 |
/images/archive/gallery/725/611.jpg צ'רלס דארווין
 |
|
|
|
כשלי המדע המודרני מחייבים אסטרטגיות חקירה חדשות. ד"ר תומפסון מציע את האבולוציה ההפוכה: זה מתחיל מתודעת-על אלוהית ונעשה יותר ויותר פשוט. סדרת המדע, פרק ד' |
|
|
|
|
|
 |
המחשבה המדעית במשך מאות השנים האחרונות מתבססת על האמונה שניתן להסביר את החיים, מקור המינים ומבנה היקום באמצעות חוקי טבע פשוטים המיוצגים בצורה מתמאטית. עד כה הניסיון לא צלח. כמו שאומר ג'יימס ווטסון, ממגלי מבנה ה-DNA: "ברמת ה-DNA ההסבר הפיזיקאלי של חיים עובד יפה מאוד. ברמה מסובכת יותר אנחנו עדיין מנסים לגלות איך זה עובד. אמבריולוגיה (חקר התפתחות העובר) היא קשה הרבה יותר, ובנוירוביולוגיה יש רק הבנות מעטות מאד. אבל לכמה מדענים יהיה רגע של הארה... הבעיה של הסבר התודעה במושגים ביולוגיים היא קשה עוד יותר, אבל אני בטוח שגם היא תיפתר בעתיד".
ואולי ווטסון טועה? העדויות הנוכחיות מצביעות לדעתי על כך שלא ניתן להסביר צורות מורכבות של יצורים חיים באמצעות חוקים פיזיקאליים פשוטים. אפשר לטעון שהמחזות של שייקספיר ניתנים להסבר כצירוף של 26 האותיות של האלף בית האנגלי, אך יש בהם בוודאות יותר מכך. באופן דומה, מדענים יכולים לומר שניתן להסביר את החיים כקוד גנטי הנמצא בתוך מולקולות מסוימות. עד כה גישה זו לא הצליחה להסביר את המורכבות הרבה הנמצאת אפילו בצורות החיים הפשוטות ביותר.
 |
אבולוציה של טעות |
האבולוציה של דרווין אינה עובדה, אלא תיאוריה, ואפילו תיאוריה גרועה |
לכתבה המלאה |
  |
|
|  |
כפי שאף אחד לא מצא קבוצת חוקים פשוטה שבעזרתה מחשב יכול לסדר את 26 האותיות של האלף-בית האנגלי למחזה כמו המלט, אף מדען לא הצליח להראות כיצד קבוצה של חוקי טבע פשוטים יכולה לסדר מספר אבני בניין מולקולאריים בסיסיים לתא בעל יכולת שכפול עצמי.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
צורה מורכבת מוחלטת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לאחר שנכשל בניסיונו לפרק דברים מסובכים לעקרונות בסיסיים, עומדות בפני המדען שתי אפשרויות. ראשית, הוא יכול פשוט לעצור ולומר שעל הדברים האלה אי אפשר להגיד דבר. שנית, הוא יכול להמשיך ולחפש עקרונות מסובכים יותר, שיסבירו את המורכבות הבלתי ניתנת לרדוקציה העולה בתצפיותיו. במילים אחרות, הוא חייב להכיר בקיומה של צורה מורכבת מוחלטת. לאחר מכן, יתכן שהוא יוכל לחקור את טבע הצורה המורכבת המוחלטת ואת הדרך שבה מידע הנובע ממנה גורם להיווצרות הצורות והמבנים ביקום, כגון יצורים חיים.
לא צריכות להיות לנו דעות קדומות לגבי טבע הצורה המורכבת המוחלטת. מבחינה לוגית, יש הרבה אפשרויות הבאות בחשבון. הבה ונבחן כמה דוגמאות אפשריות לקיומה של צורה מורכבת מוחלטת, המכילה מידע המסוגל לייצר רצפים של יצורים חיים מורכבים. נתאר לעצמנו שבאוקיינוס הבראשיתי של כדור הארץ, ישנה אמבה. נניח גם שתבנית מוגדרת של קרניים קוסמיות עושה את דרכה בחלל החיצון לכוון כדור הארץ. הקרניים הקוסמיות ההיפותטיות שלנו יעברו דרך האטמוספרה של כדור הארץ, יפגעו בגנים של האמבה וישנו אותם בדרך ייחודית. כך ייווצר סוג חדש וגבוה יותר של יצור חי, כגון טרילוביט.
