 |
/images/archive/gallery/650/643.jpg
אי-פי-איי  |
|
|
|
|
|
|
| נשים בהודו מתחתנות עם קוברות, וכוכבות קולנוע עם עצי בננה. מיה טבת על תודעת חלום, אלים, נחשים וגלגולים. מדור חדש |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
הנה שתי ידיעות מהזמן האחרון על נישואים פחות שגרתיים בהודו. הראשונה
היא על אישה שהתחתנה עם נחש קוברה. כותרות העיתונים אמרו: "אהבה מהכשה ראשונה" וגם: "אישה נישאה לנחש חלומותיה".
מה הסיפור? בימלה דאס, בת שלושים, ממדינת אוריסה נישאה לנחש קוברה בכפר שלה, בטקס הינדי שארך כשעה ובנוכחות אלפיים מוזמנים. בימלה דאס שמחה מאוד, שכן לטענתה היא מאוהבת בקוברה ולמרות שנחשים אינן מתקשרים כבני אדם, היא מצליחה לקיים איתו קשר עמוק. גם המוזמנים שמחו מאוד כי הם מאמינים שנישואיה של דאס לנחש תברך במזל טוב את הכפר כולו. משפחתה של דאס בנתה עבורה בקתה לצד התל שבו חי הנחש.
מה שמעניין יותר מהסיפור הזה הוא דווקא הסיפור שמאחורי הסיפור. שכן, כשנשאלה מדוע עשתה זאת, סיפרה בימלה כי הנחש התגלה אליה בחלום כבר לפני שתים עשרה שנים והציע לה להינשא לו. כמו כן הוא הזכיר לה שבגלגולים קודמים הם היו נשואים כבר.
התגלויות בחלומות וזכרונות מגלגולי חיים קודמים נשמעים אולי לאוזן המערבית כמיסטיקה זולה, אבל בעומק הדימיון התרבותי ההודי שני הגורמים הללו מכתיבים חיים. בתפישה תרבותית שמייחסת מזה אלפי שנים מעמד תודעתי עליון לחלום, התגלויות בחלום נחשבות פעמים רבות למעין התבהרויות של המציאות. יש כתבים ופילוסופים בהודו שאומרים את זה באופן חד משמעי: המציאות משולה לשמיים אביכים בעוד שחלום הוא מצב תודעתי צלול ובהיר.
האופנישדות שולחות את האדם אפילו הלאה מזה: אל השינה נטולת החלומות, שכמוה כשחרור התודעה מטעויות העולם הזה ושחרורו של האדם בכלל. מאוחר יותר, ולאורך מערכת הרעיונות והאמונות ההינדית אנחנו נתקלים בהתגלויות חלומיות הרות גורל. מדע החלומות (סוואפנה) הוא אחד המדעים הקדומים המפותחים בספרות ההינדית והיוגה וסישטהה המפורסם שב ומנסה להבהיר בסיפוריו הרבים כי המציאות שאנו חיים אינה באמת מכילה בתוכה את הניגוד "ערות-חלום", אלא כולה, אם אפשר בכלל לטעון זאת, מציאות נחלמת.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/752/295.jpg
כלה הודית.  |
דיוויד בול, cc-by |
כלה הודית. |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
פגישה עם אלים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
באופן עקרוני אפשר לטעון כי לכל בעל כוחות, ובעיקר החכמים (רישים) והקוסמים (סידהות) יש יכולת להופיע בחלומותיהם של אנשים ולהשפיע על מתווה חייהם באופן בלתי הפיך. ביקוריו של סאטיה סאי באבא בחלומות מתועדים על ידי מאמיניו באופן קבוע. לעומתו, בראשית המאה שעברה, הסאי באבא שקדם לו, מהעיר שירדי, הונחה בעצמו לייעודו בחיים על ידי חלום, והרישי הגדול של טירונאמלאי (ארונאצ'לה) , ראמאנה מהרשי נהג ללמד את תלמידיו באמצעות חלומות.
