה - ברגר, שכתבה גם את רב המכר "הכוח לשנות" (הוצאת "כנרת" ), פועלת בטריטוריה של החקירה העצמית האינטואיטיבית, המוכרת גם כחוכמת הניו אייג'. חייה התוססים כצעירה הרפתקנית בשנות השישים והשבעים, על הנדודים, חוויות הסמים, שיברונות הלב וההתמודדות עם משברים, מסייעים לה לגבש משנה סדורה ומעוררת סימפתיה שיכולה לעזור לך להפוך את עצמך, במו כוחך, ליצור שמח בחלקו בגלגול הזה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
ברברה ברגר. מצאה 10 דרכים לאושר
| /images/archive/gallery/917/153.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
להרבות טוב בעולם
|
 |
|
 |
 |
 |
|
העיסוק הפופולרי בשחרור מהסבל של הקיום מאכלס גם את "להרבות טוב בעולם" (הוצאת "רסלינג"), ספרה החדש של ד"ר אסתר פלד, פסיכותרפיסטית ומרצה בנושא בודהיזם. ספר זה ראוי לשמש כמתנת חג החירות המושלמת לכל מי שמעוניינת להיחלץ מהלופים האינסופיים של שעבוד לתשוקות שאינן בנות השגה. זאת משום שכתיבתה הנפלאה של ד"ר פלד מאפשרת להבין את מה שאינו פשוט להבנה כלל וכלל. ספרים רבים כבר ניסו להתמודד עם המשימה המורכבת של ניתוח המחשבה הבודהיסטית, ורובם מתקשים להפוך את המופשט לקונקרטי. "להרבות טוב בעולם" מצליח לחבר בדרך נס בין היהדות, הבודהיזם והמחשבה הפסיכואנליטית, ולהתחקות אחרי המשותף ביניהם - השאיפה לכונן חיים בעלי משמעות, המושתתים על היכולת לראות נכוחה את המציאות ולטפח, למרות הקשיים העצומים, גישה של אהבה, אמונה ויכולת הסתפקות במועט.
הספר מבוסס על סדרת הרצאות שנתנה המחברת, אשר עסקה בהשוואה בין הפילוסופיה המזרחית ומתודת חקר הנפש המערבית. זהו תחום שצובר לו בישראל שוחרים רבים ולהוטים, משום שהוא מאפשר לצקת את עקרונות התבונה הבודהיסטית אל הדילמות של חדר הטיפולים ולהפוך אותם לרלוונטיים, נגישים ויעילים. הטון המוסרני המשתרבב מדי פעם לכתיבתה של ד"ר פלד, פוגם פה ושם בטקסט הזה, שיש לו איכות מכוננת ממש בעבור מי שחותר להביט בצלילות במהלכי נפשו. חוויית הקריאה בו פוקחת עיניים ופועלת ממש כמו בסיפור הים ההוא אשר נבקע לשניים, כלומר, יש בכוחה לסייע לצליחת אירועים כמו ליל הסדר, תוך הימנעות מסכנת הטביעה האורבת במקרים של הצפת רגשות. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
 |  |  |  | עיתונאית, סופרת ומורה ליוגה |  |  |  |  | |
 |
|
 |
|
|
|