בתרחיש
זה התבנית המסוימת של הקרניים הקוסמיות והמצב המסוים של האמבה מייצגים סוג של צורה מורכבת מוחלטת, המכילה את המידע להיווצרותו של יצור חי גבוה יותר. בחרנו בכוונה בדוגמא לא מספקת לצורה מורכבת מוחלטת. ברגע שחיפשנו מה מקורו של היצור החי הגבוה יותר, והגענו לתבנית ההתחלתית המסוימת של הקרניים הקוסמיות, אין אנו יכולים ללכת הלאה. מבחינה אינטלקטואלית אנו נמצאים בדרך מתסכלת ללא מוצא. נשקול איפוא אפשרות אחרת.
נתאר לעצמנו שיחד עם היווצרות היקום נוצר מקור מידע מושלם יותר – "מחשב קוסמי" – עם זיכרון בלתי מחיק, המכיל את כל המידע הדרוש לתיאור הצורות המורכבות שיופיעו במהלך חיי היקום. הצעה זו נראית אולי משונה משהו, אבל אם הפיזיקאים מבקשים מאיתנו להאמין בהשערה שהיקום בשלמותו צץ באופן פתאומי מתוך ואקום קוונטי, למה שמחשב יקומי לא יצוץ יחד איתו? האסטרונומים פרד הויל וצ'נדרה ויקראמסינג הציעו רעיון דומה בספרם "אבולוציה מהחלל": "אז מה אם מי שיצר אותנו היה שבב סיליקון מורכב להפליא? דבר אחד נראה מתאים ברעיון זה: שום אינטליגנציה, גדולה ככל שתהיה, לא יכולה ליצור חיים המבוססים על מבני פחמן ללא ביצוע כמות מדהימה של חישובים".
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/725/613.jpg
אבולוציה הפוכה. שימפנזה |
Matti Parkonen |
אבולוציה הפוכה. שימפנזה |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מהמסובך אל הפשוט
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הרעיון של מחשב קוסמי הוא למעשה דרך גראפית פשוטה לשבור את התפיסה המושרשת שעקרונות בסיסיים חייבים להתבסס על חוקי טבע פשוטים. רוב המדענים רואים את תופעות הטבע רק כהתפתחות הדרגתית מדברים פשוטים למורכבים, בעוד שלאמיתו של דבר ההיפך הוא הנכון – כל דבר מורכב נגזר ממשהו מורכב כמוהו או יותר ממנו. לכן נוכל לתאר לעצמנו שהמחשב היקומי, בעזרת המידע האגור בזיכרונו, יכול לשלוח חלליות לכוכבים שונים, לזרוע מיני חיים בסביבות אקלימיות מתאימות ואז לבקר באופן מחזורי כדי לבצע בהם שינויים גנטיים. סוגים שונים של יצורים חיים יכולים להיווצר בהדרגה בדרך זו.
הראנו שאפילו המבנה של התא הפשוט ביותר הינו מורכב במידה שאינה ניתנת לרדוקציה. נוכל להסביר מורכבות זו באמצעות תוכניות מתאימות במחשב היקומי ההיפותטי שלנו. אבל בניגוד לדוגמת הקרניים הקוסמיות, תוכניות אלה יכולות להיות יותר ממחסנים אקראיים של מידע. נדמה לעצמנו שיצורים חיים הם מערכות רובוטיות דמויות מחשב, כשכמה מהן – למשל בני אדם – מציגות התנהגות מדרגה גבוהה יותר, לה אנו קוראים אינטליגנציה. האם לא יתכן שגם המחשב היקומי המקורי שלנו מכיל פונקציות של התנהגות אינטליגנטית וקבלת החלטות?