חלומות הם מדיום בהיר לא רק לתפישת המציאות, אלא גם למפגשים שהמציאות היומיומית איננה מאפשרת בשל אותו אובך תמידי שלה. לפיכך, מספקים החלומות מרחב זמן-חלל-תודעה לפגישות עם אלים שונים. דוד שולמן, מנחה הדוקטורט שלי, חוקר מזה מספר שנים את התגלותה השנתית של האלה פאידיטללי, באנדהרה פרדש. התגלותה, שאורכת מספר שבועות מדי שנה מתחילה בחלום אחד תמים, ספציפי מאוד, של ברהמין ובו מתגלה האלה וכוונת אותו אל אותו עץ ביער בו ניתן למצוא אותה. החלום הפרטי הזה וההתגלות היחידה שבו הופכים לאחר מספר שבועות לטקס אדיר משתתפים שגורף אליו מיליונים מדי שנה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
קרישנה: "יהיה בסדר"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ויש את החלום של רדהה, האישה הטמילית היחידה שהרשתה לי לקרוא לה "אממה" (אמא). ובחלום הזה נגלה בפניה האל קרישנה. רדהה שכבה באותה עת כשהיא מחוסרת הכרה בבית החולים. זה היה לפני כשבע שנים, אחרי אירוע המוח הראשון שעברה, ושלושת ילדיה ישבו חסרי אונים סביב מיטתה.
רדהה עצמה סיפרה אחר כך כי בחווייתה היא בכתה ללא הרף כל אותה העת. בכי מחוסר הכרה אבל שטוף דמעות. היא בכתה כי לא חיתנה עדין את ילדיה. היא בכתה על בעלה שיישאר לבד. היא בכתה על המטבח שיישאר מיותם. על כך שלא מיצתה את חייה כאישה הינדית. לא עמדה עדיין בכל היעדים. עד שלבסוף הופיע מולה האל קרישנה והבטיח לה שהכל יהיה בסדר. שהיא עוד תתעורר, שהילדים יתחתנו. שהמטבח יתמלא מחדש. ורדהה הכירה אותו בדיוק כפי שהופיע – עם חליל הרועים ביד, ועדר הפרות והנערות הרועות המאוהבות מלוות אותו מכל עבר. מאיפה היא הכירה את התמונה הזאת? זו הייתה תמונה שקיבלה פעם במתנה מאחת הסטודנטיות שלה באוניברסיטה. וכשהתעוררה מהתרדמת רבת החודשים, ביקשה מבתה פרייה שתמצא את הפוסטר ההוא.
פרייה הפכה את הבית, אבל במשך יום שלם לא הצליחה למצוא את הפוסטר ההוא. בלילה, לאחר שנרדמה, הופיע קרישנה בחלומה של פרייה, ולקח אותה אל אחד הבוידעמים שבבית. שם הצביע על הפוסטר המגולגל שלא הצליחה למצוא. בבוקר התעוררה פרייה, העמידה סולם על כיסא והושיטה יד אל מעמקי הבוידעם. שם, בקצה, מגולגל בתוך שקית, נמצא הפוסטר שלא הצליחה למצוא יום קודם לכן. היום הוא ממוסגר בקיר הכניסה לבית. אות דומם ועוצמתי לשני חלומות, לביקורו של האל, להחלמה שהגיעה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
חתונה נצחית
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ובעניין החיים הקודמים. קיימת אמונה תרבותית הינדית כי אתה תמיד מתחתן עם אותה האישה. את תמיד מתחתנת עם אותו הגבר. הרעיון הזה מופיע כבר במיתולוגיות המוקדמות ביותר. למשל כאשר סטי, אשתו הראשונה של שיווה קופצת אל מותה באש ואז שבה אליו בדמותה של פרווטי, לאחר שהיא נולדת מחדש. החיפוש אחר בן או בת זוג אינו חיפוש אקראי, לכן. הוא מעין חיפוש בלשי אחר בן הזוג שלך מאלף אלפי גלגולים. חיפוש אחר איש אחד ספציפי. ויש סימנים בדרך. למשל המפה האסטרולוגית שנותנת קווים לדמותו. למשל שמו. הקאסטה שבה נולד. גם חלומות הם כלי בלשי כזה. נחש שמגע בחלום ומגלה שהוא בעלך מאז ומעולם אינו עניין של מה בכך.