כאן אנו רואים כיצד למקור המידע המוחלט יכולים להיות מאפיינים מעניינים שיכולים לגרום לנו לרצות ללמוד עליו בזכות עצמו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
תודעה ואינטליגנציית-על
|
 |
|
 |
 |
 |
|
נסתכל עתה על היבט אחר של הממשות. אנו רואים בתוכנו מגוון מחשבות, תחושות ורגשות שהם מעל ומעבר ליכולת הפשוטה של מכונה להגיב על גירויים חיצוניים באמצעות מנגנון עיבוד נתונים כלשהו. במילים אחרות, היכולת שלנו לתפקד באופן אינטליגנטי מלווה תמיד בקיום תודעה. תודעה היא אמיתית – כולנו חווים אותה.
אך למרות שההתנהגות הקשורה בתודעה ניתנת למדידה, התודעה עצמה אינה ניתנת להסבר באמצעות מדדים כמותיים. חוקי הפיזיקה לא יכולים להסביר אותה. מהי בעצם תודעה ומה מקורה?
הסתכלנו על האפשרות של מחשב יקומי המראה דרגה גבוהה של אינטליגנציה כמקור הראשוני של מאפיינים מורכבים מסוימים של היקום הנצפה. רעיון זה מרמז על אפשרות מפתה שיתכן והתבונה היקומית היא יותר מסתם מכונה חסרת חיים. היא יכולה אולי להיות ישות מודעת סופר-אינטליגנטית שאחראית לא רק למידע שקובע את צורות היצורים החיים, אלא גם לתודעה שמפעילה אותם.
רעיון זה פותח בפנינו מספר אפשרויות מעניינות. אם באמת קיימת ישות אינטליגנטית, היא יכולה, באמצעים שתבחר לנכון, להעביר מידע מדויק על מקור היצורים החיים לאנשים המתעניינים בשאלות רבות משמעות שכאלו.
ואם ישות זו טובה במהותה, היא אולי גם תרצה לעשות זאת. כך נוכל לקבל, בדרך אפשרית נוספת, תשובות על השאלות המרכזיות של חיינו. האסטרטגיה המדעית הסטנדרטית כוללת את ההנחה שהסיבות המקוריות לתופעות הן פשוטות, ואת החיפוש אחר סיבות פשוטות שכאלה. אם הסיבה המקורית לתופעה היא מורכבת ולא ניתנת לרדוקציה, שיטה זו תכשל בוודאות. אבל אם הסיבה המקורית היא ישות טובה בעלת תודעת-על, האסטרטגיה שמניחה זאת ומנסה למצוא תהליך היוצר איתה קשר, יכולה אולי להצליח.
השאלה היישומית הברורה מאליה היא זו: האם ישנן דוגמאות מפורשות בהן בני אדם קיבלו מידע ממקור תבוני מוחלט (דרך ערוץ כלשהו), כשהמידע הכיל אמצעים להראות שהוא ממקור אמין ואמיתי?
אנו מציעים שהספרות הוֵדית של הודו העתיקה היא דוגמא אחת ברורה לבסיס מידע כזה, הכולל יכולת אימות פנימית. הספרות הוֵדית כוללת סקירה כללית של אפיסטמולוגיה (תורת הניתוח של שיטות השגת ידע), והיא מכילה גם תיאור מעמיק של מקור וטבע היקום ושל היצורים החיים שמאכלסים אותו. נתאר בקצרה כמה מאפיינים חשובים של תמונת העולם הוֵדית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אבולוציה הפוכה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הוֵדות מתארות לפרטי פרטים תהליך מורכב של אבולוציה המתחיל מתבניות תכנון סמויות ומסתיים בהגשמה הפיזיקאלית של תבניות אלה בחומר. לפי תיאור זה, השליט היקומי יוצר שליט ראשי תחתיו, וזה בתורו יוצר שליטים משניים בתהליך שאינו מיני. לשליטים משניים אלה יש יכולת התרבות מינית, לא רק כדי ליצור את בני מינם אלא גם כדי ליצור מינים אחרים. גוף השליטים המשניים מכיל מידע תכנוני עבור מינים רבים של יצורים. מידע זה הקיים כצורות גרעיניות סמויות, מקורו בתבונת השליט היקומי, המעביר אותו לשליטים המשניים (נכנה אותם כאן אלים-למחצה). השליטים המשניים הופכים מידע זה לגלוי בצורות מיני חיים שונים, כשלמיני חיים אלה יש יכולת התרבות עצמית. כך, הוֵדות שנכתבו אלפי שנים לפני זמנו של דרווין מכילות את התיאור העתיק ביותר של אבולוציה. תהליך זה משקף את המשמעות המקורית של המילה אבולוציה, כהופעה על פני השטח של מהות בלתי מפותחת סמויה, ולא כיצירה מקרית של מהות חדשה באמצעות תהליכים פיזיקאליים.
התיאור של מקור המינים הניתן בוֵדות דומה לאבולוציה של דרווין בכך שיש בו תהליך התפתחות פיזיקאלי יורד מאב קדמון משותף, והופעה של מינים חדשים באמצעות התרבות מינית. מושג האבולוציה הוֵדי שונה מזה של דרווין בזהות האב הקדמון – ישות תבונתית עליונה לעומת יצור חד-תאי. כמו כן, התקדמות התהליך היא מצורות מורכבות לפשוטות יותר. ניתן אם כן לכנות אותה בתור "אבולוציה הפוכה", בה הצעדים הראשונים מתרחשים מחוץ לכדור הארץ.
אלפרד ראסל וואלאס, שיחד עם דרווין ניסח את תיאורית האבולוציה באמצעות ברירה טבעית, ביטא מחשבות דומות. בספרו "עולם החיים" הוא כותב: "אם יש במציאות ישות אינסופית כזו, ואם... הרצון והכוונה שלה היא להגדיל את כמות הישויות המודעות, אין זה סביר שאנו מהווים את הביטוי הראשון של רצון זה. נוכל להסיק מכך, שיש כיום ביקום דירוג אינסופי של כוח, דירוג אינסופי של ידע וחכמה ודירוג אינסופי של השפעה של ישויות גבוהות יותר על נמוכות יותר. בהחזיקי בדעה זו, הצעתי שהיקום העצום והמופלא הזה, הכולל בתוכו מספר כמעט אינסופי של צורות, תנועות ותגובות גומלין, משמשות ומערכות כוכבים ועד צמחים, בעלי חיים והנשמה שבאדם, היה תמיד ועודו זקוק ליכולת התיאום וההשגחה המתמדת של אין-ספור תבונות שכאלה".
בניגוד לרוב המדענים, וואלאס מוכן לקבל שמושג התכלית קיים ביקום. אך התייחסותו ל"נשמה שבאדם" מראה שהוא דבק בתפיסה המערבית המקובלת שרק לבני אדם יש נשמה. לעומת זאת, הוֵדות מלמדות אותנו שלכל היצורים החיים יש נשמה ושבנוסף לאבולוציה של צורות פיזיקאליות, יש תהליך אבולוציוני נוסף הכולל מעבר של נשמות מגוף לגוף.
ההבנה הוֵדית היא שהנשמה היא יחידת תודעה ייחודית, בלתי מתכלה, הנובעת מהישות היקומית בעלת התודעה. יחידות התודעה הייחודיות הללו זהות איכותית, אך הן מציגות צירוף מסוים של כוחות ויכולות בהתאם למאפיינים המיוחדים של הצורות הפיזיקאליות בהן הן נמצאות. כדי להבין עקרון זה, נסתכל כיצד נהג אנושי יכול לגלות יכולות שונות בהתאם לסוג הרכב בו הוא נוסע. אדם הרוכב על אופניים יכול להגיע למהירות מסוימת, אך אם הוא נוהג במכונית ספורט מהירותו וכוחו גדולים יותר. במטוס אדם יכול לעוף, ובספינה להפליג בים. באופן דומה, הישויות המודעות המאכלסות גופים שונים מציגות כוחות ויכולות שונים, למרות שהן כולן זהות איכותית. ועל כך בשבוע הבא.
המאמר מובא כאן בקיצור נמרץ. את הגרסה המלאה אפשר לקרוא באתר של גד לובן |  |  |  |  | |
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
 |  |  |  | מורה לפילוסופיה מזרחית. בעליו של האתר יוגה של אהבה |  |  |  |  | |
 |
|
 |
|
|
|