עכשיו, אם לשוב לסיפורה של בימלה דאס, מדוע היו הכפריים שמחים? כנראה בגלל הזיהוי של הנחש עם אלוהיות בשם "נאגה" (סנסקריט: נחש). צלמיו של האל-הנחש נאגה צמחו בכפרים ונועדו לשמש כהגנה מפני הכשות נחשים בשדות, מפגע כפרי יומיומי. דמותו של האל הזה התפתחה כך שהנחש עבר פרסוניפיקציה מסוימת וכיום הוא נושא מאפיינים של אדם כמו גם של נחש. את הצלמים שלו מוצאים בדרך כלל שעונים על עצים ומוקפים נרות וקטורת. אוריסה, המדינה ממנה הגיע בימלה דאס, היא אולי המרכז הגדול ביותר של העבודה ההינדית של האל נאגה. אם ניקח את זה צעד נוסף קדימה, הרי שבימלה דאס לא רק התחתנה בשל התגלות בחלום, ולא רק עם בעלה מזה אינספור לידות. יש להניח שהיא התחתנה עם האל. מה שהופך אותה לאחת הנשים המיוחדות הללו והנדירות מאוד בנוף ההודי, שנישאות לאלים. בכפריהן או בעריהן תמיד זכו הנשים הללו ליחס של קדושות. שכן, למי יש גישה ישירה יותר אל האל אם לא לאשתו? ומי היא אשתו, הארצית לכאורה, אם לא האלה בדמותה כאישה?
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/752/294.jpg
אישווארה ראי ואבהיצ'ק באשאן |
|
אישווארה ראי ואבהיצ'ק באשאן |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הכוכבת ועץ הבננה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ועכשיו לעניין אחרון שקשור לחתונות. אישוואריה ראי, שחקנית ומיס תבל, האנג'לינה ג'ולי ההודית התחתנה בסוף אפריל עם אבהישק באצ'אן, בנו של האגדה הבוליוודית אמיטב באצ'אן ובראד פיט הודי בפני עצמו. העיתונים כנו את החתונה הזאת האירוע ההודי החשוב של השנה והבלוגרים כעסו מאוד על העיתונאים. אבל כולם כאחד סיקרו את המאורע עד אחרון האבקנים שקישטו את אחת מתסרוקותיה של ראי.
אלא שלפני החתונה קיימה הכלה חתונה נוספת, ובה כרתה ברית עולם עם לא אחר מאשר עץ בננה. הסיבה טמונה בעובדה שאישוואריה ראי מסווגת מבחינה אסטרולוגית כ"מנגליק", כלומר היא נולדה כשכוכב מארס נמצא באחד מחמישה בתים שהופכים אותה למסוכנת. באיזה אופן מסוכנת? נשים שהן "מנגליק" עלולות להמיט מוות מוקדם על בעליהן, ואף אם לא הן צפויות לחיי נישואין רוויי אומללות. לפיכך מתחתות כל אישה כזאת עם עץ, על פי רוב עץ בננה או צפצפה, ואז מתאלמנת ממנו, כך שהקללה אינה עוברת לבעלה האנושי, ה"שני". במקרה של אישוואריה ראי התקבלה הצעה לפיה תתחתן השחקנית היפהפיה עם כד חימר מלא בוץ, שמיד בתום נישואיהם יוטח אל הרצפה ויותיר אותה אלמנה. בקצה הדרך כבר יחכה של אבהישק באצ'אן, וחיי נישואין מאושרים עם אחת המשפחות העשירות והמפורסמות של הודו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
|
מיה טבת
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
 |
| |
|
 |
|
 |
 |  |  |  | כותבת דוקטורט על הודו ומלמדת באוניברסיטת תל אביב
|  |  |  |  | |
 |
|
 |
|
|
|